1 971 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Massivt ekgolv - ytbehandling
Tiljorna har lagts. Nu ska den sista finslipningen ske, sedan den slutliga ytbehandlingen.
Ytbehandlingen står mellan två alternativ - lack resp hårdvaxolja.
Vad är för- respektive nackdelar med dessa två alternativ? Även fastän det handlar om en vanlig privat bostad, vill jag att golvet/ytskiktet blir hårt som f-n, extremt motståndskraftigt, mycket lättskött, mycket lätt och säkert att rengöra och torka av, extremt åldersbeständigt över de närmaste 100 åren, o s v. Som ett definitivt minimum ska ytbehandlingen vara minst som i offentliga utrymmen typ golv på flygplatser.
Ytbehandlingen har jag hört bör göras i form av 3 strykningar. Men vilket är bäst av LACK resp HÅRDVAXOLJA?
Ytbehandlingen står mellan två alternativ - lack resp hårdvaxolja.
Vad är för- respektive nackdelar med dessa två alternativ? Även fastän det handlar om en vanlig privat bostad, vill jag att golvet/ytskiktet blir hårt som f-n, extremt motståndskraftigt, mycket lättskött, mycket lätt och säkert att rengöra och torka av, extremt åldersbeständigt över de närmaste 100 åren, o s v. Som ett definitivt minimum ska ytbehandlingen vara minst som i offentliga utrymmen typ golv på flygplatser.
Ytbehandlingen har jag hört bör göras i form av 3 strykningar. Men vilket är bäst av LACK resp HÅRDVAXOLJA?
Hoppsan, i så fall har jag fått helt fel info från annat håll. Någon annan på telefon sa att hårdvaxolja gör golvet helt underhållsfritt och mycket vattenavstötande/lätt att torka av etc samt t o m motverkar sprickbildning, och att hårdvaxolja därför används på diskbänkar och golv på flygplatser, hotell, restauranger, offentliga lokaler, o s v.
Alltså inte helt i linje med svaret ovan, utan kanske tvärtom. Lite förvirrande för mig som okunnig amatör.
Finns det andra med andra erfarenheter/åsikter? Finns det något "rätt" svar om vad som är absolut starkast och mest underhållsfritt - lack eller hårdvaxolja - eller är detta en "mjuk" fråga som bara handlar om personliga preferenser?
Alltså inte helt i linje med svaret ovan, utan kanske tvärtom. Lite förvirrande för mig som okunnig amatör.
Finns det andra med andra erfarenheter/åsikter? Finns det något "rätt" svar om vad som är absolut starkast och mest underhållsfritt - lack eller hårdvaxolja - eller är detta en "mjuk" fråga som bara handlar om personliga preferenser?
Redigerat:
Nu har vi inte ens bott i vårt hus i ett år men vi valde hårdvaxolja och är väldigt nöjda. Däremot måste jag höja ett varningens finger om ni vill ha en pigmenterad hårdvaxolja då det är svårt att få det snyggt.
Ok bra, tackar.
Men jag undrar ändå, om det finns något "rätt" svar på vilket alternativ som är BÄST, eller om det hela bara kokar ner till individuellt "tyckande" i slutändan. Vad är egentligen allra BÄST - lack eller hårdvaxolja - m h t
- absolut fysisk hårdhet/skyddseffekt inkl reptålighet
- glansavmattning/förlorad lyster över tiden
- fuktavstötningsförmåga
- underhållsminimering på 50-100 års sikt
- städ- och avtorkningsvänlighet
- avsaknad av övriga negativa bieffekter, risker eller överraskningar
Finns någon professionell golvläggare på forumet som kan sprida lite ljus?
Men jag undrar ändå, om det finns något "rätt" svar på vilket alternativ som är BÄST, eller om det hela bara kokar ner till individuellt "tyckande" i slutändan. Vad är egentligen allra BÄST - lack eller hårdvaxolja - m h t
- absolut fysisk hårdhet/skyddseffekt inkl reptålighet
- glansavmattning/förlorad lyster över tiden
- fuktavstötningsförmåga
- underhållsminimering på 50-100 års sikt
- städ- och avtorkningsvänlighet
- avsaknad av övriga negativa bieffekter, risker eller överraskningar
Finns någon professionell golvläggare på forumet som kan sprida lite ljus?
Inga golvläggare alls?