Sommaren 2015 skrev vi avtal med mammuthus på deras modell trivselbo med helentreprenad. Ett 1-planshus på 150 kvm plus ett garage på 60 kvm. Vi fastnade för mammuthus då huset redan från början hade nästan allt det vi hade på vår kravlista, men också för att möjligheten fanns att göra en del förändringar i befintlig planlösning. Inne i huset gjorde vi ett sovrum större, vi la även till en klädkammare samt tog bort en vägg i köket och la istället till en köksö. Inga problem så långt. Vi fick även en bra kontakt med säljaren och när vi gick igenom vad som i gick i huset så fastnade vi bland annat för att Köksbudgeten var bra samt att det ingick en väldigt fin och rejäl kamin. Vi fick också möjligheten att göra en specialdeal på garaget och fick det utrotat efter våra mått. Än så länge allt frid och fröjd. Säljaren lovade också att han skulle följa oss genom hela processen och hjälpa oss så att allt skulle byggas som vi ville. Avtal skrevs och bygglov skickades in. Vi var tydliga med säljaren och projektledaren för bygget att vi under semestern ville åka runt och göra våra val klara så att när bygglovet väl kom och bygget satte igång skulle allt sådant vara klart. Det skulle inte vara några problem och vi fick veta i vilka butiker vi skulle få göra våra val, samt vilka kontaktpersonerna var. De var då dom första problemen uppstod!

Den första butiken vi besökte var den där vi skulle bygga vårt kök. När vi kom dit och fick träffa vår kontaktperson visade de sig att den Köksbudget vi blivit lovade inte stämde. I den nya budgeten skulle även garderober, groventre och montering ingå. Så de kök vi ville ha skulle i slutändan kosta oss ca 100000:- mer. Det var här första långdragna processen med mammuthus började. Plötsligt var inte säljaren så intresserad av att ha någon kontakt med oss och han hänvisade oss till projektledaren samt att vi själva skulle kontakta mammuthus i Finland. Efter många mail och telefonsamtal gav så Finland tillslut med sig och det vi kommit överens om från början gällande köket var de vi också skulle få. Som tur var hade vi spelat in alla våra samtal med både säljaren och projektledaren och som bevisade vad vi kommit överens om. Finland bad om ursäkt och lovade att detta tjorv inte skulle upprepas. Vi fortsatte vår process och inväntade bygglovet. Vi åkte även runt till övriga butiker där vi skulle göra val till badrum, golv, tapeter och liknande. Vi gjorde en hel del standardval men valde även en del produkter utöver standardvalen då vi tyckte att en del grejer helt enkelt inte höll nog bra kvalitet. Bland annat valde vi att köpa egna kranar till kök, badrum, tvättstuga och lilla toaletten då vi inte gillade de kranar som mammuthus erbjöd. Till stora badrummet ingick ingen kommod så den köpte vi också själva. När de kom till tapetval och kakel och klinker så körde vi på standardsortimentet som mammuthus erbjöd. Även golven tog vi ur mammuthus katalog. När vi så gjort alla våra val var det så dags för mammuthus att göra en vad vi trodde utförlig orderbekräftelse. Mammuthus tyckte annorlunda och skickade en allt annan än utförlig bekräftelse. För dom var tydligen en orderbekräftelse en a4 med några få rader. Här började nästa långdragna problem och totala oförståelde från Finland. De vägrade helt enkelt till en början att skriva in alla våra val i orderbekräftelsen. Slutligen fick vi själva göra en orderbekräftelse som Finland sedan kunde kopiera. När denna orderbekräftelse äntligen kom så visade de sig att MammutHus tagit extra betalt för flera av de grejer som de haft i sin egen standardvalskatalog. Inte heller nu ville mammuthus vika ned sig och det krävdes återigen att vi fick överbevisa dom och visa att valen vi gjort faktiskt ingick i deras egen katalog. Ännu en gång lovade mammuthus förbättring och skärpning.

