I anslutning till min hall skall det så småningom ligga parkettgolv som är 15 mm. Vill därför höja upp mitt nya laminatgolv.

Jag fick ett tips i en annan tråd att lägga två lager masonitskivor under mitt nya laminatgolv. Egentligen borde jag ju flytspackla, men saknar kunskap om hur man gör.

Idag har jag linoliumgolv. Tänkte lägga masonitskivorna ovanpå. Och därefter grålumpapp. Och sist laminatgolvet.

Jag berättade detta för min kollega, och han säger att masonitskivor har en tendens att böja sig lite. Han sa att han själv inte skulle lägga masonitskivor på detta sätt. Så nu blev jag osäker och vill gärna ha fler synpunkter ang. detta förfarande.

Vad säger ni?

Tänkte åka förbi Hornbach på lördag. Och där finns det tydligen två sorters masonitskivor:
- Oljehärdad 3,2x1220x2440 Pris 94,50:-
- Hård doard 3x1220x2440 Pris 52,50 :-

Visst borde det fungera med den billiga varianten?
 
Ingen aning om det är tekniskt rätt eller inte, men jag har gjort exakt på samma sätt. Har inte upplevt några problem i efterhand. Spikade fast masonitskivorna (vanliga) glest med korta dyckert (eller om det var trådspik, kommer inte ihåg). Kanske mest för att de inte skulle glida runt när jag sen la det parketten.
 
Tack för svar! Hur många lager skivor blev det? Hur menar du att du la dem "glest"?

Förresten vill jag komma upp 7 m.m. Är det bättre att lägga någonting annat under som är exakt 7m.m. Eller är det bästa att köra två lager av masonitskivor (vilket "bara" blir 6 m.m.)?
 
Redigerat:
Ett lager. Med 'glest' menade jag att jag spikade dom glest. Skivorna la jag i princip kant-i-kant.
 
Det där verkar jobbigt, och det är många år sedan man använde dessa mazoniteskivor, som måste spikas. Det finns golvmazonite = spontade skivor om 600X1200 mm, finns i kartong. Dessa skivor skall läggas löst, inte spikas.
 
saturnus skrev:
Det där verkar jobbigt, och det är många år sedan man använde dessa mazoniteskivor, som måste spikas. Det finns golvmazonite = spontade skivor om 600X1200 mm, finns i kartong. Dessa skivor skall läggas löst, inte spikas.
Intressant! Vet du tjocklek, samt om Hornbach säljer sådana?
 
den heter faktiskt trossbottenskiva och är 6.4 tjock. Jag tror att Hornback har den
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=51564

de här skivorna får golvet helt slätt, ett underlag som är nödvändigt för laminatgolv.

Det där med linuliummattan under, vet jag inte om det är så lyckat att täcka över, kan bildas gaser. Förstår att det är ett gammalt hus.

Men det här hur man utför jobben numera, är väldigt olika. Någon hade lagt laminatgolvet ovanpå den gamla heltäckningsmattan och det blev hur bra som helst, tyckte några.
 
Redigerat:
Har även sett samma skivor benämnda MASONITE UNDERGOLV H6, så hette de vi köpte.
 
Masonite undergolv H6 somBiFuel nämner är det som bör användas. Lagt det i hallen här som underlag för supertunn kvartsvinyl och det sviktar inte någonting i princip. Enkelt att lägga men ganska noga med spackling mellan skarvarna för att få det slätt och bra.
 
Och ganska dyrt kanske ska tilläggas ;)
 
saturnus skrev:
den heter faktiskt trossbottenskiva och är 6.4 tjock. Jag tror att Hornback har den
[länk]

de här skivorna får golvet helt slätt, ett underlag som är nödvändigt för laminatgolv.

Det där med linuliummattan under, vet jag inte om det är så lyckat att täcka över, kan bildas gaser. Förstår att det är ett gammalt hus.

Men det här hur man utför jobben numera, är väldigt olika. Någon hade lagt laminatgolvet ovanpå den gamla heltäckningsmattan och det blev hur bra som helst, tyckte några.
En 6mm skiva gör inte golvet helt plant om du har en svacka eller en stor knöl mitt på golvet. Den kan endast minska effekten av små ojämnheter en aning. Om undergolvet är ojämn kan det bli svikt ändå.
 
renoveringsgips kanske? den är väl 6mm.

/F
 
BiFuel skrev:
Har även sett samma skivor benämnda MASONITE UNDERGOLV H6, så hette de vi köpte.
Jag gick in på Beijers hemsida för att se om jag kunde hämta någon info, och blev förvånad den heter trosbottenskiva, och att det skulle vara enbeställningsvara! Jag kommer mer ihåg namn som Du nämner. Jo det är denna skiva man använder, om man vill ha ett slätt underlag.
Jag har tidigare spikat en hel del mazonite skivor över brädgolv, då man ville ha det lite modernare med en korkmatta eller annat. Det användes den ohärdade skivan och spokades med mazonitespik med ca 120 X 120 mm. Om man då jämförde med hur golvet var tidigare, blev det en väsentlig skillnad. Men helt slätt blev det inte, med dagens mått mätt. Mycket sönderslagen tumme blev det också, och nu senare när det skall rivas upp igen, då är det minst lika jäkligt, med alla tusental spik.
 
TheIller skrev:
En 6mm skiva gör inte golvet helt plant om du har en svacka eller en stor knöl mitt på golvet. Den kan endast minska effekten av små ojämnheter en aning. Om undergolvet är ojämn kan det bli svikt ändå.
Riktigt, men normalt användes skivorna till trä/brädegolv, och där har man normalt inte pucklar eller svackor som förekommer på ett betonggolv. Där är det bättre att flytspackla.
 
BiFuel skrev:
Har även sett samma skivor benämnda MASONITE UNDERGOLV H6, så hette de vi köpte.
Jajamänsan !
Det är vi på Masonite i Rundvik som gör dom .

Vissa kunder kräver att få sitt eget namn på skivan men alla
masonitskivor på denna sida atlanten kommer från oss .

Det finns faktiskt en sort till som görs av 8,0 K40 .
Den kallas Panelroof och är tänkt att ersätta råspont
på takstolarna , stenhård och stark , men troligen dyr.

Kan dock inga priser , jag är bara mekaniker....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.