Hypotetisk fråga med glimten i ögat, hur många byggcentraler får man ha och hur osäkert är detta?

Hade ett schuko uttag i lagårn, metallvarianten som via handsken gick till en 4x10mm2 Cu jordkabel till vedbodens kapmaskin, fullständigt livsfarlig då den blixtrade rätt som det var. En sån där going att hålla i om man har dödslängtan.

Då det var lögn hitta elektriker som hade tid inom halvåret gav jag mig in i detta på eget bevåg, skrotade blixtschuko i lagårn och monterade en säkerhetsbrytare med CEE uttag. För att få upp säkerheten till boden, men utan att vara installationsfirma så kopplade jag sedan in en byggcentral i lagårn till säkerhetsbrytaren. Nu hade jag en ny barriär säkringar och dessutom 30mA jfb så i denna byggcentral anslöt jag sedan jordkabeln till boden, i andra änden anslöts en andra byggcentral. Där åkte sedan en stickpropp in, som händelsevis var ansluten till brytare, ledbelysning och uttag till halva boden, samt en stickpropp till en annan fas som händelsevis matade andra halvan av boden. Allt EKLK, ca 20m klamrat och skruvat, skyddsrör överallt där gnagare kunde komma åt. Trefas till diverse maskiner drogs i 20mm rör till kombouttag CEE och enfas.

Efter test med rejäla förbrukare och medvetna jordfelstest i matning och grupper så kändes det bergsäkert. Minsta framprovocerade fel bröt direkt, normala drifter utan problem. Särskilt bra kändes det att på kvällen bara kunna slå av allt på säkerhetsbrytaren så riskerna blev noll.

Här skulle man nog slutat, för nu började det nuvunna elsjälvförtroendet hos amatörelektrikern balla ur. Från byggcentral 1 drogs 5x6mm2 Cu till ännu en byggcentral nr 3, därifrån special Cu/Al 4x35mm2 ca 30m till ny byggnad, samt likadant till ännu en byggnad, byggcentral 4 o 5 i respektive mottagning. Knappt några V i spänningsfall. Det är nu som mest 3 byggcentraler i rad.

Har kollat dokumentation från Elsäkerhetsverket, LRF samt brandskyddsföreningen, är väl minst sagt i gråzon. Risker är väl alla kontakter och lokal jordning antar jag, men vad mer?

Ett hypotetiskt generellt svar är ca 3 st, baserat på normalt tillhörande skarvsladdar mellan byggcentralerna av normal längd. Därefter börjar spänningsfallet blir besvärande.

Ditt fall är lite knepigare. Jag antar att du matar vidare via stickpropp i dina elcentraler? Att du nämner 4x35 mm² en bit in i kedjan är oroande. Du går väl inte från TN-S till TN-C? Och du kopplar väl inte in dig direkt på plintar inuti centralerna?

Korrekt använda byggcentraler är säkra, likvärdiga en fast elcentral. Säkerhetsriskerna kommer med sladdar som dräller. Bättre med installationskablar tillbörligt klamrade på väggen, vilket du också verkar ha, fast med stickpropp i änden... Vore inte fasta elcentraler billigare?

Till sist, alla som ser din anläggning kommer oundvikligen att börja peka finger. Men kanske är detta framtiden...nätägaren levererar ström i form av ett CEE-uttag på mätarskåpet - därefter får folk plugga in mobila centraler och hänga upp ledningar i gardinstängerna.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Tack för svar, jag tar till mig om allt, även gardinstängerna ,-) Lär mig gärna mer om du har tid läsa vidare.

Har inte gjort några ingrepp i centralerna, är helt med på risken med handskar som anslutning, men jag är som sagt inte behörig göra annat. Ursprungsproblemet var att det fanns en lång nedgrävd 4-ledare till en vedbod och jag ville åstadkomma säkrare enfas där.

Tidigare hade man hittat på att ta nolla från jordledningen uppe i boden. Tokigt då metallhandskens chassi i lagårn blev nollans enda kontakt med huvudcentralen, därav blixt och fasa.

Hur lösa detta utan oacceptabel säkerhet tänkte jag då, behövde ju alla faser till maskiner och dessutom nolla för belysning och enfaskontakter. Lösningen blev att kompensera osäkerheten i avsaknad av jordledning med att det aktivt bryter vid strömavledning. Men hur åstadkomma detta utan behörighet. Upptäckte då att byggcentraler faktiskt var små underverk i detta hänseende, allt komplett, IP klassat, JFB och säkrat på både trefas och varje grupp. Vill man göra strömlöst utan att dra ur handskar var det bara lägga ner dvärgbrytarna för det uttaget. Med denna lösningen blev även kabeln skyddad, skulle en ledare skava av i marken eller i en genomföring så bryts det för det också.

Men, här lyser nog min okunnighet igenom, för jag hör en liten röst inom mig säga att det minsann kan bli läskigt om jag hamnar mellan två faser och då får 400v vilket JFB nog skulle tycka är helt normalt, inte vågat testat detta. Kapen är ansluten med 5 ledare till sista centralen och tänkte nu mäta om nollan och jord är slutna sett från kapen, då kanske det är något magiskt i byggcentralen som uppfinner jord ur matad nolla utan att det är ett problem för JFB? Har för mig att man i riktiga centraler måste man lägga isär dessa.

Jag önskar ibland man läst till elektriker, få saker som är så kul som att koppla. Varit radioamatör i 25år och lödkolven var vanligare än skolböcker på skrivbordet, men blev aldrig mer än intresse :)

H hemix skrev:
men jag är som sagt inte behörig göra annat
Det är en tråkigt att kravet på behörighet är den enda paragraf i elsäkerhetslagen som elsäkerhetsverket trummat ut till folket. Det finns fler paragrafer t.ex 17 § - 19 § som gör att du åker dit ordentligt om dina behörighetsfria byggcentraler orsakar en olycka.

