A
Fairlane Fairlane skrev:
Oj, hade missat detta inlägg.
Tyvärr känner jag ingen som kan. Jag har kollat några filmer på youtube, men blir inte klokare. Jag är total nybörjare på detta och man talar om att fila ryttare etc, utan att någon gång peka vilken del som är ryttaren (då förstår du kanske min nivå. ;)). Jag förstår att de som kan kör utan mall, men jag tänkte att jag kanske riskerar att förstöra om jag gör fel och att mallen kanske hjälper mig att få det bättre, om än inte perfekt.

Förra gången kedjan blev slö, löste jag det genom att köpa en ny, men det känns inte som en bra lösning i längden. :cool:
vi får väl försöka hjälpa dig med detta då (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Närbild av en motorsågskedja med tydlig märkning av "OREGON" och detalj av ryttare och tandens skärningsvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den främre delen kallas ryttare
Närbild på ryttare spåret på en sågtand och skärets vinkel, med en fil för storleksguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

spåret du ser på ovansidan tanden är dels vinkeln på skäret,men visar även hur långt du kan fila
Fairlane Fairlane skrev:
Oj, hade missat detta inlägg.
Tyvärr känner jag ingen som kan. Jag har kollat några filmer på youtube, men blir inte klokare. Jag är total nybörjare på detta och man talar om att fila ryttare etc, utan att någon gång peka vilken del som är ryttaren (då förstår du kanske min nivå. ;)). Jag förstår att de som kan kör utan mall, men jag tänkte att jag kanske riskerar att förstöra om jag gör fel och att mallen kanske hjälper mig att få det bättre, om än inte perfekt.

Förra gången kedjan blev slö, löste jag det genom att köpa en ny, men det känns inte som en bra lösning i längden. :cool:
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Illustration av en sågkedjeslip med delar som skovelplan, egglinje och underställningsklack betecknade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ryttaren kallas även underställningsklack
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
skoge skoge skrev:
[bild]
den främre delen kallas ryttare
[bild]
spåret du ser på ovansidan tanden är dels vinkeln på skäret,men visar även hur långt du kan fila
Satan så enkelt det gick att förklara begripligt, mycket mer pedagogiskt än alla youtube-filmer jag har sett. Stort tack, då bör jag klara av det.

Dags att inhandla lämplig(a) fil(ar).
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Illustration av justering av underställningsklackar på en kedjevägledning för skärverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


inte så bra bild tyvärr
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Instruktionsblad för filning och vinklar på motorsågskedjans skärtänder, handskrivna anteckningar i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Maskintok var tror du @Fairline kan hitta detta? jag fick det på södra viken men det är kopierat nånstans
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[bild]

@Maskintok var tror du @Fairline kan hitta detta? jag fick det på södra viken men det är kopierat nånstans
Hmm ska kolla om jag inte har lite lektyr över detta jag med... typ boken arbeta med motorsåg (y)
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Fairlane
Riktigt hyggligt av er båda. Helt plötsligt börjar det bli begripligt. Jag förväntar mig inte en perfekt kedja första gången, men övning ger färdighet sägs det. Jag hade kanske filat rätt utan detta, men lika gärna kunde det blivit fel och kanske ännu sämre kedja.
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A


början på denna handlar om Hva 254an.. resten är över en överum 4 skärig plog..
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Är det dessa du menar?
[länk]
Jajemän.
grundbok 1 sidan 62 och framåt..
Men varför ska allt vara digitalt..
mycket trevligare med boken..
Har för mig att jag har ex antal liggande sedan jag utbildade folk..
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Jag är lika, köper en ny när den gamla är slut.
Har provat att fila flera gånger, bättre blir det ju men det blir inte dom där stora spånorna som av en ny kedja, snett drar det också :D

Men det är nog bara att öva öva
 
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt hyggligt av er båda. Helt plötsligt börjar det bli begripligt. Jag förväntar mig inte en perfekt kedja första gången, men övning ger färdighet sägs det. Jag hade kanske filat rätt utan detta, men lika gärna kunde det blivit fel och kanske ännu sämre kedja.
jag använde själv mall tidigare,sen började jag exprimentera utan mall...var inte rädd för att göra fel,alla är vi nybörjare någon gång.

prova att fila,lägg upp bild om du känner dig osäker så hjälper vi dig
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
tror jag får göra en film där jag filar på frihand så man vet vad det är.. kan använda mall med..
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag är lika, köper en ny när den gamla är slut.
Har provat att fila flera gånger, bättre blir det ju men det blir inte dom där stora spånorna som av en ny kedja, snett drar det också :D

Men det är nog bara att öva öva
räkna när du filar...du har inte filat bägge sidor lika mycket
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.