MultiMan MultiMan skrev:
[media]
[bild]

Har vi inte åkt till månen heller?
Whataboutism hör inte hemma här (eller nån annan stans heller)
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du menar att du inte nöjer dig med att Arne Hegerfors själv säger att han sagt det? Märkligt!
Finns faktiskt en lång tråd i ett annat forum om det där.

Myten om "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Folk har letat i arkiv och kunnat avföra samtliga matcher som kunnat vara aktuella för det citatet. Falska minnen helt enkelt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Finns faktiskt en lång tråd i ett annat forum om det där.

Myten om "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Folk har letat i arkiv och kunnat avföra samtliga matcher som kunnat vara aktuella för det citatet. Falska minnen helt enkelt.
Bevisningen är övertygande.

Det märkliga är dock hur många som ändå minns, har haft flera diskussioner med folk som exakt minns hur de tänkte då Arne sa citatet.
Typ ”detta kommer han få skit för”.

Ändå tog det 4-5 år innan citatet öht nämns någonstans…
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
MultiMan
Som sagt:

Skärmdump av ett diskussionsforuminlägg där en användare beskriver en erfarenhet från TV-produktionen av VM i fotboll 1990.

Jag såg matchen men har aldrig påstått att jag hört det i direktsändning. Däremot litar jag på en av de bästa sportjournalister Sverige har haft.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Som sagt:

[bild]

Jag såg matchen men har aldrig påstått att jag hört det i direktsändning. Däremot litar jag på en av de bästa sportjournalister Sverige har haft.
En av de bästa, absolut. Dock långt ifrån den med bäst minne. Direkt dåligt faktiskt vilket ofta påvisats.

Läs länken till Flashback så blir du övertygad du också👍
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Genomsnittlig restid till arbete i Stockholm var iaf för några år sedan 45min. De flesta som gör avdrag för resor till och från jobbet bor i några av de större städerna.
Att få minskad restid med 2 timmar per dag jämfört kollektivtrafik för att få avdrag kan knappast vara görligt i storstad.
 
Letade men hittade inte avin på mitt huvudboende men på ett annat av mina hus..
Jag lyckades binda räntan på 5 år till betydligt förmånligare villkor 😂
Bör nämnas att jag löste lånet något år senare då jag turligt nog fick en gåva som täckte lånesumman.
 
  • En inbetalningsavi för amortering och ränta på ett lån, från 1993, med överkryssade personuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag såg matchen
Vilken match menar du?
England v Kamerun 1990
ELLER
Sverige v Kamerun 1994 … ??🤔
 
Z Zodde skrev:
3 dagar med 500%

Det är ditt påstående att flera blev drabbade av 500% som är fel.

Hade du skrivit att flera blev drabbade av räntehöjningarna hösten 1992 som skedde pga försvar av kronkursen hade ingen ifrågasatt…

Du skrev ”Det blev ju runt 1994 som man kunde börja låna pengar till bostäder”

”Det var ju ganska lång tid innan vanligt folk fick börja låna pengar till bolån”

Låter som att man i princip inte kunde innan 1994…

Jag utgår från att man menar vad man skriver.
Vad menar du egentligen med 500% att inte folk blev drabbade?Att folk blev drabbade av 500% höjning av marginalräntan.Om bostadsräntan var 15 septemper 11% och 16 septemper höjdes till 24% efter bengt dennis utalande.Det är väl ingen som påstat att bolånetagarna fick en höjning på bolånen med 500%
 
  • Graf som visar historiska bolåneräntor och Riksbankens styrränta mellan 1985 och 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att få minskad restid med 2 timmar per dag jämfört kollektivtrafik för att få avdrag kan knappast vara görligt i storstad.
Många har det som bor 10km från Stockholm city.
Och jobbar på ett företag ett fåtal mil utanför.
Jag har en promenad till bussen, sedan pendeltåg, sedan vänta på bussen igen och sedan promenad från bussen till jobbet.
Hade jag jobbet inne i Stockholm eller mer lokalt så hade absolut åkt kommunalt!
Lägg till hämta och lämna på förskola och skola så blir det 4-5tim åka kommunalt varje dag. Istället för 1.5tim med bil.

Hade fått gå ner och jobba halvtid eller iaf 70%.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad menar du egentligen med 500% att inte folk blev drabbade?Att folk blev drabbade av 500% höjning av marginalräntan.Om bostadsräntan var 15 septemper 11% och 16 septemper höjdes till 24% efter bengt dennis utalande.Det är väl ingen som påstat att bolånetagarna fick en höjning på bolånen med 500%
Du skrev ordagrant «några råkade ut för den berömda 500% räntan»

Blir man drabbad av 500% ränta tolkar jag det som att man får betala just 500%..
(Och ja, det finns folk i tråden som påstår just det)

Om du istället menade att 3 månadersräntan några veckor låg över 20% kunde du ju skrivit det.
Det är alltid lättare att bli förstådd om man skriver vad man menar istf att lämna det öppet för allehanda tolkningar….

Även när narginalräntan var 50% låg bolåneräntan över 20% så de 3 dagarna med 500% var inte på nåt sätt avgörande för hög 3måmadersränta.

Sen låg INTE bolåneräntan på 11% den 15 sept, vad har du det ifrån…??
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du skrev ordagrant «några råkade ut för den berömda 500% räntan»

Blir man drabbad av 500% ränta tolkar jag det som att man får betala just 500%..
(Och ja, det finns folk i tråden som påstår just det)

Om du istället menade att 3 månadersräntan några veckor låg över 20% kunde du ju skrivit det.
Det är alltid lättare att bli förstådd om man skriver vad man menar istf att lämna det öppet för allehanda tolkningar….

Även när narginalräntan var 50% låg bolåneräntan över 20% så de 3 dagarna med 500% var inte på nåt sätt avgörande för hög 3måmadersränta.

Sen låg INTE bolåneräntan på 11% den 15 sept, vad har du det ifrån…??
Du ser ju att jag inte skrivit som du tolkar det märkligt hur du tolkar saker.

Skärmdump av en textdiskussion om höga räntor i Sverige 1992, relaterad till försvar av den svenska kronan.
 
V växelventil skrev:
Du ser ju att jag inte skrivit som du tolkar det märkligt hur du tolkar saker.

[bild]
Betala en fjärdedel av köpeskillingen i ränta är ju fel det också…???

24% i 3 månader blir 6% av köpeskillingen.

En fjärdedel av köpeskillingen kunde det bara bli om man betalade 24% hela året.


Poängen är att 500% marginalränta i 3 dagar intevar direkt avgörande för hög 3 månadersränta… Marginalräntan var hög både innan å efter dessa 3 dagar som du snöat in på.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
15 mars skulle det stått 12,75% men räntan var inte i närheten av 24%
 
  • Tabell över Nordeas bolåneräntor på 90-talet med procentvärden för mars 1990 till mars 1996.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
15 mars skulle det stått 12,75% men räntan var inte i närheten av 24%
Nu lägger du ut 2årsräntor efter att vi tidigare hela tiden diskuterat 3månadersräntor?
Och bara ett värde per år…?
Tror du räntan bara ändrades i mars varje år🤣
Förstår faktiskt inte alls din argumentation…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.