P perror skrev:
Riskbanken har gjort usla affärer och köpt obligationer mm som drev ner räntan för att stödja efterfrågan och det blev en bubbla.
Verkar som du inte riktigt förstått vad en centralbank (riksbanken) har för uppgifter och för mål. (Tips, har INGET med bra lr ”usla affärer” att göra.)
Inte heller har riksbankens köp av obligationer nåt med räntan att göra. Räntan bestämmer man ändå UTAN att handla på marknaden.
Nej, här rör det sig om LIKVIDITET.

Vad blev en bubbla…? Vi har sannolikt sett räntetoppen så detta är inte på något sätt extremt…
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
P perror skrev:
För mig är 6-7% högt. Jag vill inte låna ut pengar för 2% om inflationen är 2% så merparten av mina pengar ligger i aktier. Riskbanken har gjort usla affärer och köpt obligationer mm som drev ner räntan för att stödja efterfrågan och det blev en bubbla. Som så många påpekat, räntan är inte hög, det är folk som köpt för dyrt. Det är bara att kolla på statistiken för realöneökning och huspriser för att inse det.
Länder kan bli fattigare också, då blir allt dyrare. Priserna ökar men lönerna släpar efter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ränta på börsen ?
Antar du menar avkastning?

Över tid så slår både aktieindex och bostadspriser låneräntan.

Varför ska man låna ut till nån okänd och ta en svårberäknad kreditrisk? Den som lånar av dig till hög ränta har sannolikt taskig kreditvärdighet så finns öht ingen anledning imho
Ok, du vill inte svara med andra ord.
För jag tror du är tillräckligt intelligent för att förstå vad jag var ute efter.
 
A Arne_Planka skrev:
Ok, du vill inte svara med andra ord.
För jag tror du är tillräckligt intelligent för att förstå vad jag var ute efter.
Jag har svarat, ser du inte det…?
 
Z Zodde skrev:
Ingen privatperson drabbades av 500%, var har du fått det ifrån?
Inte heller hette den marginalränta utan den räntan som var 500% kallades dagslån eller overnight. Alltså den ränta på interbankmarknaden som banker fick betala för att ligga kort SEK. Ett desperat försök att försöka vända utflödet av valutor ur landet.
Kort tid senare gav man upp försvaret av kronan och den ”fasta” växelkursen vi hade haft under stor del av 1900talet var ett minne blott.
Hade en arbetskollega som visste drabbades av 500 procents ränta
Dom köpte ett hus och skulle skriva papperna samma dag och dom fick då 500 procent innan lånet kunde placeras.
Han gick och lånade så mycket lösa pengar från alla kolleger som hade en slant över som möjligt för att mildra smällen.
Nu varade det ju inte så länge men det visste ingen när han fick veta räntan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Räntorna kommer alltid fluktuera upp och ned och har alltid gjort det historiskt. Att dom nu på senare tid legat lågt länge borde fått folk att förstå att smällen skulle bli större.

Konsument hetsen och att låna söder sina hus/borätter går inte ostraffat. Många av mina grannar har avyttrat sina dyra bilar och går till jobbet eller åker buss. Jag åker i min gamla rostiga bil fortfarande och min ekonomi är bra och stark eftersom jag valt att betala av på huslånet istället för att låna sönder mig själv.

Fick stort beröm av min banktant när jag kom in och ville betala av och plocka bort mitt topplån. Hon sa att de flesta kommer in och vill maxa ut sitt lån om bostaden stigit i värde. Detta var ett par år sedan. Hon önskade att hennes egen son var mer som mig då han liksom många andra maxat ut sig för att kunna ha en fin bil på uppfarten.

Har svårt att känna medlidande eller sympati för de som gjort på detta viset. Man måste insett att detta låga ränteläge vi haft inte kunnat pågå i evighet?
 