Det låter som att det finns en sak du behöver titta på, begreppen TN-C ("4-ledare") och TN-S ("5-ledare"). Du kan läsa vad de handlar om här: Det svenska elsystemet 2: Systemjordning och skyddsjordning

En byggcentral med intag ansluts alltid med TN-S. Större byggcentraler kan ha en fast anslutning och tillåta TN-C. Nu skriver du att du monterade en säkerhetsbrytare och ett CEE-uttag på inkommande TN-C-kabel till lagårn. Där förutsätter jag att du gör din övergång från TN-C till TN-S eller hur? Du kan inte ha ett CEE-uttag efter brytaren annars.

H hemix skrev:
Tidigare hade man hittat på att ta nolla från jordledningen uppe i boden.
Detta är principiellt helt i sin ordning. Man tar ut N och PE från en PEN, inte konstigare än så än att man delar upp den gemensamma PE+N-ledaren till separata N- och PE-ledare. Det har ingenting med JFB att göra.

H hemix skrev:
Upptäckte då att byggcentraler faktiskt var små underverk i detta hänseende
Det är ju ingen skillnad mot en fast monterad elcentral. Den är precis lika magisk.

H hemix skrev:
kan bli läskigt om jag hamnar mellan två faser och då får 400v vilket JFB nog skulle tycka är helt normalt
Det är riktigt, mellan faserna,likväl som mellan fas och nolla, är det normal belastningsström som JFBn inte reagerar på. JFBn täcker bara fallet då det avleds ström mot jord, t.ex genom din kropp om du har en fas och jord samtidigt (prova dock inte detta).

H hemix skrev:
Kapen är ansluten med 5 ledare till sista centralen och tänkte nu mäta om nollan och jord är slutna sett från kapen, då kanske det är något magiskt i byggcentralen som uppfinner jord ur matad nolla utan att det är ett problem för JFB? Har för mig att man i riktiga centraler måste man lägga isär dessa.
Du kommer att finna att nolla och skyddsjord vid kapen har god kontakt med varandra. De är aldrig någonsin separerade från varandra då de alltid utgår ifrån den gemensamma PEN-ledaren. Det finns ingen magi. JFB eller inte spelar ingen roll. Glöm denna regel om att "lägga isär" dessa i centralen, utan titta istället på hur man går från TN-C till TN-S.

En JFB kräver TN-S, men det är sekundärt.

En skiss och bilder på hur du har hanterar PEN, PE och N i dina byggcentraler och kablar vore på sin plats för att kunna ge dig ett bättre svar på hur säker till installation är.

Japp, är med på vad du säger, se gärna skiss hur det är gjort.

Anledningen till TN-C är att det är befintliga jordledningar. Det är lantbruk och förutom till maskinen är övrigt ett mindre dåligt alternativ till 2x 50m förlängningssladd. Tycker även illa om att ha det spänningssatt när det inte används, vill kunna bryta allt. Allt är 16A.

• Handritad skiss över elektriskt system med TN-S och TN-C arrangemang och kopplingar till maskin och central.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var kommer strömmen in? Du pratade om en säkerhetsbrytare? Är det längst upp till vänster som du kan bryta strömmen till precis alla byggcentraler du har knåpat samman? Ta då i så fall och bryt strömmen där, gör det nu på en gång.

Vad har du lärt dig av artikeln om jordningssystemet och faran med PEN-ledare? Om din skiss är rätt går du från TN-S till TN-C. Det är omöjligt. Du har troligen tagit ut en PEN ifrån N, en neutralledare som passerar ett antal CEE-kontakter och JFBer.

Du behöver gå igenom hela denna installation noga från början tills du kan visa kristallklart att PEN, N och PE är korrekt hanterade genom hela kedjan av byggcentraler. De fyrledarkablar du har mellan byggcentralerna behöver bytas om du ska behålla byggcentralerna. Alternativet är att montera fasta elcentraler och ansluta ledningarna fast. Då kan du använda TN-C en bit in i installationen. Men man får aldrig gå från TN-S till TN-C.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Ok, stort tack, jag skall kika igenom allt. Har allt läst en hel del du bidragit med, bl.a. oron för PEN och tanken om lokala jordtag vid centralerna kom därifrån, samt att jag fått dille på JFB och grova ledningar. Men riskerna med TN-S till första centralen och mellan två centraler var jag inte medveten om. OBS! när jag skriver TN-S menar jag att det är femledare i alla anslutningskablar, allt utom markkabeln är nytt, köpekablar på 6mm2 Cu.

Finns andra trådar som förvirrar kan jag säga, sådana som verkar vara proffs kopplar byggcentraler utan vidare på fyrledare då det t.ex. inte alltid finns annat vid uppförande av hus. Därefter precis som jag plockar ut tre faser, N och PE i uttagen. Andra menar att det skall ses som en huvudledning då det går till en central, och med max 16A samt i kombination med JFB i matningen anses det acceptabelt utan fastanslutning, större central menar man precis som du skall vara fast men behöver då inte ha JFB i matningen.

Arean skall vara grov och anslutningar robusta, det är väl något alla verkar överens om i alla fall gällande PEN.

Attans att man inte grävde ner femledare förr, hade förenklat en hel del!

Har du brutit strömmen ännu? Om din anläggning ser ut som på skissen så måste du börja med att bryta strömmen. Sedan får vi gå igenom allt från början (säkerhetsbrytaren?), kabel för kabel, byggcentral för byggcentral för att se vad som går att återanvända och om du kan koppla in delar av detta redan nu.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hej, se privat meddelande, blir att göra om och göra rätt. Stort tack för råd och god jul!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.