1 522 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Markisolering som anslöt till husvägg
Medlem
· Norrbotten
· 55 inlägg
Jag tänkte höra om någon har någon synpunkt på en isoleringslösning för ett suterränghus jag såg häromåret.
Utanpå betongväggen som gick ner i backen hade man satt någon slags isoleringsskiva som var kanske 10 cm tjock. Denna skiva gick upp en bit ovanför markytan och anslöt till träpanelen längre upp på väggen. Eller i alla fall anslöt ytskiktet utanpå isoleringsskivan till träpanelsen.
Min spontana reaktion på denna konstruktion var att fukt från marken på det här sättet borde kunna transporteras upp till träpanelen och isoleringen och reglerna innanför. Eller är det så att "frigolit" eller någon annan sorts isoleringsskiva inte transporterar fukt uppåt från marken? Eller kan man tänka sig att man hade någon slags fuktspärr mellan frigoliten och träpanelen i form av t ex syllpapp e dyl?
Är det någon som har några synpunkter på det här? Har någon sett något sådant här tidigare?
Om det går att få något sådant här att funka utan att fukt transporteras upp med någon slags kapillärkraft tycker jag att detta verkar vara en väldigt smart och enkel konstruktionslösning.
Utanpå betongväggen som gick ner i backen hade man satt någon slags isoleringsskiva som var kanske 10 cm tjock. Denna skiva gick upp en bit ovanför markytan och anslöt till träpanelen längre upp på väggen. Eller i alla fall anslöt ytskiktet utanpå isoleringsskivan till träpanelsen.
Min spontana reaktion på denna konstruktion var att fukt från marken på det här sättet borde kunna transporteras upp till träpanelen och isoleringen och reglerna innanför. Eller är det så att "frigolit" eller någon annan sorts isoleringsskiva inte transporterar fukt uppåt från marken? Eller kan man tänka sig att man hade någon slags fuktspärr mellan frigoliten och träpanelen i form av t ex syllpapp e dyl?
Är det någon som har några synpunkter på det här? Har någon sett något sådant här tidigare?
Om det går att få något sådant här att funka utan att fukt transporteras upp med någon slags kapillärkraft tycker jag att detta verkar vara en väldigt smart och enkel konstruktionslösning.
Är rätt vanlig att grunder och källare isoleras just på det sättet, se Isodrän som ett exempel.
Medlem
· Norrbotten
· 55 inlägg
fastmoving? skrev:
Bra tips. Isodrän betecknas alltså explicit som kapillärbrytande. Vanlig cellplast är inte helt perfekt i det avseendet.
Jackofoam betecknas också som kapillärbrytande. Frågan är om Styrofoam, som verkar användas på samma sätt som Isodrän, också är det.
En sak jag frågar mig är vilket av de kapillärbrytande isolerande materialen som är bäst i olika situationer. Styrofoamen verkar användas i lösningar som går upp ovan mark (man kletar på puts utanpå). Anslutningen mot träpanel verkar ske med en grundplåt emellan. Så såg det nog också ut på det suterräng-hus jag tittade på.
Frågan är om Styrofoamen är lika kapillärbrytande som Isodrän. Är det någon som har koll på vilket av de här materialen, eller liknande material, som är bäst i kapillärbrytande avseende? Man kan ju förstås alltid lägga mellan byggplast eller syllpapp för att vara på den säkra sidan. Men ju bättre kapillärbrytande egenskaper isoleringsmaterialet har, desto säkrare blir ju lösningen.
Liknande trådar
-
Hur skulle ni dra tilluften till kaminen?
Ventilation -
Hur skulle ni dra tilluften till kaminen
Ventilation -
Kan man montera en garageport med 85 grader till takskenorna?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Johan Jakobssons väl utredda brygga och trädäck godkända till slut
Artikelkommentarer -
Fixera markisoleringsskivor - alternativ till Foamlock
Grund & Markarbeten