Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Kanske inte så stor hjälp, men själv har jag börjat tycka att maskrosor är fint och hör till Det började med att jag gav upp kampen då det ligger ett maskrosfält några meter från tomtgräns. Dessutom så blommar de ju inte så länge
Jag vill inte ha maskrosor i min gräsmatta, det förstör ju hela mattan tillslut...bara förökar sig .. hoppas någon har det ultimata rådet/tipset ..
Har bekämpat maskrosor i 14 års tid
Har kört med dessa medel , sök på Ebay .
Att plocka blommorna före de börjar fröa är en väg .
Att sköta om gräsmattan med näring är också viktigt .
Klippa ofta så ogräs får svårt att konkurrera med gräset .
Har kört med dessa medel , sök på Ebay .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att plocka blommorna före de börjar fröa är en väg .
Att sköta om gräsmattan med näring är också viktigt .
Klippa ofta så ogräs får svårt att konkurrera med gräset .
Om vi lämnar moralen därhän så tar MCPA död på allt utom gräset.
Det finns en lång tråd om detta; MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan | Byggahus.se
Dock har tillgången till privatpersoner begränsats senaste åren. I Sverige finns inte produkter med detta längre utan det är exempelvis Tyskland som gäller. Dicotex och Loredo Quattro är två produkter som det fortfarande gå att få tag i fast i mindre förpackningar än tidigare.
Dicotex® Rasenunkraut-Frei von Dr. Stähler, 500 ml Flasche (agrarking.de)
PROTECT GARDEN Universell gräsmatta ogräsfri Loredo Quattro, gräsmatta ogräsbekämpare mot envisa ogräs med 4-faldig effekt, 400 ml : Amazon.se: Trädgård
EDIT: Jag har själv använt Dicotex med väldigt bra resultat för en engångsbekämpning, annars är jag väldigt restriktiv med användandet och ser det som sista utvägen.
Det finns en lång tråd om detta; MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan | Byggahus.se
Dock har tillgången till privatpersoner begränsats senaste åren. I Sverige finns inte produkter med detta längre utan det är exempelvis Tyskland som gäller. Dicotex och Loredo Quattro är två produkter som det fortfarande gå att få tag i fast i mindre förpackningar än tidigare.
PROTECT GARDEN Universell gräsmatta ogräsfri Loredo Quattro, gräsmatta ogräsbekämpare mot envisa ogräs med 4-faldig effekt, 400 ml : Amazon.se: Trädgård
EDIT: Jag har själv använt Dicotex med väldigt bra resultat för en engångsbekämpning, annars är jag väldigt restriktiv med användandet och ser det som sista utvägen.
Så dessa två produkter du länkar till tar död på maskrosorna men går bara att köpa från Tyskland då eller? Moralen bryr jag mig inte om just nu...vill bara få väck skiten!!mexitegel skrev:Om vi lämnar moralen därhän så tar MCPA död på allt utom gräset.
Dock har tillgången till privatpersoner begränsats senaste åren. I Sverige finns inte dessa produkter utan det är exempelvis Tyskland som gäller. Dicotex och Loredo Quattro är två produkter som det fortfarande gå att få tag i fast i mindre förpackningar än tidigare.
Vet ej om du har handlat på Ebay förut , mycket större än tex Blocket .
https://www.ebay.de/itm/401143508646?epid=21032260585&hash=item5d66042ea6:g:vuQAAOSwn1liHJUU
MCPA https://www.ebay.de/itm/384772229549?epid=15030566984&hash=item59963649ad:g:f~AAAOSwxq5e6iuY
https://www.ebay.de/itm/401143508646?epid=21032260585&hash=item5d66042ea6:g:vuQAAOSwn1liHJUU
MCPA https://www.ebay.de/itm/384772229549?epid=15030566984&hash=item59963649ad:g:f~AAAOSwxq5e6iuY