  • Gilla
Arne_Planka
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Hade en arbetskollega som visste drabbades av 500 procents ränta
Dom köpte ett hus och skulle skriva papperna samma dag och dom fick då 500 procent innan lånet kunde placeras.
Han gick och lånade så mycket lösa pengar från alla kolleger som hade en slant över som möjligt för att mildra smällen.
Nu varade det ju inte så länge men det visste ingen när han fick veta räntan.
Tror tyvärr du minns fel. Under de 3 dagarna med 500% gick det inte att låna öht. Tom bankomater var stängda.

Sveriges radio skrev om detta för en tid sedan


”I tre dagar varade 500-procentsläget. Under de tre dagarna gick det till exempel inte att ta nya bolån. Bankerna stoppade utlåningen. Räntan på löpande bolån gick upp till 20 procent. Bankomaterna var stängda.”

Om privatperson skulle fått låna till 500pct borde det skrivits om dessa stackare, eller hur?
Privatpersoner har mig veterligen ALDRIG betalat ränta varje dag.. dvs har ett konto där banken debiterar ränta varje dag.”


https://sverigesradio.se/artikel/5271318
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror tyvärr du minns fel. Under de 3 dagarna med 500% gick det inte att låna öht. Tom bankomater var stängda.

Sveriges radio skriver ”

I tre dagar varade 500-procentsläget. Under de tre dagarna gick det till exempel inte att ta nya bolån. Bankerna stoppade utlåningen. Räntan på löpande bolån gick upp till 20 procent. Bankomaterna var stängda.”

Om privatperson skulle fått låna till 500pct borde det skrivits om dessa stackare, eller hur?
Privatpersoner har mig veterligen ALDRIG betalat ränta varje dag.. dvs har ett konto där banken debiterar ränta varje dag.
Hade bestämt för mig att en kollega hade 500% ränta på sitt bolån ett kort tag, men det kanske var att han var orolig att få det. Antar att ingen visste då vad som skulle hända?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hade bestämt för mig att en kollega hade 500% ränta på sitt bolån ett kort tag, men det kanske var att han var orolig att få det. Antar att ingen visste då vad som skulle hända?
Som du ser steg bolånen till 20% då narginalräntan var 500%

Intressant annars om detta man tror sig minnas
SORRY OT

Det skrivs om olika roliga sportsklyschor.
Några är tyvärr inte sanna…

En är Hegerfors ” Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk”
Denna påstås ha yttrats under England Kamerun i VM 1990.

Det började på Flashback att en skribent utmanade allmänheten att hitta ljudklippet där han säger detta. Det finns INTE på matchen som AH själv kommenterade. Ingen har nånsin funnit det.

Citatet dök första gången upp 1994 i ett häfte sportsklyschor skrevet av Lasse Anrell i Aftonbladet. (Varför skrevs det inte om detta direkt efter matchen det påstås ha yttrats?)
Anrell säger idag att han aldrig hört citatet men fått tipset av en vän. Hegerfors påstod han nog sagt det under matchen men det har han bevisligen inte.


Idag finns ett antal människor som är tvärsäkra och minns klart att citatet blev sagt.

MEN
alla har olika minnen av det.
Nån påstår det inte var AH som sa det
Nån påstår det var en match Sverige spelade
Nån påstår det var 1994 å ikke 1990
Nån påstår det var på radion de hörde det.
Etc

Alla är dock eniga om ATT de hört honom säga det.

SORRY OT
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror tyvärr du minns fel. Under de 3 dagarna med 500% gick det inte att låna öht. Tom bankomater var stängda.

Sveriges radio skrev om detta för en tid sedan


”I tre dagar varade 500-procentsläget. Under de tre dagarna gick det till exempel inte att ta nya bolån. Bankerna stoppade utlåningen. Räntan på löpande bolån gick upp till 20 procent. Bankomaterna var stängda.”

Om privatperson skulle fått låna till 500pct borde det skrivits om dessa stackare, eller hur?
Privatpersoner har mig veterligen ALDRIG betalat ränta varje dag.. dvs har ett konto där banken debiterar ränta varje dag.”


