562 läst · 15 svar
562 läst
15 svar
Markställning för solceller i tryckt virke 3D modell
Hej.
Jag håller på att designa ett markstativ för solpaneler i tryckimpregnerat då jag inte vill ha paneler på mitt hus och inte hittar någon färdig ställning till vettiga pengar som inte känns klen eller strykful. Kriterierna för byggnationen är att den ska ligga i Öst/Väst riktning och ha en relativt låg bygghöjd. I nedan fall bygger konstruktionen endast 1778mm över bärlinan så total höjd förväntas bli strax under 2m.
Jag undrar nu om någon har några synpunkter på mitt koncept, speciellt dimensioneringen för att klara av vindlaster.
Nedan ser ni tre bilder på vad jag har tänkt mig.
Lutningen är 20 grader och spannet på solpanelerna är 5200mm. dessa ligger på 170x45x5400mm reglar.
Allt vilar på tre bärlinor bestående av 195x45 reglar som i sin tur skall fästas med 700mm plintar vilka inte finns med i min modell. Den stående raden med reglar i mitten är 170x45 med ett inbördes mått om 1m, samtliga fack är korsstagade med 170x45 vilket syns tydligare på bilden nedan. Snedstaget från nedre bärlina till upplaget består också av 170x45 och sträcker sig till mitten av spannet på upplaget. Även denna ligger i 20 graders vinkel.
Ovan syns snitt där man ser den övre bärlinans konstruktion. Överliggaren består av 170x45.
Jag tänker mig att hela anläggningen skall ställas på plintar med minimal visning över färdig mark då det blir på ett inhägnat område. Jag kommer att lägga gummiduk under betongplattor framför för att hålla gräset borta (det hela skall stå i en gammal beteshage). Vad som inte syns på bilden är den krysskolvning/stagning som kommer att göras i mitten av spannet på 170x45x5400mm reglarna för ökad stabilitet i sidled, jag tänker mig 70 eller 95mm reglar till detta.
Allt kommer att skruvas med ET-T konstuktionsskruv samt hålplattor med ankarskruv för att ha hängsle och livrem på.
Samtligt virke blir NTR klass A. Alla beslag i varmgalvat och infästningar i minst klass C4.
Detta är mitt första utkast till stativ och jag tar tacksamt emot all input. Ibland har jag en tendens att överdimensionera och ta i för kung och fosterland men det där med vindlaster är jag inte precis expert på och får erkänna att mina kunskaper bitvis brister.
För den som är intresserad så är modellen gjord i Onshape som går att använda gratis.
Tack för er tid
//Anders
Jag håller på att designa ett markstativ för solpaneler i tryckimpregnerat då jag inte vill ha paneler på mitt hus och inte hittar någon färdig ställning till vettiga pengar som inte känns klen eller strykful. Kriterierna för byggnationen är att den ska ligga i Öst/Väst riktning och ha en relativt låg bygghöjd. I nedan fall bygger konstruktionen endast 1778mm över bärlinan så total höjd förväntas bli strax under 2m.
Jag undrar nu om någon har några synpunkter på mitt koncept, speciellt dimensioneringen för att klara av vindlaster.
Lutningen är 20 grader och spannet på solpanelerna är 5200mm. dessa ligger på 170x45x5400mm reglar.
Allt vilar på tre bärlinor bestående av 195x45 reglar som i sin tur skall fästas med 700mm plintar vilka inte finns med i min modell. Den stående raden med reglar i mitten är 170x45 med ett inbördes mått om 1m, samtliga fack är korsstagade med 170x45 vilket syns tydligare på bilden nedan. Snedstaget från nedre bärlina till upplaget består också av 170x45 och sträcker sig till mitten av spannet på upplaget. Även denna ligger i 20 graders vinkel.
Ovan syns snitt där man ser den övre bärlinans konstruktion. Överliggaren består av 170x45.
Jag tänker mig att hela anläggningen skall ställas på plintar med minimal visning över färdig mark då det blir på ett inhägnat område. Jag kommer att lägga gummiduk under betongplattor framför för att hålla gräset borta (det hela skall stå i en gammal beteshage). Vad som inte syns på bilden är den krysskolvning/stagning som kommer att göras i mitten av spannet på 170x45x5400mm reglarna för ökad stabilitet i sidled, jag tänker mig 70 eller 95mm reglar till detta.
