Vi ska lägga marksten på trädgårdsgångar runt huset, i läggningsmönster ungefär som bifogad bild. Skulle dock vilja ha mjukt rundad böj kring hörnen. Hur får man bäst till detta? Är det kapning som gäller om man vill slippa breda fogar?
Hur kapar man isf säkrast stenarna utan att riskera att de spricker snett/fel? Stenarna vi har köpt har dimensionen 210x140x40 mm.

• 75.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa med vanlig vinkelslip och "diamantklinga" avsedd för sten så ska du se att det går fin fint.
Inga problem att skära genom dom 40mm som stenen är tjock iheller, går snabbt och enkelt.
Blir förvisso tidskrävande eftersom det handlar om en massa stenar om man ska ha en 90 böj och gången är i bredd med den på bilden.

Tror man kan hyra stensax eller vad det nu heter också. Då slipper man hålla på med vinkelslip och det blir inget slipdamm heller.
Går förmodligen mycket snabbare än med slip också. Frågan är bara hur tjocka stenar en sån sax kan "klippa"

när vi la marktegel fick vi låna en väldigt snajdig stenkap av en släkting som har allt. Det var en vattenkyld såg på höga ben, och det var HELT ovärderligt för alla kapningar vi gjorde. Det är inte mycket som dammar som en vinkelslip med stenkap! En riktig såg finns säkert att hyra om man inte har lika välutrustade släktingar och vänner som jag...

/Elin

Skoj med välutrustade vänner "kloka_elin":)

Jag sågade själv min med en liten vinkelslip (biltema) och en diamantklinga.
Kostnad, låg.
Gissar att jag körde av 20 stenar.
Det dammar och lever jävel men det var inte utan man kände sig som en riktig karl när man var klar. :)

Vad man bör tänka på vid kapning kring hörn är att det inte är så bra om man har för små bitar ytterst som gränsar mot t.ex. en gräsyta. Dessa småbitar börjar snabbt att röra på sig då de inte har något som håller de på plats. Som bilden visar så kan det vara bra att ha en rad med helsten som kanske dessutom är lite tjockare än stenen innanför. Denna randsten hjälper till att spänna in plattorna eller stenen.

Vill man ha en radie kring hörnen och plattorna är för stora så att fogarna blir alltför kilformade och kapning är nödvändig kan man antingen ha ett kantstöd med lämplig radie eller sätta halvplattor på högkant i ytterkant tvärs gångriktningen så att säga. I det senare fallet så fall bör man kolla om den markstenen eller plattan man lägger har inbyggda distanser på sidorna. Rent estetiskt kan det ju vara problematiskt.

/Kalle

Får man lov att uttrycka sin lättnad och stolthet över att SISTA STENEN ÄR LAGD!! Igår hände det. Mycket sågande blev det, men ack så bra. Skåda en del av resultatet på boozon.blogspot.com

(förlåt kapningen av tråden)

kloka_elin , varför lägger ni inte en sten i gräsmattehöjd mot gräsmattan så det är smidigt o klippa?? Slipper dessutom o plocka fram trimmern hela tiden!

Vi ska fylla på med jord. Hur gränserna skulle gå var inte helt bestämt när grävaren satte skopan i jorden, och då tog den lite extra "sömsmån" så vi kunde bestämma senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.