1 653 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Många bilder i bostadsannonsen ökar chansen att sälja till bra pris
På konsumentens sida
· 3 125 inlägg
Undersökning visar att den som har många bilder i sin bostadsannons säljer bostaden snabbare än den som har få.
Du kan läsa artikeln här: Många bilder i bostadsannonsen ökar chansen att sälja till bra pris
Du kan läsa artikeln här: Många bilder i bostadsannonsen ökar chansen att sälja till bra pris
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 807 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 807 inlägg
Det stämmer säkert. Jag har tittat på objekt med ett litet fåtal bilder och det lockar inte. Gemensamt för dessa verkar dock vara att det faktiskt inte finns så mycket att visa upp. Fler bilder ger mig ett bättre känsla av objektet, men en närbild på en krukväxt tror jag inte tillför något. Ordningen på bilderna är också väsentlig. Börjar man med ointressanta bilder är risken stor att man inte tittar vidare, alternativt redan är negativt inställd.
Jag är mycket tacksam för bilderna på en lägenhet jag köpte för många år sedan.
Lägenheten var rejält sliten, bortsett från badrummet som var rätt nytt efter stambyte. I badrummet hade man enklast tänkbara kakel etc, men det var funktionellt och fräscht, till skillnad från köket som var riktigt ofräscht. Det bäste med lägenheten var dock sjöutsikten och att man från balkongen kunde sitta och titta ut över vattnet. Det fanns inte så mycket bilder, men de som fanns var på den slitna lägenheten. Inte en enda bild på sjöutsikten.
När jag sålde lägenheten många år senare var den i bättre skick med nytt kök, nytt golv överalt och allmänt uppfräschad. Förstabilden var dock självklart på utsikten, det var den som skiljde ut denna lägenhet mot andra.
Jag är mycket tacksam för bilderna på en lägenhet jag köpte för många år sedan.
Lägenheten var rejält sliten, bortsett från badrummet som var rätt nytt efter stambyte. I badrummet hade man enklast tänkbara kakel etc, men det var funktionellt och fräscht, till skillnad från köket som var riktigt ofräscht. Det bäste med lägenheten var dock sjöutsikten och att man från balkongen kunde sitta och titta ut över vattnet. Det fanns inte så mycket bilder, men de som fanns var på den slitna lägenheten. Inte en enda bild på sjöutsikten.
När jag sålde lägenheten många år senare var den i bättre skick med nytt kök, nytt golv överalt och allmänt uppfräschad. Förstabilden var dock självklart på utsikten, det var den som skiljde ut denna lägenhet mot andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Är det inte väldigt ovanligt att det är färre än 10 bilder?
Det vore trevligt med någon siffra på hur många bostäder som hamnar i vardera kategorin. Dessutom borde antal bilder vara korrelerat till storleken på bostad så har det tagits någon hänsyn till det eller har man snarare kommit fram till att ettor tar längre tid på sig och har lägre "budpremie"?
Det vore trevligt med någon siffra på hur många bostäder som hamnar i vardera kategorin. Dessutom borde antal bilder vara korrelerat till storleken på bostad så har det tagits någon hänsyn till det eller har man snarare kommit fram till att ettor tar längre tid på sig och har lägre "budpremie"?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 807 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 807 inlägg
Det känns rätt ovanligt med färre än 10 bilder, iallafall på de objekt jag tittat på.
Jag håller helt klart med om att antal bilder bör korrelera någotsånär med storlek på ett objekt. 10 bilder på en 1:a på 20 kvm är mer rimligt än 10 bilder på en tvåplansvilla på 200 kvm, med en rejäl tomt till.
Jag håller helt klart med om att antal bilder bör korrelera någotsånär med storlek på ett objekt. 10 bilder på en 1:a på 20 kvm är mer rimligt än 10 bilder på en tvåplansvilla på 200 kvm, med en rejäl tomt till.
Att antal bilder är korrelerat till försäljningshastighet och pris säjer inget annat än just det. Det finns ingen kausalitet i korrelationsstudier, dvs det går inte att dra några som helst slutsatser om orsak-verkan.
Precis som redan nämnts här i tråden så är faktorn storlek på fastighet rimlig att anta ha stor betydelse för antal bilder.
En annan faktor är skicket på fastigheten. En fastighet i gott skick kan fotas omsorgsfullt, liksom en som är professionellt "iscensatt", jämfört med en i risigt skick. Exakt samma faktorer i sig själva, dvs med eller utan foton, bör rimligtvis påverka efterfrågan/pris och försäljningshastighet.
Osv. Det finns fler faktorer som också bör påverka mkt.
Utan att veta hur resultatet har framkommit, dvs syfte, omfattning, metod, urval, statistik och rådatahantering, så är resultatet meningslöst och intetsägande. Det går inte ens att anta att resultatet är korrekt.
Precis som redan nämnts här i tråden så är faktorn storlek på fastighet rimlig att anta ha stor betydelse för antal bilder.
En annan faktor är skicket på fastigheten. En fastighet i gott skick kan fotas omsorgsfullt, liksom en som är professionellt "iscensatt", jämfört med en i risigt skick. Exakt samma faktorer i sig själva, dvs med eller utan foton, bör rimligtvis påverka efterfrågan/pris och försäljningshastighet.
Osv. Det finns fler faktorer som också bör påverka mkt.
Utan att veta hur resultatet har framkommit, dvs syfte, omfattning, metod, urval, statistik och rådatahantering, så är resultatet meningslöst och intetsägande. Det går inte ens att anta att resultatet är korrekt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Liknande trådar
-
Jag gör bort mig! Men hämtar hem det på slutet (många bilder).
El -
Pelletsbrännare fungerar bra, fast ändå inte? Mycket pellets som ej brunnit. (Många bilder!)
Ved, Pellets, Flis -
Gigantiska byggtråden 2017, nu steppar vi upp. (som vanligt många bilder och VIDEO!)
Möbelsnickeri -
Hur många KG klarar min takkrok (Sekelskifte hus Bettongtak) bilder finns.
Tak & Vind -
Projekt trädgårdsgångar (många bilder)
Trädgård allmänt