Har alltid gillat marmor i badrum, men samtidigt alltid trott att det är ett känsligt material som kräver allt för mycket skötsel för att vara praktiskt.

Men bodde nyligen på ett hotell som hade hela badrummet klätt i carrara marmor golv och vägg. Dessutom fanns en beskrivning om designtankarna och materialvalen vid utformingen av hotellet som beskrev carrara marmor som det bästa materialet i världen för badrum.

Så min fråga, eller kanske mer ett påstående, är om man bygger ett hotell badrum i marmor så borde jag kunna göra det hemma utan oro för överdrivet underhåll/riskt att förstöra det? Rätt eller fel? Tankar etc.

Fel för marmor och i synnerhet carrarra dvs vit är känligt för missfärgningar och annat..som tex rörelser i underlaget.

Om du vill bygga ett hemma så se till att du har ett underlag av betong och se till att du anlitar en stenläggare som kan klara precissionen med supertunna skarvar.
Dom nya reglerna med fall från hela badrummet ställer till det också.

Tänk på att ett carrarra badrum är halt och i vårt klimat så krävs det golvvärme

Nja, låt dig inte skrämmas så lätt om du vill ha marmor, antingen är du händig, tar reda på hur och gör jobbet själv, eller anlitar någon som kan. Jag hade ett badrum i min förra bostadsrätt som hade marmor på väggarna, och det huset rörde sig flera millimeter per år, inga problem med de marmorbeklädda väggarna då underarbetet var rätt gjort. När det gäller skötseln, som ju din fråga gäller, är det inga problem, det enda man ska tänka på är att vissa rengöringsmedel absolut inte ska användas på marmor, men det är något man tar reda på en gång för alla och sen kör man med ett medel som man vet fungerar. Mycket svårare än så är det.inte.

Tack för svaren,

Golvvärme är väl nästan ett måste oavsett material. Betong har vi som grund och huset verkar inte röra sig alls. Särksilt halt upplevde jag inte golvet, eller de marmorgolv jag tidigare haft nöjet att testa. Naturmaterial som marmor, kalksten och skiffer verkar både ha en mjukare och varmare känsla och vara mindre hala än glaserad klinker vad jag erfarit (viss klinker kan ju dock vara skrövligare än andra på ytan).

Det är mest missfärgningar jag är rädd för. Vi har dock inget järn i vattnet vad jag vet, det är också mjukt med minimala kalkavlagringar som följd.

Min tanke var just att om man kan ha marmor på ett hotell, så borde det väl funka hemma hur bra som helst? Vid närmare eftertanke så är ju inte marmor så ovanligt på spa-anläggningar, och där om nånstans borde det väl vara slitage på saker?

Tja, har ett tag till att fundera på marmorn, då renoveringen av det badrum där det skulle sitta kommer att fö dröja in på nästa år i väntan på ett nytt rot-avdrag. Eller kanske till och med där nästa rot-avdrag, då vi kanske har lite annat att renovera innan :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.