V växelventil skrev:
Vi provar igen.Varför steg räntan på 3 månaders bo räntan i september så mycket?
Svara du så svarar jag, det är inte en one way communication

Men prövar. 3 månaders räntan steg hela sommaren/ hösten för att
riksbanken höjde Marginalräntan i många steg
 
Z Zodde skrev:
Svara du så svarar jag, det är inte en one way communication
Är det så svårt att tyda stapeln?
 
V växelventil skrev:
Är det så svårt att tyda stapeln?
Se ovan, din tur

varför du sa kronan flöt från September när vi hade 500% marginalränta??
 
Z Zodde skrev:
Svara du så svarar jag, det är inte en one way communication

Men prövar. 3 månaders räntan steg hela sommaren/ hösten för att
riksbanken höjde Marginalräntan i många steg
Hur kan det skilja så mycket på 3 månaders räntan mellan åren om 3 månadersräntan var mars 1992 12,75%.Vad beror det på?Du vet varför det står 24% där och inte exempel 12,75%
 
  • Tabell som visar årlig 3 månaders boränta och reporänta mellan 1985-2006 med topp på 24% 1992.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte klippa in en tabell utan att ange källan.

Det är inte så att det är en enda ränta på varje år. ( Har du valt en ”lämplig” månad varje år??🤣🤣🤣)

Var källkritisk. Länka till var tabellen kommer ifrån.


Och svara på frågan


varför du sa kronan flöt från September när vi hade 500% marginalränta??
 
Z Zodde skrev:
[länk]

Här kopierar du in 2års ränta så då utgår vi från den. (Varför annars kopiera in?)
Den steg inte specifikt pga 3 dgr med 500%

Du har massa obesvarade frågor både från mig å andra så klädsamt att du också svarar…
Det var ett förbannat jävla kacklande om 500% ränta. Vem fan bryr sig. PM.
 
  • Haha
  • Gilla
Gangstersmed och 1 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Det var ett förbannat jävla kacklande om 500% ränta. Vem fan bryr sig. PM.
Jag har jävligt svårt för människor som utger sig kunna en massa men när de blir synade så är de helt rudis. Alla kan ha fel, man kan lätt pudla å gå vidare.

Förstår att det blir meningslöst för övriga, sorry.

Ursprunget var påståenden att det fanns människor som blev drabbade av 500% ränta vilket självklart ifrågasattes.
 
  • Haha
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag har svarat, ser du inte det…?
Jo, jag ser att du har svarat, Men du passade samtidigt på att ändra förutsättningarna lite.
 
A Arne_Planka skrev:
Jo, jag ser att du har svarat, Men du passade samtidigt på att ändra förutsättningarna lite.
Har inte ändrat nåt. Ursprungsfrågan var att 4,5% ränta är historiskt högt (så länge jämförelse är meningsfull).
Att komma dragande med 2siffriga räntor från en tid då vi hade ett helt annat mål för penningpolitiken PLIS ett helt annat skattesystem är i bästa fall bara okunnigt.
 
Z Zodde skrev:
Har inte ändrat nåt.
Jo. Jag ställde en enkel fråga till dig vad du skulle kunna tänka dig att ta betalt (ränta/avkastning) när du lånar ut din miljon (förutsättningen)?
Var på du skrev att du inte såg någon anledning att låna ut miljonen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Jo. Jag ställde en enkel fråga till dig vad du skulle kunna tänka dig att ta betalt (ränta/avkastning) när du lånar ut din miljon (förutsättningen)?
Var på du skrev att du inte såg någon anledning att låna ut miljonen.
Ser noll mening å diskutera min personliga ekonomi och riskprofil i denna tråd.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ser noll mening å diskutera min personliga ekonomi och riskprofil i denna tråd.
Självklart är det ditt val.
Men det blir ju samtidigt lite konstigt när du tidigare gav dig in i diskussionen och tyckte att 4,5% var högt, Varpå jag frågade vilken avkastning på den fiktiva miljonen som du anser rimlig i förhållande till förmodade högre avkastningar.
 
Tror du missuppfattar en aning.
Att 4,5 ränta på bolån är högt går enkelt att visa matematiskt och har inget med den enskildes riskvillighet att göra.
Av alla värden de sista 25 är 4.5% ett av de som avviker mest från medelvärdet på uppsidan.

Att sen komma dragande med exempel om hur mycket jag som privatperson skulle behöva i avkastning för att låna ut ett privatlån till okänd person (nåt som jag, lr de allra flesta öht aldrig gjort, det är därför banker existerar) blir för diskussion TOTALT irrelevant.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Verkar som du inte riktigt förstått vad en centralbank (riksbanken) har för uppgifter och för mål. (Tips, har INGET med bra lr ”usla affärer” att göra.)
Inte heller har riksbankens köp av obligationer nåt med räntan att göra. Räntan bestämmer man ändå UTAN att handla på marknaden.
Nej, här rör det sig om LIKVIDITET.

Vad blev en bubbla…? Vi har sannolikt sett räntetoppen så detta är inte på något sätt extremt…
Z Zodde skrev:
Tror du missuppfattar en aning.
Att 4,5 ränta på bolån är högt går enkelt att visa matematiskt och har inget med den enskildes riskvillighet att göra.
Av alla värden de sista 25 är 4.5% ett av de som avviker mest från medelvärdet på uppsidan.

Att sen komma dragande med exempel om hur mycket jag som privatperson skulle behöva i avkastning för att låna ut ett privatlån till okänd person (nåt som jag, lr de allra flesta öht aldrig gjort, det är därför banker existerar) blir för diskussion TOTALT irrelevant.
Du är helt ute och cyklar. Räntan på bolån är inget isolerat och det måste finnas någon som vill låna ut pengarna. Riksbanken har tryckt ut billiga pengar på marknaden för att få upp inflationen https://www.riksbank.se/sv/marknader/riksbankens-vardepappersinnehav så bankerna har kunna låna ut extremt billigt. Du tror inte att ditt medelvärde påverkats av detta? Du tror inte att investera som vill tjäna pengar kommer att begära mer än Riskbanken som nu behöver ett kapitaltillskott på 40 miljarder?
 
P perror skrev:
Du är helt ute och cyklar. Räntan på bolån är inget isolerat och det måste finnas någon som vill låna ut pengarna. Riksbanken har tryckt ut billiga pengar på marknaden för att få upp inflationen [länk] så bankerna har kunna låna ut extremt billigt. Du tror inte att ditt medelvärde påverkats av detta? Du tror inte att investera som vill tjäna pengar kommer att begära mer än Riskbanken som nu behöver ett kapitaltillskott på 40 miljarder?
Vet inte vad du dillar om.

Ingen har påstått att boräntan är isolerad från andra räntor.

Huruvida nån kunnat låna extremt billigt det alltid lätt att säga i efterhand.

Ändrar dock inget i sak 4.5% är i den översta kvartilen senaste 25åren. Statistiken ljuger inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.