4 301 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Markägare vägrar sköta om marken
Sida 1 av 2
Vi har nyligen köpt en tomt på en ö Mälaren.
Det är en av sju tomter som sålts under ett antal år. Några hus är redan färdigställda, några är på god väg att bli färdiga och andra är som vi i startgroparna.
Utsikten från alla tomter mot Mälaren är jättefin.....
Om det inte hade varit för all snabbväxande sly.
Flera tomter har fått begränsad vy mot sjön och andra har helt förlorat den.
När tomterna en gång såldes så utlovades, muntligen, att marken skulle skötas om och det röjdes regelbundet framförallt av stiftelsen som ägde all mark innan den såldes till privatpersoner.
Nu har vi frågat markägaren om vi tillsammans med dom kan komma överens om vad som behöver göras och vi är beredda att ta på oss jobbet (oavsett om vi gör det själva eller hyr in proffs). Det handlar ej om att ta ner träd. Dessa vill vi snarare behålla och säkerställa så goda förutsättningar som möjligt för.
Frågan har ställts på ett mycket trevligt sätt av en person som känner ägarparet.
Svaret är att dom inte alls är intresserade av att diskutera röjning och att dom ifrån förra ägaren inte hört något om röjning av sly och snår. Det hör till saken att den här diskussionen har förts i många år och att nuvarande ägare bara varit på plats i cirka 1 år. Dom har dock ärvt hela inställningen.
Vår väg och våra hus ligger inte så att dom syns från deras hus och deras vandrarhem.
Är det någon som kan ge råd till oss?
Hur bör vi går tillväga?
Är det ens någon mening att söka juridisk hjälp?
Det är en av sju tomter som sålts under ett antal år. Några hus är redan färdigställda, några är på god väg att bli färdiga och andra är som vi i startgroparna.
Utsikten från alla tomter mot Mälaren är jättefin.....
Om det inte hade varit för all snabbväxande sly.
Flera tomter har fått begränsad vy mot sjön och andra har helt förlorat den.
När tomterna en gång såldes så utlovades, muntligen, att marken skulle skötas om och det röjdes regelbundet framförallt av stiftelsen som ägde all mark innan den såldes till privatpersoner.
Nu har vi frågat markägaren om vi tillsammans med dom kan komma överens om vad som behöver göras och vi är beredda att ta på oss jobbet (oavsett om vi gör det själva eller hyr in proffs). Det handlar ej om att ta ner träd. Dessa vill vi snarare behålla och säkerställa så goda förutsättningar som möjligt för.
Frågan har ställts på ett mycket trevligt sätt av en person som känner ägarparet.
Svaret är att dom inte alls är intresserade av att diskutera röjning och att dom ifrån förra ägaren inte hört något om röjning av sly och snår. Det hör till saken att den här diskussionen har förts i många år och att nuvarande ägare bara varit på plats i cirka 1 år. Dom har dock ärvt hela inställningen.
Vår väg och våra hus ligger inte så att dom syns från deras hus och deras vandrarhem.
Är det någon som kan ge råd till oss?
Hur bör vi går tillväga?
Är det ens någon mening att söka juridisk hjälp?
Tyvärr har ni nog inte så mycket att komma med. Man äger ju inte utsikten.
Väldigt svårt att se att något juridiskt kan hjälpa er, speciellt när inget finns på papper.
Är nog att försöka på ett bra sätt övertala markägarna att ni får röja.
Väldigt svårt att se att något juridiskt kan hjälpa er, speciellt när inget finns på papper.
Är nog att försöka på ett bra sätt övertala markägarna att ni får röja.
Staffan2000 skrev:Köp marken. Om det lyckas, kan ni röja bäst ni vill. Om inte blit det svårt att bevisa att årlig röjning utlovats. Samt hur mycket och hur länge.
S
Det har varit uppe till diskussion, men i första läget har vi erbjudit oss att arrendera marken. Svaret var ett tydligt NEJ.Staffan2000 skrev:
Tror det blir svårt att få till en uppgörelse som känns vettig med dom, men som sagt försöka duger ju.
Egentligen skulle jag helst vilja köpa loss hela gården och göra den till en angelägenhet för hela ön. Tror det skulle bli kanon, men något säger mig att vägen dit är lång
Staffan2000 skrev:
Problemet är att även om TS skulle kunna bevisa att årlig röjning utlovats, så är det juridiskt ej bindande och de nya ägarna kan ignorera detta.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 927 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 927 inlägg
Precis, då är man riktigt säker. Det kan gälla ändå men då blir det mer osäkert. Stöd kan man finna i JB 7kap 11-21§§Claes Sörmland skrev:
https://www.lagen.nu/1970:994#K7
Vi löser det genom att sälja tomten.
Orkar inte med konflikter som riskerar att dra ut på tiden.
Fick faktiskt en påringning ifrån en granne som kan tänka sig att chansa, och som det ser ut blir det affär på fredag.
Tack för alla kommentarer
Mvh
Peter
Orkar inte med konflikter som riskerar att dra ut på tiden.
Fick faktiskt en påringning ifrån en granne som kan tänka sig att chansa, och som det ser ut blir det affär på fredag.
Tack för alla kommentarer
Mvh
Peter
Missade det. Avtalet var med föregående markägare.Claes Sörmland skrev:
Likväl var det ett tandlöst avtal. För hur definierar man "Sköta om" när det gäller obebyggd mark. Det kan betyda precis vad som helst. Eller?
Staffan
Liknande problem hade mina föräldrar. Sommarstugområde med remsa mot vattnet för allemansrätt mm. Denna del tyckte ägaren efter några år att han kunde se som vanlig skogsmark som han inte behövde rensa sly mm på. Men efter påtryckningar som jag tror kom från Länstyrelsen så kunde inte markägaren behandla denna remsa som vanlig skogsmark utan va tvungen att hålla mer rent.
Tror nog vi kunnat landa där efter en tid också, men jag orkar inte med oron och otrivseln.snuttjulle skrev:Liknande problem hade mina föräldrar. Sommarstugområde med remsa mot vattnet för allemansrätt mm. Denna del tyckte ägaren efter några år att han kunde se som vanlig skogsmark som han inte behövde rensa sly mm på. Men efter påtryckningar som jag tror kom från Länstyrelsen så kunde inte markägaren behandla denna remsa som vanlig skogsmark utan va tvungen att hålla mer rent.
Vi väljer alltså att sälja istället. Tack och lov helt utan förlust vilket känns himla gott mitt i eländet.