Hej hej,

Vi myseldar lite med ved och jag tog ner några björkar förra året som vi kommer elda med den närmsta åren men det är ett gissel tycker jag att klyva den. Jag har en rätt ok klyvyxa men jag är bara rätt kass på att klyva med yxa.

Eftersom det inte är några mängder som ska klyvas och eftersom vi har ett litet hus med lite plats så funderade jag på att köpa något billigt alternativ som tar lite plats. Dvs. inte någon stor bökig elektrisk eller hydraulisk klyvmaskin utan något mindre.

När jag kollade Julakatalogen så hittade jag den här: http://www.jula.se/manuell-vedklyv-380018

Är det någon som har en sådan eller har testat den? Funkar den överhuvudtaget? Är det värt pengarna för att slippa stå med klyvyxa?

Tack på förhand!

mvh
Anders

M
Jag har ingen erfarenhet av den klyven, men du har inte funderat på att hyra en vedklyv ngn dag istället?
Att hyra en dag kostar ca 300kr.

Fördelen är ju att du slipper ha ngt som ska förvaras efteråt.

Det lär ta en evinnerlig tid med en sådan. Lyssna på miksil och hyr en klyv :)

Eller leta efter en begagnad på blocket, du får lägga kanske 1000:-

Men sedan när du har klyvt klart så lägger du ut den och får den såld för samma pengar.

Var precis så jag gjorde nämligen. Köpte på blocket, klöv ca 10 kbm, sålde på blocket för samma pengs om jag köpte den för.

Hej hej,

Bra idéer men mitt problem är just tid men inte riktigt på det sättet, jag har småbarn, tvillingar som påckar på uppmärksamheten mest hela tiden så jag har tyvärr inte så lätt för att hitta en dag där jag skulle kunna stå och klyva ved med en hyrd klyv även om det säkert skulle gå rätt fort ändå.

Det jag däremot har är väldigt små korta stunder där jag skulle kunna klyva några vedträn, det var lite därför jag funderade på en sån i länken.

Är det någon som vet vart man kan hyra vedklyvar i närheten av Upplands-Bro kommun? Hur funkar det i så fall, åker jag och hämtar den själv antar jag och lämnar tillbaka den själv också?

Smart idé det där med att köpa en på blocket och sälja vidare när det är klart! :)

Men är det ingen som har provat den där manuella?

Är jag dum när jag föreslår en vettig klyvyxa om det "bara" rör sig om några björkar och klyvning lite då och då i korta pass?

Välkommen till byggahus

Övning ger färdighet det är bara att klyva på till slut kommer det att gå som en dans.;)
Om inte annat så kan jag rekommendera Fiskars klyvyxa. Väger inte så mycket och klyver otroligt bra och inte dyr

Pär

Jag vill nog också påstå att med den lilla mängden vore det smidigast att klyva med yxa.

Äger själv en Bahco klyvyxa som jag har klyvt otaliga träd med, när man väl fått in tekniken spelar det ingen roll hur stora bitarna är. Det räcker i 95% av fallen med ett hugg för att klyva biten i fråga. Det gäller att ha en yxa med lite tyngd, se till att den inte är för vass (så den fastnar) samt att lära sig att läsa träet så man lägger klyvsnittet på rätt ställe.

Sedan är det bra träning också, se bara till att lyfta rätt.

Finns ju nåt som heter smart-splitter som jag har hört en del positivt om och som jag såg på nån mässa för nåt år sedan. Titta på vedklyv.se. Sägs vara effektivare och mindre farlig än en yxa. Dyrare oxå iofs.

Jag har en "vedklyven Clas" som jag använder då jag behöver klyva upp ved för att elda i öppna spisen. Funkar klockrent och är enkel att använda. Jag har klyvt börkved med diameter 30 cm med denna.
http://home.swipnet.se/arim/produkt/clas/clas.htm

En bra huggkubbe är viktigare än en märkesyxa. Väldigt ofta som vi sällanklyvare har en sådan.

• Gilla
Frebbe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.