Allt kommer att skruvas med ET-T konstuktionsskruv samt hålplattor med ankarskruv för att ha hängsle och livrem på.
Samtligt virke blir NTR klass A. Alla beslag i varmgalvat och infästningar i minst klass C4.
Detta är mitt första utkast till stativ och jag tar tacksamt emot all input. Ibland har jag en tendens att överdimensionera och ta i för kung och fosterland men det där med vindlaster är jag inte precis expert på och får erkänna att mina kunskaper bitvis brister.
För den som är intresserad så är modellen gjord i Onshape som går att använda gratis.
Tack för er tid
//Anders
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Ser rejält ut, och inga direkta synpunkter på bärverket. Det du däremot måste ha koll på är den uppåtriktade kraften som uppstår när det blåser mot ”gaveln”. För att hantera det måste konstruktionen vara tillräckligt tung och/eller förankras i marken. Sen kan det ju blåsa mot ”långsidan” också så klart.K knegolf skrev:Hej.
[bild]
[bild]
Allt vilar på tre bärlinor bestående av 195x45 reglar som i sin tur skall fästas med 700mm plintar vilka inte finns med i min modell. Den stående raden med reglar i mitten är 170x45 med ett inbördes mått om 1m, samtliga fack är korsstagade med 170x45 vilket syns tydligare på bilden nedan. Snedstaget från nedre bärlina till upplaget består också av 170x45 och sträcker sig till mitten av spannet på upplaget. Även denna ligger i 20 graders vinkel.[bild]
Tack för er tid
//Anders
Jag står lite mellan att montera med 700mm plint eller markskruvar från jula. Vi har moränjord här villet biter fast något oerhört men en plint är ju mer bombsäker mht egenvikten. Jag får nog börja med att räkna på konstruktionens egenvikt innan jag beslutar villen väg jag kommer att gå. Eventuellt kan det bli en kombination med några plintar och komplettering med markskruv.
En markskruv måste vara hyfsat lång för att få någon vidare kapacitet för drag. Jag hade valt betonglösningen. Glöm inte att mittupplaget får dubbla lasten jmf med ytterkanterna. Vad är storleken? 100 kvm?K knegolf skrev:Jag står lite mellan att montera med 700mm plint eller markskruvar från jula. Vi har moränjord här villet biter fast något oerhört men en plint är ju mer bombsäker mht egenvikten. Jag får nog börja med att räkna på konstruktionens egenvikt innan jag beslutar villen väg jag kommer att gå. Eventuellt kan det bli en kombination med några plintar och komplettering med markskruv.
Totalt är det ca 35m2 per sida så totalt 70m2 paneler. Betongplint lär det nog bli eftersom jag lik förbannat får ta dit en grävmaskin för kabelförläggningen om ca 80m. Sen är det ganska tacksamt med den ökade egenvikten med plintarna. Jag ska försöka räkna ihop totalvikten på allt virke under morgondagen för att se vart jag landar. Visserligen ser man ganska många carportar och uterumstak med betydligt klenare konstruktion som fortfarande står kvar sedan många år tillbaka men jag vill inte chansa med en så pass dyr installation bara för att det är tråkigt att gräva lite.
Jo så är det, men om jag inte missminner mig gäller reglerna för 50 års vind så det krävs rejäl blåst för att komma upp i det.K knegolf skrev:Totalt är det ca 35m2 per sida så totalt 70m2 paneler. Betongplint lär det nog bli eftersom jag lik förbannat får ta dit en grävmaskin för kabelförläggningen om ca 80m. Sen är det ganska tacksamt med den ökade egenvikten med plintarna. Jag ska försöka räkna ihop totalvikten på allt virke under morgondagen för att se vart jag landar. Visserligen ser man ganska många carportar och uterumstak med betydligt klenare konstruktion som fortfarande står kvar sedan många år tillbaka men jag vill inte chansa med en så pass dyr installation bara för att det är tråkigt att gräva lite.
Om du gör en bottenplatta på plintarna som sticker utanför skaftet så får du gratis tyngd från jorden.
Uppåtriktad vind ligger i storleksordningen 0,5 kN/m2; så 35 kN totalt. Motsvarar 3500 kg
Bör man inte kunna räkna hem en del utdragsvikt på plinten redan från början? Jag tänker mig en 700mm plint med max 100mm ovan mark har ju en egenvikt på ca 50kg men den är ju konisk till formen och bör ju redan där ta bra spjärn mot marken om man räknar utdragskraft rakt vertikalt. Sannolikt är väl att man får en brytlast över plinten också så att den behöver vrida sig ur marken för att ta sig upp och därmed behöver flytta ganska mycket moränjord med sig.
