Hej!

Vi har anlitat en firma för att ordna fönstermarkiser till två av våra fönster.

Själva monteringen gick väldigt fort och jag fick aldrig någon chans att välja var genomföringen av markisbandet skulle borras. (Visst, jag borde ha hållit mig framme och försökt styra upp det hela, men detta var på morgonen så jag hade fullt upp med frukost till dottern och annat bestyr).

När hanterverkarna väl var klara så hade man borrat ena hålet bredvid fönsterlisten, vilket i mina ögon ser ok ut:
Gästrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var det första fönstret man monterade markisen på.

Men i det andra rummet så går hålet igenom kanten av fönsterlisten. Och där blev det inte så bra:
Sovrum.jpg
Skapa konto

Förutom att det nu är ett fult gapande hål i listen så tycker jag inte det här ser speciellt "vädersäkert" ut.
Nu i efterhand har jag förstått att man bör använda ett PVC-rör för genomföringen. Det är något som den här firman tydligen inte gör, men här blir det ju extra illa gissar jag, eftersom beslaget inte sluter tätt mot karmen.

Dessutom har det bildats en liten spricka i överkant av beslaget, och jag är rädd att den sprickan kommer förvärras.
spricka.jpg

När jag påpekade detta och frågade hur det kunde ske så förklarade man att man i båda fallen borrat utifrån och att det då är lätt hänt att man kommer "någon centimeter snett". Så här ser det ut från utsidan (likadant på båda fönstren):
Utifrån.jpg
Skapa konto

Man har nu, i telefon, erbjudit sig att åtgärda detta. När jag frågar hur det ska ske så pratade man om att kanske spackla igen hålet, måla och borra ett nytt hål, men att det måste beslutas på plats.
Jag är rädd att man kommer försöka fixa det hela så snabbt och billigt som möjligt, men jag har å andra sidan ingen aning om vad som är ett korrekt sätt att åtgärda det.

Har någon tips på hur man bör åtgärda problemet? Att försöka kräva att hela fönsterlisten byts ut mot en ny tror jag är lönlöst, men det kanske finns andra "bra" sätt.

Förresten så har jag viss förståelse att det kan vara svårt att "pricka" rätt på båda sidor när man ska borra igenom en tjock vägg. Men borde man inte i alla fall borra från insidan - det är väl viktigare var beslaget hamnar i rummet än på väggens utsida?

Tack på förhand,
Fredrik

Redigerat:
ClasseClas
Det där är enkelt. Borra nytt hål på insidan på rätt ställe och återanvänd hålet på utsidan. Dra om linan. Byt ut fodret. Skämskudde på firman att de gjorde så dåligt och inte fixade det på direkten! Det bästa är att börja borra från insidan och sen borra från utsidan så det blir snyggt och funktionellt.

Backjobb för firman och inga klåparursäkter!

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det där är enkelt. Borra nytt hål på insidan på rätt ställe och återanvänd hålet på utsidan. Dra om linan. Byt ut fodret. Skämskudde på firman att de gjorde så dåligt och inte fixade det på direkten! Det bästa är att börja borra från insidan och sen borra från utsidan så det blir snyggt och funktionellt.

Backjobb för firman och inga klåparursäkter!
Stort tack för snabbt svar!
Några följdfrågor:

1. "Återanvänd hålet på utsidan" skriver du. Det är här jag inte förstår hur man kan "pricka rätt" (och kanske inte hantverkaren heller). Hur kan man med en sådan lång borr som krävs kunna borra från insidan och hitta rätt, d.v.s. landa i det existerande hålet på utsidan?

2. "Byt ut fodret". Jag gissar du menar att man ska byta det som jag kallar "fönsterlisten" på insidan (den delen som det fula hålet sitter i). Min känsla är att firman kommer ställa sig på tvären där - det är väl ganska mycket jobb. Jag är ganska säker på att de kommer föreslå att de bara ska spackla och måla.
a. Hur illa är det att "bara" spacka igen det gamla hålet?
b. Några tips/ammunition hur jag kan övertala firman att göra det rätt, d.v.s. byta ut fodret?

3. När jag nu läser på hur man bör göra det här jobbet så ser jag att många som sagt förespråkar att man leder linan genom PVC och att hålet dessutom ska luta uppåt (sett utifrån) så att vattnet inte leds in i huset.
Det ser inte ut som denna firma har gjort vare sig här - inget PVC rör och vad gäller lutningen så ser det om något ut att luta nedåt (lite svårt att se).

Hur illa är det här? Jag vill ju inte riskera att jag får fukt i väggarna, och får nästan känslan att jag ska stoppa denna firma och istället vända mig till någon som vet vad hen gör. Sedan försöka få markisfirman att ta en del av kostnaden (vilket ju inte lär bli så lätt...)

ClasseClas
G Gunman skrev:
Stort tack för snabbt svar!
Några följdfrågor:

1. "Återanvänd hålet på utsidan" skriver du. Det är här jag inte förstår hur man kan "pricka rätt" (och kanske inte hantverkaren heller). Hur kan man med en sådan lång borr som krävs kunna borra från insidan och hitta rätt, d.v.s. landa i det existerande hålet på utsidan?

2. "Byt ut fodret". Jag gissar du menar att man ska byta det som jag kallar "fönsterlisten" på insidan (den delen som det fula hålet sitter i). Min känsla är att firman kommer ställa sig på tvären där - det är väl ganska mycket jobb. Jag är ganska säker på att de kommer föreslå att de bara ska spackla och måla.
a. Hur illa är det att "bara" spacka igen det gamla hålet?
b. Några tips/ammunition hur jag kan övertala firman att göra det rätt, d.v.s. byta ut fodret?

3. När jag nu läser på hur man bör göra det här jobbet så ser jag att många som sagt förespråkar att man leder linan genom PVC och att hålet dessutom ska luta uppåt (sett utifrån) så att vattnet inte leds in i huset.
Det ser inte ut som denna firma har gjort vare sig här - inget PVC rör och vad gäller lutningen så ser det om något ut att luta nedåt (lite svårt att se).

Hur illa är det här? Jag vill ju inte riskera att jag får fukt i väggarna, och får nästan känslan att jag ska stoppa denna firma och istället vända mig till någon som vet vad hen gör. Sedan försöka få markisfirman att ta en del av kostnaden (vilket ju inte lär bli så lätt...)
Hej,
1) Inga problem. Borra starthål på insida och utsida. Det är bara att sikta och "proba" inifrån och utåt med en lång borr eller liknande. Det är mest isolering i väggarna utanför fönsterreglarna. Så gjorde jag när jag monterade markiser själv för ca 20 år sen.

2) Yes, de får byta ut den foderlist som de har förstört. De borde stå med mössan i hand, fixa till det de har förstört och sen bara hålla käften! :)

3) För egen del så satte jag inga rör när jag monterade mina markiser. Linan i sig själv tätar en del så jag tror inte det blir så mkt luftrörelser och kondens från linan. Jag tycker det är ett mindre problem. Dina tilluftsventiler kommer alltid att dra in mkt mer luft utifrån än vad som kan läcka in från linorna. Nu har det gått 20 år för min del och det är inget som har skadats (vad jag vet).

• Gilla
hus520
  • Laddar…
ClasseClas
Jag skickar med en bild hemifrån. All mekanik monterade jag med samma måttsättning invändigt.
Plastlås och grått band monterat på korkvägg intill en vit dörrkarm.
Skapa konto

• Gilla
Gunman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.