A
F fribygg skrev:
Solrosolja har jag provat i motorsågen en ggn, betydligt sämre än rapsolja så jag anser att det gäller att kunna välja rätt matolja.
Den blir som vatten..
Då behövs tillsatser..
 
raveper raveper skrev:
Hade en ilo motor med en rem i som inte tålde motorolja. Den löstes upp.
Har också en sådan och också fått den upplöst av fel olja, fast det var en bit över 40 år sedan... Kommer inte ihåg vad som var "rätt" typ av olja dock. Undrar om dessa remmar fortfarande går att få tag i? Moppen var något åt det här hållet. Tyvärr tvåväxlad. Någon borde ha pyntat 25 kronor extra för att fått en treväxlad. :)

Gammal reklambild för Monark-mopeder med olika modeller och priser, bland annat en tvåväxlad version.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda rapsolja i en motor, men då som bränsle i en diesel, smörjegenskaperna är nog för dåliga som motorolja och konsekvensen om det skär för dyra om man jämför med motorsågskjedjan, den är enkel och billig att byta ut och många ggr sågar man i sten eller metall innan kjedjan är utsliten så man får ändå inte veta om dyraste, bästa mineraloljan hadde gett kjedjan längre livslängd.
värm rapsolja i en stekpanna.. Så märker man hur dålig den är...För att smörja en motor invändigt..
 
Redigerat:
Fanns två typer av remmar en brun och en gummi. Någon sa växellådsolja. Det var det inte. Löste upp den bruna på 30 sek.
 
raveper raveper skrev:
Fanns två typer av remmar en brun och en gummi. Någon sa växellådsolja. Det var det inte. Löste upp den bruna på 30 sek.
Som jag minns det var den svart, av gummi med någon form av armering och tandad. Såldes i vita och blå kartonger om jag kommer ihåg rätt.

Moderna varianter verkar finnas att få tag i även om de kostar nästan lika många kronor som hela moppen en gång gjorde....

Svart, tandad drivrem av gummi med stålarmering för Ilo Piano-moped, visas på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B breakman skrev:
Tagit på mig att kolla på en Massey Ferguson 595 -82 som läker diesel.
Ser ut att komma från gasreglaget i pumpen.
Hur bökigt är det att få detta tätt? Något man ska tänka på?

[bild]

Hittade en märkskylt och gjorde ren.

[bild]


// En som aldrig mekat varken traktor eller diesel :)
Ser ut att vara en liknande pump som på min Lille John. Jag böt tätningarna till reglagen för någon vecka sedan, dom läckte också. Det är inte så svårt, men det sitter ett par fjädrar innanför locket som man måste släppa på, lite pilligt. Man måste även anteckna vilka lägen dom var fasthakade i. Här är en bra video, inte säkert det är exakt samma pump dock, och man behöver inte ta lös pumpen från traktorn.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, då fixar jag lite rapsolja.

Diesel får jag väl fixa en dunk också då. Själv är jag mer bör bensin och E85, men jag får väl motvilligt tanka lite diesel också. ;)
Vad gör jag när oljan och svärdet legat i dieseln ett antal timmar?
Torkar av med en trasa och sen är det klart att köra med ny (raps)olja?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Vad gör jag när oljan och svärdet legat i dieseln ett antal timmar?
Torkar av med en trasa och sen är det klart att köra med ny (raps)olja?
torka av och motionera upp, skrapa ur skiten ur spåret på svärdet.
montera allt och gasa på en stund, rikta svärdstoppen emot en bit kartong så du ser att den slungar olja.. Då smörjer den och det är bara att gasa vidare (y)
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
@Maskintok plockade ju isär min husqvarna, den som jag kört på ren bensin, på jobbet men glömde kastskyddet och nu har någon förmodligen slängt det...

Lika bra att slänga hela sågen, eller går det att få tag på?

Ska kolla mer noga imorgon, kan ju ligga någonstans om jag har tur...
 
A
nino nino skrev:
@Maskintok plockade ju isär min husqvarna, den som jag kört på ren bensin, på jobbet men glömde kastskyddet och nu har någon förmodligen slängt det...

Lika bra att slänga hela sågen, eller går det att få tag på?

Ska kolla mer noga imorgon, kan ju ligga någonstans om jag har tur...
nåjo..
Jag kan ju skicka ner ett skydd annars..
Är det kåpan eller bågen?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nåjo..
Jag kan ju skicka ner ett skydd annars..
Är det kåpan eller bågen?
Måste kolla, återkommer :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
En fråga, lönar det sig att renovera en motor på en rider 13c -12?
Min skar ihop för några veckor sen och klippdäcket börjar gå på sista versen.


Den skar ihop efter att jag tankat med nya e10, kan det verkligen vara bränslet som gjorde det?
 
A
P pleqtiz skrev:
En fråga, lönar det sig att renovera en motor på en rider 13c -12?
Min skar ihop för några veckor sen och klippdäcket börjar gå på sista versen.


Den skar ihop efter att jag tankat med nya e10, kan det verkligen vara bränslet som gjorde det?
Jajemän.
Det lönar sig. dock så kostar en motor ca 6500-8000 kr..
Men gör man jobbet själv med renoveringen så kan man komma undan med ca 2000 kr..

njä det har jag väldigt svårt att tro..
möjligen att etanolen skulle ha fått en packning att gå... Men det låter inte rimligt.. Bara pang..
Men däremot så kan ju skit inne i motorn ha släppt och orsakat haveri.. :thinking::thinking:

Men japp kolv. packboxar, nya lager.
Och en massa tvätta så är den på banan igen(y)
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
torka av och motionera upp, skrapa ur skiten ur spåret på svärdet.
montera allt och gasa på en stund, rikta svärdstoppen emot en bit kartong så du ser att den slungar olja.. Då smörjer den och det är bara att gasa vidare (y)
Jag får återkoppla lite också.
Kedja och svärd var rätt lätt att få ordning på med dieseln. Lite klurigare med oljebehållaren där det var lite gammal olja kvar. Den var dock lös och rinnig, så det som jag inte fick ut lätt, brydde jag mig inte om utan tänkte att det försvinner med tiden och så fyllde jag på med rapsolja. Sågen var lite seg i början och tvekade. Framförallt precis i början ville den bara dra kedjan 2 cm, sen stopp, sen två cm till, men det släppte rätt snabbt.
Nu fungerar sågen som den ska och den har fått jobba i helgen. Har kapat björk som är tjockare än svärdets längd, så den har fått slita. Misstänker att det inte är kvar mycket gammal olja nu. Fungerar utmärkt, stort tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag får återkoppla lite också.
Kedja och svärd var rätt lätt att få ordning på med dieseln. Lite klurigare med oljebehållaren där det var lite gammal olja kvar. Den var dock lös och rinnig, så det som jag inte fick ut lätt, brydde jag mig inte om utan tänkte att det försvinner med tiden och så fyllde jag på med rapsolja. Sågen var lite seg i början och tvekade. Framförallt precis i början ville den bara dra kedjan 2 cm, sen stopp, sen två cm till, men det släppte rätt snabbt.
Nu fungerar sågen som den ska och den har fått jobba i helgen. Har kapat björk som är tjockare än svärdets längd, så den har fått slita. Misstänker att det inte är kvar mycket gammal olja nu. Fungerar utmärkt, stort tack för hjälpen.
Varsågod (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.