Efter en lång bygglovsprocess så fick vi äntligen startbesked och huset kunde äntligen börja byggas. På bara ett par veckor stod huset uppe och byggfläktarna brummade för att torka upp plattan. I vårt avtal skulle bygger vara klart vecka 20 2016 och till en början såg de ut som att de hade gått om tid på sig att färdigställa huset. Ganska snart efter att väggar var resta inomhus började vi ana nästa problem när det visade sig att vvs entreprenören mammuthus anlitat inte hade följt ritningen. Rör och avlopp i badrum, toalett, tvättstuga och garage var feldragna och behövde flyttas. Så den gjutna plattan bildades upp för att flytta dessa. Inte heller hade vvsfirman fått igång bergvärmepumpen enligt de avtal vi skrivit och huset stod nu och drog el i mängder. Det var nu ca 15 veckor kvar till färdigställandedatum. Vid den här tidpunkten hade vi redan börjat påtala för mammuthus att den tidsplan vi fått vid byggets början börjat sackaros efter. Mammuthus försäkrade gång på gång att bygget skulle bli klart i tid och att vi inte skulle behöva oroa oss. Så här fortsatte det vecka efter vecka och vecka 20 närmade sig med stormsteg. När det så bara var 5 veckor kvar till färdigställande så fattade mammuthus äntligen galoppen och plötsligt rådde febril aktivitet i huset. De estniska snickarna jobbade från morgon till kväll för att hinna göra huset klart, vilket resulterade i en hel del fel. Fel som vi dagligen var där och dokumenterade samt påtalade både för projektledaren och mammuthus ledning. Men vi blev ofta bemötta med nonchalans eller tystnad. Vid datum för slutbesiktningen så visade det sig att huset hade inte mindre än 97 fel och brister. Flertalet av dem stora och allvarliga. Bland annat brister i elsystem, vatten och värme. Efter många om och men fick vi ändå tillslut godkännande av kommunen att flytta in, men med en ej godkänd slutbesiktning. De 97 felen och bristerna har nu mammuthus så sakteliga betat av efter mycket tjat och gnat från oss. Hela semestern har vi fått tillbringa hemma då vi inte vetat vilken dag eller tid mammuthus behagar dyka upp. Vi har mötts av allt annat än förståelse från mammuthus sida och inte en enda gång har mammuthus uttryckt att dom tycker det är tråkigt det som hänt eller att de är villiga att kompensera oss på något sätt. De har snarare bara skyllt ifrån sig på andra entreprenörer och praktiskt taget dumförklarat den besiktningsman som utförde slutbesiktningen. De menar på att besiktningsmannen, ej vet vad hon talar om och förstår inte alls varför vårt hus fått så mycket anmärkningar. Mammuthus tycker i det stora hela att det är en fantastisk produkt de byggt och anser nog att vi är onödigt gnälliga. De återstår bland annat att åtgärda sviktande golv i korridor, vardagsrum, kök och ett sovrum. Något som beror på att plattan ej är flyttpacklad korrekt, fall i groventren som inte far mot avloppet utan mot köket och stora sprickor i garageplattan som beror på att det fått bila upp golvet och dra om rören i golvet. Stora fel som mammuthus blundar för och ej heller är villiga att kompensera på något sätt då de anser att de har följt de åtagande de har.

Turerna med mammuthus har varit många och långa och jag orkar inte ens ta upp alla problem som varit. Vi har nu påbörjat en process mot mammuthus och vi får helt enkelt se vad den landar i.

Vi rekommenderar verkligen ingen att bygga med detta företag då det inte går att kommunicera med dom. Deras bemötande är fruktansvärt dåligt och ofta möts man bara av tystnad eller nonchalans. Vid några tillfällen har det lovat att förbättra sig, men sedan har ingenting hänt. Vi vet även att vi inte är ensam om detta problem och det finns åtminstone två till bara i Luleå som haft en liknande resa som oss.
 
Usch vad tråkigt.
Men tack för att du för informationen vidare.

Har sneglat på deras hus men då att bara köpa skalet och fixa platta och inne själv. Tycker husen är väldigt fina och hoppas att ni nu trots bristerna kommer trivas i ert hem.
 
Tråkigt att det har blivit såhär för er. Jag har varit i husköpartankar sen 2009 och förra året blev vårt Myresjöhus klart. Jag har finkammat internet efter hus och trodde att jag kände till samtliga större husleverantörer, dock har jag aldrig hört talas om Mammuthus. Jag tror att om man är en oerfaren husbyggare så är det säkrare att välja en av de större leverantörerna. En av anledningarna till att vi valde Myresjöhus, som ägs av OBOS, tidigare BWG Homes AB, är att de är den näst största leverantören av hus och har ett generellt gott rykte. Naturligtvis kan det gå fel även där men risken är betydligt lägre. Sen gäller som vanligt att ha allt skriftligt. Inga beställningar eller kompletteringar via telefon eller muntligt. Acceptera inga prisindikationer på fasta förutsägbara tjänster som omlastningar etc och dubbelkolla och dubbelkolla innan underskrift. Allt av betydelse ska vara specat. I ert fall verkar entreprenörer struntat i vvs ritningar (fanns sådana?) och varit allmänt klantiga (bakfall får absolut inte förekomma, riv upp, gör om.) Hoppas de ordnar upp eländet!
 
