3 128 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Markägare byggde bastu på fornminne
På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
En markägare i Krokom polisanmäls efter att ha förstört en stenåldersboplats i samband med sitt svartbygge.
Du kan läsa artikeln här: Markägare byggde bastu på fornminne
Du kan läsa artikeln här: Markägare byggde bastu på fornminne
När jag kollade på en tomt som hade fornminne så var den delen av fastigheten prickig på tomtkartan.B bengtsbox skrev:
Men är fornminnet oersättligt som de uttrycker det så vore en informationsskylt till allmänheten om fornminnet.
Längs en vandringsled i min närhet finns det informations skyltar som talar om vad det är för lämningar, exempelvis lämningar efter hyddor med någon form av tillverkning där man då beskriver på en skylt vad man tillverkade och hur det gick till, en kort historielektion helt enkelt.
Jag tycker absolut inte att borgar och fästningar och större bosättningar skall skändas men några korslagda stenar är nog endast ovärdeliga för arkeologer. Var plats som någon bott eller verkat på innan 1850 kan knappast berättiga ett bevarande.
Svårt att förstå det där med fornlämningar. Gräva ut och lära sig om förr absolut. Men sen kan det väl få va?! bevara området bla bla bla. Va ska det va bra för egentligen? :/
Precis så det funkar i de allra flesta fall. När grävningen är klar är det fritt fram att göra vad man vill, så länge typen av fornlämning är sådan att den är borta när utgrävningen är klar. Det finns undantag när det är den synliga delen som är bevaransvärd (Ale stenar), eller om man vet att det finns saker kvar man inte grävt/bärgat upp (Wasas förlisningsplats) eller där marken/formationen även efter man grävt upp det roliga är intressant (den utgrävda uppsalahögen).Niclas Gustafsson skrev:
Man kan många gånger ansöka om och bekosta en undersökning/utgrävning om man vill bygga. En väldigt stor del av de utgrävningar som görs bekostas av stora byggprojekt.
du måste ju ha missat https://app.raa.se/open/fornsok/L lordi skrev:
Bättre att plocka lite gråsten i vägkanten eller strandkanten och elda tills de blir grus, det går till överdrift om allt som är gammalt måste sparas och skyddas, en bastu av timmer kanske kan stå i hundratals år men slår man ihop en regelstomme och panelar den på ut och insida kan man bygga en ny då det behövs, var eller varannan generation.D Bubblebubb skrev: