Hej.
Om denna tråd hamnat fel ber jag om ursäkt och tackar Mods för att de skickar den till rätt plats.

Jag är i tankarna på att låta montera en solcellsanläggning på markstativ där jag sjäv skall stå för byggnationen av markstativet då kostnaden för detta annars blir närmst komiskt hög.

Mina tankar kretsar kring att bygga det hela i stil med installationen under nedan länk.
https://snabbladdad.se/2019/07/27/markanlaggning-del-3/

Min tanke är att bygga en liknande konstruktion bestående av takstolsliknande trianglar av 120x45 NTR AB reglar, dock i en lägre vinkel, ca 35 grader för att få ner den totala höjden på konstruktionen så att den inte blir lika iögonfallande.
Min anläggning är tänkt att bestå i totalt 40 paneler 1700x1000mm fördelat på två rader. Eventuellt två stativ med något skiljande vinkel. Antingen riktas allt åt söder eller så vinklas hälften något år syd-öst respektive syd-väst.

Dock är min tanke att fästa det hela med markskruv då jag ogillar att gräva ned plintar om jag inte måste.
Jag har hittat en ganska förmånligt prissatt skruv från Jula (https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-017659/) som verkar vara av ganska god kvalitet men jag är lite osäker på hur pass bra den kan tänkas stå emot draglaster, dessutom sluttar terrängen en aning där jag tänkt bygga det hela och där förekommer en del ojämnheter. Eftersom markskruven bara är 865mm lång vill jag gärna dra den så långt ner som möjligt för att få bra förankring i marken som i mitt fall består av moränjord (gammal beteshage)

Jag har tänkt mig en bärlina av NTR klass A 195x45 som då skall fästas med markskruven men jag är lite osäker på vilket C/C mått som är vettigt att ha mellan skruvarna. Kan det tänkas räcka med C/C 1200mm?

I de fallen där jag stöter på ojämnheter i marken, skulle det eventuellt fungera med att dra ned skruven till max mot marken för att sedan palla upp bärlinan med en passbit av NTR klass A virke som sedan skarvas mot bärlinan med spikbleck eller blir det en för klen anslutning?

Jag tar tacksamt emot tips och idéer från andra som gjort liknande projekt.
Någon som har erfarenhet av Julas skruvplintar? Andra plintar som kan vara bra?

Tacksam för alla tips och idéer.

//Anders

Skulle det rent av vara möjligt att använda sig av denna marksruv avsedd för 95X95 reglar, dra den ända ned till markytan för att sedan montera 45x195 bärlina på stående bitar av 95x95mm stolpar? vi pratar om stolpstumpar av max 400mm längd för att ta upp eventuella ojämnheter i marken.

R
Skulle personligen aldrig sätta markskruv på såpass dyra anläggningar utan plintar är ett säkrare kort och mer hållbart..

Det finns många tillverkare av montageställningar för solpaleler som använder sig av skruvplint av olika slag, bland andra tabergs som kör 3m mellan sina infästningar i mark. Dock hittar jag relativt lite info kring vad de använder för skruvar, så konceptet att skruva är jag inte orolig för. Frågan är främst om julas prylar är värda att titta på.

R
Har du använt markskruv? Kommer garanterat att sätta sig olika, samt adderar man lyftkraften så blir det inte till någon fördel för din konstruktion med markskruv..

Jag har ingen erfarenhet av markskruv över huvud taget, tänkte främst att eftersom de stora aktörerna i många fall använder sig av konceptet så borde det kunna funka. Du har helt klart rätt i att plintarna bör klara lyftfraften bättre, inte minst pga deras egenvikt. Att markskruven skulle sätta sig är väl ganska kraftigt avhängt på markförhållandet.
Det blir klart mer arbete med konventionella plintar men om det ska stå i 20-30 år så vill man ju inte få provlem efter ett par år och ångra att man tog en lättare väg.

R
Dom stora gör det av en enda anledning och det är att det är billigaste lösningen jämfört med att gjuta plintar…
Men du gör som du vill men tänk på att livslängden vill man väl ha i alla fall minst 30år så det bör stå stabilt..

PeterFalun
fråga Stavrex och Sluta Gräv vad dom rekommenderar. Ta en offert

byggde ut med markskruv, 15kvm, 8 st 1300mm
Köpte med montering. Killen förborrade med en Hilti och 35mm. smidig lösning

Vad kostade den lösningen för dig på ett ungefär?

Jag börjar faktiskt luta lite mer åt plintar, det får gärna ta lite mer tid så länge det blir bra. Frågan är då vad som kan vara lämpligt c/c mått melan dem. Är 1500mm overkill?
Efter senaste medlingen med frun lutar det mer åt att vi kör en lutning på 30 grader för att hålla lägre profil på det hela, då bygger den stående vertikala regeln bara ca 1700mm över bärlinan, dock blir den nedre regeln närmare 3m lång varför man kanske behöver komplettera med ytterligare en bärlina på mitten. Min spaning då är att köra c/c 1500 i framkan och bakkant och kanske c/c 2000 i mitten.

Jag tänkte bygga en liten elnisch på baksidan för montage av batteri och växelriktare vilket kommer att väga in på närmare 250kg.

PeterFalun
K knegolf skrev:
Vad kostade den lösningen för dig på ett ungefär?
det var 7 år sen, bäst att kolla med dom, tror det är mer konkurrens nu

K knegolf skrev:
Jag börjar faktiskt luta lite mer åt plintar, det får gärna ta lite mer tid så länge det blir bra. Frågan är då vad som kan vara lämpligt c/c mått melan dem. Är 1500mm overkill?
Efter senaste medlingen med frun lutar det mer åt att vi kör en lutning på 30 grader för att hålla lägre profil på det hela, då bygger den stående vertikala regeln bara ca 1700mm över bärlinan, dock blir den nedre regeln närmare 3m lång varför man kanske behöver komplettera med ytterligare en bärlina på mitten. Min spaning då är att köra c/c 1500 i framkan och bakkant och kanske c/c 2000 i mitten.

Jag tänkte bygga en liten elnisch på baksidan för montage av batteri och växelriktare vilket kommer att väga in på närmare 250kg.
Ska du köra på plintar så rek jag verkligen att hyra en motordriven jordborr.
Du borrar dina hål på nolltid under förutsättning att det inte är för stora sten i mängder i backen.
Otroligt prisvärt hjälpmedel om många plintar ska ned. Så smidigt att du slipper oroa dig för för långt c-c mått, och kan dra ned fler plint för hängslen å livrem.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.