5 794 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Maskin löser ut vissa automatsäkringar. Någon produkt att lösa det med?
Ifall en maskin ligger på 10A gränsen och att vissa automatsäkringar löser ut den,
finns det då någon lösning? (som inte omfattar utbyte av säkring)
Jag vill minnas att jag läste ett inlägg att om man tex svetsar så fanns det något som gjorde så att han kunde få ut ström ifrån två faser till sin enfas maskin. Fast dom kanske tänkte på någon fullösning på ett trefas uttag då.
finns det då någon lösning? (som inte omfattar utbyte av säkring)
Jag vill minnas att jag läste ett inlägg att om man tex svetsar så fanns det något som gjorde så att han kunde få ut ström ifrån två faser till sin enfas maskin. Fast dom kanske tänkte på någon fullösning på ett trefas uttag då.
Den brutala lösningen är att skaffa en 400V -> 230V transformator, men en sådan är dyr, tung och skrymmande.
Med 10A säkringar på faserna som matar transformatorn kan man ta ut drygt 17A på 230V.
Den enklaste lösningen är att mata maskinen med en kabel som är så lång att strömmen sjunker tillräckligt. Man måste dock räkna på att alla krav på utlösningstid etc. uppfylls.
För att ge dig andra alternativ, som kanske är bättre, måste vi veta vad det är för maskin.
Är det när man startar maskinen säkringarna löser ut, eller är det under drift?
Med 10A säkringar på faserna som matar transformatorn kan man ta ut drygt 17A på 230V.
Den enklaste lösningen är att mata maskinen med en kabel som är så lång att strömmen sjunker tillräckligt. Man måste dock räkna på att alla krav på utlösningstid etc. uppfylls.
För att ge dig andra alternativ, som kanske är bättre, måste vi veta vad det är för maskin.
Är det när man startar maskinen säkringarna löser ut, eller är det under drift?
Det är en nilfisk 140 högtryckstvätt, listad att kunna köras på 10amp.
Vilket går mot vanliga säkringar och flesta automatare men så är det enstaka automatsäkringar som löser antingen när man trycker på handtaget så den ska pumpa vatten eller kanske kort efter att man börjat spola också., minns inte riktigt.
Kan ju pröva att ha en en rulle förlängningskabel och se om det blir skillnad.
Sen kan jag tänka mig att det kan vara fel på maskinen med, är ju ingen superhög kvalite på Nilfisk.
Vilket går mot vanliga säkringar och flesta automatare men så är det enstaka automatsäkringar som löser antingen när man trycker på handtaget så den ska pumpa vatten eller kanske kort efter att man börjat spola också., minns inte riktigt.
Kan ju pröva att ha en en rulle förlängningskabel och se om det blir skillnad.
Sen kan jag tänka mig att det kan vara fel på maskinen med, är ju ingen superhög kvalite på Nilfisk.
Redigerat:
Kolla vilken karakteristik du har på säkringen. Är det inte C så är rekommendationen att byta till sådana där du kör högtryckstvätten, har också fått göra det då startströmmen på vår högtryckstvätt orsakade detsamma.
Numera används mestadels C i bostäder, men i vår lite äldre central med dvärgar så sitter det mestadels B.
Finns även D.
Numera används mestadels C i bostäder, men i vår lite äldre central med dvärgar så sitter det mestadels B.
Finns även D.
Något annat som du kan kolla med din tvätt är om den gör korta tillslag när du inte spolar. Minsta lilla det läcker någonstans så gör den ett kort "microtillslag", det brummar till, och det korta tillslaget kan göra att dvärgbrytaren löser ut även med C-karakteristik. Vår läckte lite i en inre vinkelkoppling där slangen sitter fast vid motorn och då kunde det inträffa, kolla även o-ringen där slangen ansluter till handtaget så det inte läcker.
Det är direkt när man slårpå strömmen.
Även om man byter uttag till ett som går på en annan automatsäkring.
Den gör ibland sånt ryck precis när man startat, men känns logiskt då den bygger upp vattentrycket.
Väljer inte uttag som ska vara belastade, och säg att den tillhör en grupp andra säkringar som redan är lastade på samma skena, så vore det väl en huvudsäkring som går, inte den aktuella automatsäkringen.
Men det är nog som ni säger, det är väl en äldre typ av automatsäkringar. Vilket jag ska kolla nästa gång.
Och att det kan vara halvkass microbrytare i nilfisken, den börjar ju trotsallt närma sig halvåret. (haha)
Fast finns det inga enkla kondensatorer man kan sätta mellan maskin och uttag som buffrar lite el och jämnar ut allt där istället?
Även om man byter uttag till ett som går på en annan automatsäkring.
Den gör ibland sånt ryck precis när man startat, men känns logiskt då den bygger upp vattentrycket.
Väljer inte uttag som ska vara belastade, och säg att den tillhör en grupp andra säkringar som redan är lastade på samma skena, så vore det väl en huvudsäkring som går, inte den aktuella automatsäkringen.
Men det är nog som ni säger, det är väl en äldre typ av automatsäkringar. Vilket jag ska kolla nästa gång.
Och att det kan vara halvkass microbrytare i nilfisken, den börjar ju trotsallt närma sig halvåret. (haha)
Fast finns det inga enkla kondensatorer man kan sätta mellan maskin och uttag som buffrar lite el och jämnar ut allt där istället?
Kanske lite OT men jag har monterat trefas-uttag med en-fasuttag (se länk) på och då får man 1-fas med 16A säkring vilket kan vara bra även för saker som vinkelslip etc. som kan kräva lite mer startström.
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1951150
/Ola E.
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1951150
/Ola E.
Lite förlängningssladd (utrullad som sagt) är nog enklaste och bästa sättet. Säkringarna är säkert ok nu när du testat olika. De löser ut distinkt och snabbt på någon tiondels sekund om strömmen tex är mellan 50-100 A för typ C, 30-50 A typ B och det är inget ovanligt vid start av en tvätt.
Stort spänningsfall kommer att minska startströmmen. Däremot kan det under vissa omständigheter öka driftströmmen. Till dessa omständigheter hör att det måste vara en asynkronmotor. Spontant skulle jag inte tro att en högtryckstvätt har asynkronmotor. Är det en seriemotor minskar både startströmmen och driftströmmen.cem77 skrev:
Visst är det en fullösning att minska startströmmen med lång sladd, men den kommer att minska. Så även effekten.