I vår vägsamfällighet kommer det mycket vatten rinnande utmed grusvägen…. Av en massa olika skäl kan vi inte få till diken som man borde och inte heller få till bombering som man borde …

…och när alla om och men och kansken är borta ur leken….

Kan man lägga ner en markränna i en grusväg? Vi skulle alltså behöva få bort vattnet med något som går tvärsöver grusvägen….
 
  • Gilla
Nilsson11
  • Laddar…
Klart du kan, men jag betvivlar att det är värt besväret då jag gissar att den kommer att sättas igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vad finns det för alternativ? Vi behöver få bort vatten som rinner utmed…. En annan idé som var uppe var någon form av vall - till exempel ett fartgupp av gummi som man får ta bort senhöst innan snön kommer…
 
  • Gilla
pasi250
  • Laddar…
Har varit med om att man satt vinkeljärn modell större snett över vägen för att få vattnet att rinna åt sidan ner i ett dike istället. Men ja, de sätts igen och är inte heller hundraprocentiga. Men billigt.

Har ni bara ett dike vid sidan av som fungerar så går det väl med en markränna eller två?
 
Hur är det tänkt att underhåll av vägen ska fungera? Både sladdning och grusning lär vara svårt med en nedgrävd ränna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Verkar det inte lite väl avancerat med en markränna? Gräv många grunda avrinningsdiken från mitten av vägen ut mot sidorna diagonalt i den riktning vattnet rinner. Det är väl en rätt vanlig lösning för mindre grusvägar utan riktig bombering och diken.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Går ju att lägga en dagvattentrumma i vägen med typ gatubrunnar också. Men som sagt, underhållet av grusväg försvåras storligen av saker som sticker upp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Hur är det tänkt att underhåll av vägen ska fungera? Både sladdning och grusning lär vara svårt med en nedgrävd ränna.
Det är en ganska lite trafikerad gammal väg, Den sladdas väldigt sällan... Det finns redan idag VA-brunnar i den som jag antar ställer till det...
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Verkar det inte lite väl avancerat med en markränna? Gräv många grunda avrinningsdiken från mitten av vägen ut mot sidorna diagonalt i den riktning vattnet rinner. Det är väl en rätt vanlig lösning för mindre grusvägar utan riktig bombering och diken.
Det är ett sommarstugeområde så det finns inte alltid folk på plats som kan göra nya avrinningsdiken när regnet kommer... (Det är lite så vi försöker jobba idag... )
 
RoTe
Fixa vägen ordentligt istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fixa vägen ordentligt istället.
Jo, det är den långsiktiga planen, men det kommer kosta att fixa allt. Det är en investering som drar med sig en hel del i form av lån för föreningen och en del rätt jobbig ombyggnation. Det är 17 delägare och beslut går inte fort….

Tanken nu är att se till så att vägen överlever ett par års skyfall till medans vi får fram hur och vad som ska göras långsiktigt.
 
D09
Noterade när jag var i Schweiz en lösning där man gjöt in ränna diagonalt i grusvägen med betong

Vill minnas att jag tog en bild ( av någon anledning ) men hittar den inte.

Hittade dock en på nätet ( samma plats ) där man svagt ser rännan.
 
  • Naturscen med kurvig stig, gröna buskar, träd, blått vatten i bakgrunden, staket och sittbänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09 D09 skrev:
Noterade när jag var i Schweiz en lösning där man gjöt in ränna diagonalt i grusvägen med betong

Vill minnas att jag tog en bild ( av någon anledning ) men hittar den inte.

Hittade dock en på nätet ( samma plats ) där man svagt ser rännan.
Ja, det såg bra ut, men känns inget för nybörjare på betonggjutning…. 😊
 
Sänk vägen en bit och där kan ni också skapa rätt lutning. Räkna med underhåll.
Annars funkar gummiguppen också men de bör (ska?) skyltas. Även här lär det bli underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.