V växelventil skrev:
Här ser man med vad effekten an utalandet om höjningen på 500% på hösten 1992.
Uttalandet?
Har liksom inget att göra med nån som sagt något, varför påstår du det?
Ser du 11% 15sept 1992 eller vill du pudla?

1991 har vi nästan lika hög boränta utan att marginalränta var anywhere close to 500%.
Så ditt eget diagram motsäger det du claimar. Dvs att 3 dar med 500% marginalränta var avgörande för räntenivån.

Du har mycket att pudla över.
Fördelen med att pudla är att man kan släppa frågan(frågeställningen) å gå vidare.
Själv pudla jag en gång i onsdags.
Slående att dina argument är så tunna så du måste älta att jag gjorde en pudel i onsdags.
Fokusera du på dina egna fel och pudla så vi kan gå vidare.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
V växelventil skrev:
det forsattes spekulera mot svenska kronan även fast den var flytande till november så låg boränta högt.
Ännu mer fel.
”Spekulera mot svenska kronan Även fast den var flytande”
Var den Flytande?
Varför ljuger du (igen)?


500% i 3 dgr var för att försvara den FASTA växelkursen.
Trycket lättade något slutet av september å hela oktober, Marginalräntan sänktes.

När en ny attack kom i november gav man upp tidigt, man prövade INTE höja räntan på samma sätt. 19 NOVEMBER släpptes kronan fri.
 
Man släppte ju kronan flytande EFTER den korta 500% perioden.
 
D Dilato skrev:
Att få minskad restid med 2 timmar per dag jämfört kollektivtrafik för att få avdrag kan knappast vara görligt i storstad.
Har man oregelbundna arbetstider och tex slutar jobbet mitt i natten är det mycket görligt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Uttalandet?
Har liksom inget att göra med nån som sagt något, varför påstår du det?
Ser du 11% 15sept 1992 eller vill du pudla?

1991 har vi nästan lika hög boränta utan att marginalränta var anywhere close to 500%.
Så ditt eget diagram motsäger det du claimar. Dvs att 3 dar med 500% marginalränta var avgörande för räntenivån.

Du har mycket att pudla över.
Fördelen med att pudla är att man kan släppa frågan(frågeställningen) å gå vidare.
Själv pudla jag en gång i onsdags.
Slående att dina argument är så tunna så du måste älta att jag gjorde en pudel i onsdags.
Fokusera du på dina egna fel och pudla så vi kan gå vidare.
Då får du gärna förklara varför räntan steg så kraftigt på hösten enligt diagrammet.
 
V växelventil skrev:
Då får du gärna förklara varför räntan steg så kraftigt på hösten enligt diagrammet.
Eftersom du blandar friskt (och hoppar mellan de olika räntorna)så får du precisera vilken ränta du syftar på?

Riksbankens marginalränta?
Bankernas 3 månaders boränta (kallades rörlig då)
Bankernas 2 års boränta
Bankernas 5 års boränta
 
Z Zodde skrev:
Eftersom du blandar friskt (och hoppar mellan de olika räntorna)så får du precisera vilken ränta du syftar på?

Riksbankens marginalränta?
Bankernas 3 månaders boränta (kallades rörlig då)
Bankernas 2 års boränta
Bankernas 5 års boränta
Får se om du kan räkna ut vilken ränta det gäller 😂
 
Z Zodde skrev:
[länk]

Här kopierar du in 2års ränta så då utgår vi från den. (Varför annars kopiera in?)
Den steg inte specifikt pga 3 dgr med 500%

Du har massa obesvarade frågor både från mig å andra så klädsamt att du också svarar…
Du kan väl svara på frågan jag ställde innan varför räntan gick upp så högt enligt stapeln.
 
V växelventil skrev:
Du kan väl svara på frågan jag ställde innan varför räntan gick upp så högt enligt stapeln.
Marginalräntan ställdes upp för man ville försvara den svenska kronan.
Du dillar om nåt uttalande från Bengt Dennis Att Riksbankschefen förklarar ränteändringar är fullt naturligt men uttalandet i sig ändrade inget, så där hade du fel igen.

Nu din tur
Svara på frågorna du fått

Börja med varför du sa kronan flöt från September när vi hade 500% marginalränta
Och
Varför du påstår 3 månaders räntan var 11% dagen innan (15sept)
Marginalräntans höjning till 500%
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Marginalräntan ställdes upp för man ville försvara den svenska kronan.
Du dillar om nåt uttalande från Bengt Dennis Att Riksbankschefen förklarar ränteändringar är fullt naturligt men uttalandet i sig ändrade inget, så där hade du fel igen.

Nu din tur
Svara på frågorna du fått

Börja med varför du sa kronan flöt från September när vi hade 500% marginalränta
Och
Varför du påstår 3 månaders räntan var 11% dagen innan (15sept)
Marginalräntans höjning till 500%
Det var väl inte det jag frågade efter.Varför steg stabeln för 3 månaders räntan på boräntor i september så krafttigt?Tolkar du tokigt igen med flytande kronan?Den blev ju flytande i november.
 
  • Graf över historisk ränteutveckling för bostadslån sedan 1985 med notering om amorteringskrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Börja du svara på några frågor också så ska jag fylla dina kunskapsluckor.

Får du inte svar på det du önskar ska du försöka fråga mer specifikt.
Ränta utan ytterligare specificering kan betyda både marginalränta, rörlig boränta 2årig lr 5 årig boränta

Du frågar typ ”hur långt är ett snöre”



Börja med å svara på varför du sa kronan flöt från September när vi hade 500% marginalränta
Och
Varför du påstår 3 månaders räntan var 11% dagen innan (15sept)
Marginalräntans höjning till 500%
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Börja du svara på några frågor också så ska jag fylla dina kunskapsluckor.

Får du inte svar på det du önskar ska du försöka fråga mer specifikt.
Ränta utan ytterligare specificering kan betyda både marginalränta, rörlig boränta 2årig lr 5 årig boränta

Du frågar typ ”hur långt är ett snöre”
Jag svarade dig i inlägg 164.Du ser ju att jag tog mars 1993 istället för mars 1992 men om du hade förstått inlägget så var inte boräntan i närheten av 24%.Stapeln visar att 3 månaders räntan steg på bolån och vad vad anledningen?
 
V växelventil skrev:
Jag svarade dig i inlägg 164.Du ser ju att jag tog mars 1993 istället för mars 1992 men om du hade förstått inlägget så var inte boräntan i närheten av 24%.Stapeln visar att 3 månaders räntan steg på bolån och vad vad anledningen?
I inlägg 164 visar du bunden 2 års ränta. Alltså nåt vi öht inte diskuterat så det blir goddag yxskaft över hela inlägget.

Men du kan pudla så tar vi fråga 2
Som även ifrågasatts av andra

varför du sa kronan flöt från September när vi hade 500% marginalränta??
 
Z Zodde skrev:
I inlägg 164 visar du bunden 2 års ränta. Alltså nåt vi öht inte diskuterat så det blir goddag yxskaft över hela inlägget.

Men du kan pudla så tar vi fråga 2
Som även ifrågasatts av andra

varför du sa kronan flöt från September när vi hade 500% marginalränta??
Vi provar igen.Varför steg räntan på 3 månaders bo räntan i september så mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.