Har golvvärme vred som inte reagerar när jag försöker reglera dem. Alla sitter på returen och 2 av 4 funkar. Gissar att de kan ha nåt stift under vreden som kan ha fastnat? Hur får jag loss dem?
Det sitter även nån slags nivåmätare/skala på varje ingång men ingen av dem är helt okej, och är svåra att läsa av, hur byter jag dessa och vad kallas de så jag kan hitta nya? Och hur byter jag dem?
Det sitter även nån slags nivåmätare/skala på varje ingång men ingen av dem är helt okej, och är svåra att läsa av, hur byter jag dessa och vad kallas de så jag kan hitta nya? Och hur byter jag dem?
Du har rätt i att det sitter ett stift under. Mina är inte av samma fabrikat som dina, men de fungerar säkert på samma sätt. Vreden kan skruvas av. Inte själva vreden, utan en muff som sitter lite dolt under själva vredet. Håll vredet med ena handen och skruva muffen med den andra (kan behövas en polygrip för att lossa om muffen sitter hårt). Någon gång vartannat år kollar jag stiften och får "motionera" något av dem med ett kaffeskedsskaft som verktyg.T tobka skrev:Har golvvärme vred som inte reagerar när jag försöker reglera dem. Alla sitter på returen och 2 av 4 funkar. Gissar att de kan ha nåt stift under vreden som kan ha fastnat? Hur får jag loss dem?
Nivåmätarna (är väl egentligen genomsströmningsmätare) har jag aldrig brytt mig om, de är nog besvärligare att fixa.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
B Bilybianca skrev:Toppentips! Ska provas. 🙏🏻B Bilybianca skrev:Du har rätt i att det sitter ett stift under. Mina är inte av samma fabrikat som dina, men de fungerar säkert på samma sätt. Vreden kan skruvas av. Inte själva vreden, utan en muff som sitter lite dolt under själva vredet. Håll vredet med ena handen och skruva muffen med den andra (kan behövas en polygrip för att lossa om muffen sitter hårt). Någon gång vartannat år kollar jag stiften och får "motionera" något av dem med ett kaffeskedsskaft som verktyg.
Nivåmätarna (är väl egentligen genomsströmningsmätare) har jag aldrig brytt mig om, de är nog besvärligare att fixa.
B Bilybianca skrev:Du har rätt i att det sitter ett stift under. Mina är inte av samma fabrikat som dina, men de fungerar säkert på samma sätt. Vreden kan skruvas av. Inte själva vreden, utan en muff som sitter lite dolt under själva vredet. Håll vredet med ena handen och skruva muffen med den andra (kan behövas en polygrip för att lossa om muffen sitter hårt). Någon gång vartannat år kollar jag stiften och får "motionera" något av dem med ett kaffeskedsskaft som verktyg.
Nivåmätarna (är väl egentligen genomsströmningsmätare) har jag aldrig brytt mig om, de är nog besvärligare att fixa
Vrid er dom röda i botten på dom 2 som fungerar + en av dom andra. Räkna varven och märk med en panna hur dom är. Kolla in cirkpumpens fart, gasa upp till max. Från vänster 1 visar ca 50 % flöde, 2 är ca max , 3 inget eller bara liiite, 4 lite otydligt, kanske 50 %
Produkter som diskuteras i tråden