Jag har lite frågor angående en badrumsrenovering. det är ett stort företag som gör denna, men jag har upptäckt några frågetecken? Om ni kan kolla på bilderna och berätta om det ser bra ut eller inte.
1.här är jag osäker kring att de inte gått upp mot taket med finjas tätduk, problem?
2.här är min undran kring att inte tätguckan används för att försluta kanten, fel? denna bild är inne i duschen men det ser likadant ut runt hela badrumet.
3.detta är tröskeln karmen sitter 100cm från ett hörn detta hörnet är innerhörnet i en 90 dusch, bilden är svår att se på men flytspacklingen slutar 4 cm från tröskeln alltså om vattnet rinner 10 cm utanför duschen rinner det ner i oskyddat trä. hur går det till att få till uppviket?
4.här sitter ytterhörns manchetten med luft under samt att det strecket som syns är ett hål in under manschettten. fel ja självklart men hur löses detta? läst i monteringsanvisningarna för finjas system att det är viktigt att det inte finns några hålkäl med luft bakom. (detta är bara ett av ställena där det är luft bakom tätduken)
5.här är en bild på duschen ville bara checka om det ser rätt ut? han har tänkt tätskickta golvet när han kaklat väggarna är detta okej? Det är finjas tätduk som används
6.detta är det något som behöver påpekas eller fixas denna mokka av gucka med fix ? jag som på hobbynivå kaklat en del känner att det ej bör gå.
Sedan har jag en sista fråga. Han använder sig av finjas tätsystem som sagt, men har tänkt att använda ardex häng fix är detta okej. När man läser trådar om att blanda system påpekar en del här på forumet att det ska vara samma system för att det är utprovat så för att fungera och hålla tätt. Gäller detta även tätskickt vs fix ?
vore bra med snabbt svar känns som om ni anmärker på något är det bra att påpeka detta nu innan det är försent(kaklat)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan har jag en sista fråga. Han använder sig av finjas tätsystem som sagt, men har tänkt att använda ardex häng fix är detta okej. När man läser trådar om att blanda system påpekar en del här på forumet att det ska vara samma system för att det är utprovat så för att fungera och hålla tätt. Gäller detta även tätskickt vs fix ?
vore bra med snabbt svar känns som om ni anmärker på något är det bra att påpeka detta nu innan det är försent(kaklat)
Nr 1,2,5,6 tycker jag är normalt.
3 får du se till att dom viker upp tätskiktet på tröskeln.
4. Gör om gör rätt. Det är precis som du säger, inga luftbubblor eller glipor.
Du får läsa om Finjas tätskiktssystem på deras sida så ser du vad dom säger om fixet.
3 får du se till att dom viker upp tätskiktet på tröskeln.
4. Gör om gör rätt. Det är precis som du säger, inga luftbubblor eller glipor.
Du får läsa om Finjas tätskiktssystem på deras sida så ser du vad dom säger om fixet.
3. Det är alltså så att flytspacklingen slutar typ fyra cm innan tröskeln dessutom är tröskeln någon cm högre än flytspacklingen av övriga golvet. Så om de viker upp duken på tröskeln blir ju duken fastsatt utan något stöd bakom börjar det läcka där rinner det ner på undervåningen. eftersom de bara lagt en kloss under på ett ställe så sviktar tröskeln när man går på den. Men mamma ska prata med plattsättaren idag och kolla hur han tänkt göra. Men ville ha lite kött på benen till dess.cpalm skrev:
Tack för alla svar. 1-2 varför måste det vara duk samt Gucko på väggarna men inte fem cm ner på väggen där det dessutom kan samlas vatten ( ja lite överdrivet) takhöjden är bara 205 cm så det är alltså okej?
Om jag inte är ute och cyklar så ska det väl vara en brunnsmanschett över brunnen INNAN tätguckan, dvs direkt mot det primade golvet. Nu har han ju dragit ut tätguckan bitvis mot brunnen.
förhoppningsvis kommer han att spackla till golvet vid tröskeln och sen göra uppviket.
man ska ju sluta ca 10mm från tak enl branschreglerna så jag tycker han skulle dragit upp duken lite till eller iaf penslat några vändor med gucka.
6, ser ut att vara lite mycket gucka, går ofta att skära bort överskottet utan att skada underliggande duk, kan vara lätt att missa klumpar
ytterhörnet, är det lika hela vägen in? golvduken kommer ju att gå nästan hela vägen in till väggen.
man ska som sagt använda samma fixmärke som tätskikt, sen om det har någon betydelse vet jag inte
golvbrunnen, där vet jag inte, kolla monteringsanvisningen till tätskiktet
man ska ju sluta ca 10mm från tak enl branschreglerna så jag tycker han skulle dragit upp duken lite till eller iaf penslat några vändor med gucka.
6, ser ut att vara lite mycket gucka, går ofta att skära bort överskottet utan att skada underliggande duk, kan vara lätt att missa klumpar
ytterhörnet, är det lika hela vägen in? golvduken kommer ju att gå nästan hela vägen in till väggen.
man ska som sagt använda samma fixmärke som tätskikt, sen om det har någon betydelse vet jag inte
golvbrunnen, där vet jag inte, kolla monteringsanvisningen till tätskiktet
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5064-1.pdf
Sid 14.
Det var som jag trodde, sen om det har någon betydelse vet jag inte. Det är i alla fall inte enligt beskrivningen.
Sid 14.
Det var som jag trodde, sen om det har någon betydelse vet jag inte. Det är i alla fall inte enligt beskrivningen.
Tack för alla svar mamma har kollat med plattsättaren idag och ifrågasatt lite saker. Det ni påpekat alltså, det med tröskeln skulle lösas genom att han flytspacklar remsan på 4 cm och sedan tätskiktet upp där mot tröskeln. Kanten upptill erkände han nog blev lite för stor, varför inte fixa det då direkt! Luften på golvet var för han inte var färdig med golvet. Sedan frågade plattsättaren har din son varit här nu igen? skönt att vara lite pain in the ass!!! Tack byggahus för all kunskap som ni delar med er av!
jag jobbar som plattsättare och jag brukar alltid dra ett varv med pensel och fuktspärr vid takvinkeln. vid tröskel ska det göras ett uppvik förutsatt att det finns en riktig våtrumströskel. Luft ska ej få förekomma bakom någon del av tätskiktet. Det som jag kan bli lite nojjig över det är att han har vänt alla dukar så han har baksidan utåt. Ej säker på finja men vet andra tätskiktstillverkare som ej tillåter detta.
mvh
mvh