Vad håller emot? Det är jorden, och jorden är porös. Dessutom är man nära ytan så inget större överlagringstryck.K knegolf skrev:Bör man inte kunna räkna hem en del utdragsvikt på plinten redan från början? Jag tänker mig en 700mm plint med max 100mm ovan mark har ju en egenvikt på ca 50kg men den är ju konisk till formen och bör ju redan där ta bra spjärn mot marken om man räknar utdragskraft rakt vertikalt. Sannolikt är väl att man får en brytlast över plinten också så att den behöver vrida sig ur marken för att ta sig upp och därmed behöver flytta ganska mycket moränjord med sig.
Det jag har förbisett är att ”takstolarna” får vind mot sig, så det blir en kombination av lyft- och horisontell last. Men nu börjar det bli komplicerat. Så jag hade förankrat för hela lyftkraften vinkelrät mot “taket”. Men det här är ett teoretiskt resonemang.
Jag är mycket tacksam för din input här. Vid vilken vindhastighet kommer du fram till 0,5kn/m²? Oftast när man köper färdiga stativlösningar räknar de på 26m/s men det gör ju inget om man dimensionerar för lite högre vindhastigheter. Jag gjorde en snabb överslagsräkning på egenvikten i paneler och konstruktion och det ser inte helt illa ut. Återkommer med siffror under dagen.
Jag bor i centrala skåne (Höör). Enl boverket ligger vi på 25m/s som referensmedelvind under 10 minuter vid 10m höjd för 50 årsstorm. Terrängen där jag bor är ängsmark som omges av skog. Längsta avståndet till skog ligger till väster och är ca 1km till trädlinjen.
Vikterna i min konstruktion ser ut enl nedan.
Panelers egenvikt: 1260kg
195mm reglar i bärlinor: 112kg
Takstolar: 442
Stående 170mm reglar: 67kg
18st plintar 700mm: 1026kg
Total vikt ca 2907kg.
Total vikt ca 2907kg.
Ett alternativ för bättre förankrade plintar är att använd jordborr (t.ex. https://www.skurupsborren.se/) och först borra rakt ned en bit och sedan istället vinkla ut flera (2 eller 3) hål åt sidorna. Detta gjorda jag för flaggstång och det fungerade utmärkt. Då får du dessutom orörd jord runt plinten eftersom du inte återfyller någon jord utan gjuter direkt i hålet.
Tänk dig formen som bilden nedan men kanske svårt att få så mycket vinkel på de undre hålen.
Tänk dig formen som bilden nedan men kanske svårt att få så mycket vinkel på de undre hålen.
Vad bra 🙂. Jag gjorde ett antagande på en last som kändes lagom, från ett tidigare projekt. Så jag har inte räknat för ditt specifika fall. Men för att få en storleksordning på lasten.K knegolf skrev:Jag är mycket tacksam för din input här. Vid vilken vindhastighet kommer du fram till 0,5kn/m²? Oftast när man köper färdiga stativlösningar räknar de på 26m/s men det gör ju inget om man dimensionerar för lite högre vindhastigheter. Jag gjorde en snabb överslagsräkning på egenvikten i paneler och konstruktion och det ser inte helt illa ut. Återkommer med siffror under dagen.
Det kommer hålla, min ställning är klenare och har hållt i 5 år. Det du ska tänka på är att trä torkar på sommaren vilket gjorde att mina paneler lossnar gled ner så kan fick efterdra så snåla inte skruv/fästpunkter om du kör skruv och bricka. Bonden som har åker i närheten skickade en sten i mina paneler från gödselpridaren 2024 och det ersatte han med 100kg potatis 😀. Tips är att leta växelriktare på blocket när många byter. Panelerna ligger nya på runt 1100kr och en växelriktare går att hitta för 7k.K knegolf skrev:Jag bor i centrala skåne (Höör). Enl boverket ligger vi på 25m/s som referensmedelvind under 10 minuter vid 10m höjd för 50 årsstorm. Terrängen där jag bor är ängsmark som omges av skog. Längsta avståndet till skog ligger till väster och är ca 1km till trädlinjen.
Total vikt ca 2907kg.