Ja såhär i efterhand kanske vi också skulle ha valt någon av de stora husleverantörerna i Sverige, men då när vi stod där och valde kändes mammuthus som det bästa alternativet då de kunde uppfylla den kravspecifikation vi hade. Mammuthus är kanske inte så stora i Sverige, men i Finland bygger de drygt 400 hus per år. Vilket jag i nuläget inte kan förstå om de är så här dåliga att bemöta sina kunder!
 
Känner igen det där. Ett stort problem är dessa j*vla underleverantörer och bristen på kontroll av dessa. Vi köpte av LB-Hus, välrennomerat och stort husföretag, vilka i sin tur lejde ut husbyggandet till en polsk firma som i sin tur hyrde in vitryssar som byggde. De hade ignen aning om hur man byggde hus och det var mängder med fel (bland annat hoppade man över att isolera delar av taket). Inte en gång kontrollerade LB-Hus utfört arbete utan man förlitade på den förhatliga påhittet "Egenkontroll" som byggbranchen har hittat på. Hade varit så enkelt och, kan jag tycka, motiverat att i alla fall göra någon form av besiktning själv innan man lämnar över nyckeln, men icke. Vi höll på i flera år med efterarbeten innan huset var i sin ordning.
 
  • Gilla
Glimmer
  • Laddar…
Nä precis så har de varit för oss också. Egenkontrollerna de skulle ha utfört har inte blivit utförda, de har fyllt i dom i efterhand och hittat på datum för när kontrollerna skulle vara gjorda. Vilket innebär att missar så klart är gjorda. Dyrbara missar som de nu inte riktigt vill kännas vid, utan skyller på de underentreprenörer de anlitat. Om deras projektledare hade haft en aning om vad han håller på med så hade många sådana missar kunnat undvikas.
 
Ett tips när man köper något från ett företag i andra länder är göra en internetsökning på det landets språk om företaget . Iaf när det gäller något så stort som ett hus.
Vi var också inne på ett mammuthus. Vi bor i Finland så det var inte så svårt för oss.

Det verkar vara deras affärside att lova vad som helst och sedan bygga snabbt och lite åt det håll dom lovat. Blir det några fel eller problem så åtgärdas dom inte fast dom blivit ålagda av domstolar. Ersättningar som dom blivit dömda att betala i domstolar betalas inte ut. Man får stämma dom på nytt för att få sina pengar. Dom verkar göra allt för att slippa så billigt undan som möjligt. Kunden tröttas ut tills dom kommer undan med det. Det finns ganska många sådana här historier på nätet.

Jag hoppas er process mot mammuthus lyckas och att ni får era fel åtgärdade. Men om dom beter sig som här i Finland så har du tyvärr en lång uppförsbacke framför dig.
 
Hm de var nästan de vi misstänkte eftersom de i Finland inte besvarar varken mail, sms eller telefonsamtal. Tur ändå att vi sitter och håller inne en del pengar. Så vi sitter ju inte helt i skiten.
 
Vi bor nog på samma gata. Kan direkt säga att myresjöhus inte är ett dugg bättre än vad du beskriver mammuthus. Vi insåg detta tidigt och efter mycket bråk slutade det med att vi gjorde allt jobb själva med egna hantverkare. Det blir ganska dyrt och fortfarande många konflikter mer hantverkare, entreprenörer osv men också mycket roligt när man är med själv. Hoppas ni får ordning på torpet och att den som asfalterade vägen får en rejäl avhyvling för årets sämsta jobb!
 
Väldigt tråkig läsning.
Vi tog in ett par offerter från Mammuthus men då det var något för dyrt gick vi inte vidare med dom. Det hade varit med Luleås representant för företaget.
Efter din berättelse är jag glad att vi inte hade budgeten.
Jag hoppas att det kommer att lösa sig och att ni snart ska få njuta till fullo av ert hus.
 
Du är inte ensam. Även jag har drabbats av mammuthus dåliga kommunikation även om det i mitt fall verkar lösa sig nu när det börjar bli färdigt. Med viss bävan ser jag fram mot slutbesiktningen. Ring gärna mig på telnr 0704069074 så får vi pratas vid
 
Va tråkigt att höra att MammutHus inte verkar få till det någonstans:( jag försöker höra av mig under helgen
 
Ja och nu börjar jag så smått upptäcka små pitoreska saker inför slutbesiktningen.
Blöta fogar i klinkersen runt toa-stolen, att de har glömt ventilation i två av sovrummen
 
Vad var det för anmärkningar ni fick på el, värme och ventilation ni fick på slutbesiktningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.