[länk]
Precis, han kunde inte ta ett nytt bolån och var tvungen att fullfölja affären.
Det enda som fanns att välja då var bankens marginal ränta som då var 500 procent.
Detta var då inte ett bolån utan en övergångs lösning tills han kunde teckna ett eget bolån.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det var 90-talets första år, män snackade skit och berättade rövarhistorier för varandra utan större sanningshalt. Det var pojkarna och männens sociala modus operandi på den tiden. Det där dog ju senare när internet kom och man kunde faktakolla allt.
 
  • Gilla
Skopan och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Precis, han kunde inte ta ett nytt bolån och var tvungen att fullfölja affären.
Det enda som fanns att välja då var bankens marginal ränta som då var 500 procent.
Detta var då inte ett bolån utan en övergångs lösning tills han kunde teckna ett eget bolån.
Det är nu inte bankens marginalränta som var 500% utan riksbankens. Tvivlar fortfarande ,
Då det isåfall borde skrivits om privatpersoner som betalar 500% ränta.(Det har det mig veterligen aldrig gjort)

Har däremot hört om tillfällen där man flyttade fram tillträdesdagen några dagar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
MultiMan
Z Zodde skrev:
Som du ser steg bolånen till 20% då narginalräntan var 500%

Intressant annars om detta man tror sig minnas
SORRY OT

Det skrivs om olika roliga sportsklyschor.
Några är tyvärr inte sanna…

En är Hegerfors ” Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk”
Denna påstås ha yttrats under England Kamerun i VM 1990.

Det började på Flashback att en skribent utmanade allmänheten att hitta ljudklippet där han säger detta. Det finns INTE på matchen som AH själv kommenterade. Ingen har nånsin funnit det.

Citatet dök första gången upp 1994 i ett häfte sportsklyschor skrevet av Lasse Anrell i Aftonbladet. (Varför skrevs det inte om detta direkt efter matchen det påstås ha yttrats?)
Anrell säger idag att han aldrig hört citatet men fått tipset av en vän. Hegerfors påstod han nog sagt det under matchen men det har han bevisligen inte.


Idag finns ett antal människor som är tvärsäkra och minns klart att citatet blev sagt.

MEN
alla har olika minnen av det.
Nån påstår det inte var AH som sa det
Nån påstår det var en match Sverige spelade
Nån påstår det var 1994 å ikke 1990
Nån påstår det var på radion de hörde det.
Etc

Alla är dock eniga om ATT de hört honom säga det.

SORRY OT
Du menar att du inte nöjer dig med att Arne Hegerfors själv säger att han sagt det? Märkligt!

 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du menar att du inte nöjer dig med att Arne Hegerfors själv säger att han sagt det? Märkligt!

[media]
Han har sagt han själv inte direkt minns att han sa det men han har blivit uppmärksammad på i efterhand så han har utgått från att det var sant.
(Blev dock inte uppmärksammad direkt efteråt utan flera år senare)

De som sett hela matchen på nytt där Arne refererar och påstås ha sagt det har INTE hört det.
INGEN har nånsin hört dett klipp där det skulle ha yttrats. Minnet spelade alltså även Arne ett spratt.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Z Zodde skrev:
Han har sagt han själv inte direkt minns att han sa det men han har blivit uppmärksammad på i efterhand så han har utgått från att det var sant.
(Blev dock inte uppmärksammad direkt efteråt utan flera år senare)

De som sett hela matchen på nytt där Arne refererar och påstås ha sagt det har INTE hört det.
INGEN har nånsin hört dett klipp där det skulle ha yttrats. Minnet spelade alltså även Arne ett spratt.

Skärmdump av ett foruminlägg där en användare diskuterar en arbetsupplevelse från en TV-produktion 1990 i Italien.

Har vi inte åkt till månen heller?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.