801 läst · 8 svar
801 läst
8 svar
Många elartiklar felmärks fortfarande
På konsumentens sida
· 3 129 inlägg
Byggvaruhusen ignorerar rapporterna, endast ett varuhus har skärpt sin information kring elartiklar.
Du kan läsa artikeln här: Många elartiklar felmärks fortfarande
Du kan läsa artikeln här: Många elartiklar felmärks fortfarande
Det blir ju en konstig situation det här. Det är okej att köpa produkter som konsument, men man får inte själv installera dem. Samtidigt ska butikerna och återförsäljarna vara tillgänglig med information kring hanterandet. Är man behörig att installera någon av produkterna man köper skall man inte behöva någon vidare instruktion. Att man inte får installera el utan behörighet är ju reglerat i svensk lag så jag förstår inte varför butikerna måste meddela folk om detta. Det är precis som om bilhandlarna skulle behöva berätta för kunderna att man inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen eller att man inte får framföra fordon utan körkort.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Kan tänka mig att informationen är till för de som inte är så väl bevandrade i svensk lagstiftning och tänker att det som säljs till allmänheten också får installeras av allmänheten.
Vad säger att du ska installera prylarna i Sverige? Skulle jag bygga utomlands skulle jag köpt elen i Sverige, för det är ofta skitdålig kvalitet på grejorna utomlands.falkn skrev:
Detta undantag finns ju såklart, men du måste väl förstå att en klar majoritet köper grejerna för att montera i Sverige. Troligtvis 99 % eller mer.Troberg skrev:
Javisst, men det är knappast tillräcklig motivering för att förbjuda försäljning.falkn skrev:
Det finns ju också andra lagliga användningar. Om jag minns rätt så är det tex fritt fram att koppla i bil, båt och husvagn. Delar av utrustningen är ju generell, tex funkar vanlig 2,5 mm2 ganska bra som högtalarkabel.
Jag säger inte att det ska förbjudas. Det jag menar är att byggvaruhusen borde inte behöva informera om hur de ska installeras. Kan man inte det själv bör man låta bli.Troberg skrev:Javisst, men det är knappast tillräcklig motivering för att förbjuda försäljning.
Det finns ju också andra lagliga användningar. Om jag minns rätt så är det tex fritt fram att koppla i bil, båt och husvagn. Delar av utrustningen är ju generell, tex funkar vanlig 2,5 mm2 ganska bra som högtalarkabel.
Liknande trådar
-
Vilket järn/manganfilter ska jag köpa?
Vatten & Avlopp -
Takbox o barnbilstol - hur många fäst-standarder?
Övrigt Off Topic -
Stort utbud av hus på bomarknaden men också många avslut
Artikelkommentarer -
Många frågor angående timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Hur många lager färg innerväggar?
Färg, Måla & Tapetsera