Hej.
Håller på med min garageplatta och en fundering dök upp efter att jag kollat igenom byggbilderna från huset.
Just nu har jag lagt all isolering och gjort klart golvvärmen.
Så det är dags för armeringsmattorna och då jag blev osäker på hur byggfirman gjorde med huset så kollade jag korten jag sparat och såg att där hade man enbart lagt armeringsmattorna direkt på golvvärmerören.

Jag har en låda med sådär 150st markdistanser som jag nu står och funderar på om det tjänar något till att montera alla dessa eller om det funkar lika bra att lägga armeringen direkt på golvvärmeslangen som husleverantören gjorde med huset?
Inte så mycket ekonomi utan snarare spara arbete...

Det spelar absolut roll!

Lite beroende på vad du vill åstadkomma så läggs armeringen lite olika. Nära ytan så hindrar den framförallt sprickbildning och närmare botten så kommer den att ta böjlaster, sträckkrafter och skärkrafter. I en garage platta så brukar man klara sig med en enkel armering i mitten av betongen och får då bra skydd mot både sprickbildning och uppkomna belastningskrafter. jag utgår ifrån att du har en platta på 100-120 mm.

Det andra som du uppnår är ett visst skydd för dina golvvärmerör då armeringen kommer upp en bit från slangarna och om du har ett bra antal distanser så kan du nästan gå på armeringsmattan utan att den kommer åt rören under gjutningen vilket skyddar slangarna.

Då får det helt enkelt bli så att jag sätter dit distanserna, jag har ju dem likväl liggande.

Om jag jämför med mina grannars garage så är nog mitt tämligen välgjort, det verkar som många husleverantörer slarvar när det kommer till garaget, min husleverantör tyckte jag överdrev när jag hade 20cm cellplast i plattan
Grannens garage tog de 10cm cellplast och sen la de en armeringsmatta direkt på detta i mitten på garaget, kändes mer som armeringen var för att hålla kvar cellplasten.

Med 55 kvadrat varmgarage så känns det ju som att det skulle bli en stor energibov om man inte isolerade hyfsat nära samma standard som i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.