Är det ok? Krav på ledningsdragning och uppmärkning? Det kan alltså finnas 230V manöverspänning även om huvudbrytaren är avstängd där kontaktorn sitter.

tommib
I en privatbostad eller någon annan stans?

I styrskåp är det vad jag förstår vanligt. I hem, tveksamt. Noggrann permanent uppmärkning både utanpå och inuti kapslingen och gärna en övertydlig koppling (typ en kabel som kommer in i centralen och går direkt till kontaktorns spole utan några omvägar). Vad jag förstår så är orange en vanlig färg för främmande spänning i styrskåp.

Jag tror inte att det finns någon regel som explicit förbjuder det men du bör nog tänka noga på det om det är i en bostad.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är en bostad. Det får nog bli en Shelly som styr kontaktorn i stället, så styrningen kommer över WiFi.

tommib
Det är personsäkrare men inte driftsäkrare.

Personsäkerhet kanske är bättre att prioritera i en bostadsanläggning.

Man kan överväga lösningar med 24 V kontaktor och mellanreläer osv men det kanske inte tillför så mycket. Jag tänker att detta hamnar i gråzonen, det är sannolikt tillåtet men kanske inte helt lämpligt beroende på omständigheterna.

Jag har själv reläer i centralen för centralstyrda uttag som får sin manöverspänning från en annan central. Denna andra central sitter dock kloss an den första och i gruppförteckningen är det tydligt uppmärkt att det finns manöverspänning från central 2 i central 1 (och vilken grupp det är). Manövern är också dragen med avvikande färg (just orange) för att det ska vara övertydligt att detta kommer från annan central.

Notera mycket noga min disclaimer. Jag är inte elektriker.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.