3 082 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Målning av kakel/remaljering - Försäkring
Jag har ett kaklat gästbadrum som används ytterst sällan. Allt är i bra skick men äldre, så den tekniska livslängden på tätskiktet borde vara på sluttampen. Även omodernt.
Många har ju gått lös med roller för att ge sina badrum några år till.
jag är helt med på problematiken med dubbla tätskikt. Jag ringde till Länsförsäkringar som hänvisade till branschregler, som är tydliga med att det inte finns några godkända system för målning av kakel. det hänvisas tillbaka till försäkringsbolag.
när jag sedan läser om att remaljering är ok så blir jag fundersam. I stort sett vad jag får fram är att remaljering ”lackeras” och skapar en hård vattentät yta.. dvs nytt tätskikt. Hållbarheten bör bli den samma som en 2-komponents båtlack, vilket i min värld skulle stänga in eventuell fukt på samma sätt som vanlig färg, men mer hållbar.
Min fråga är egentligen, vad gäller? Ingen jag pratat med verkar ju vilja svara. Vårt tätskikt är ändå förmodligen utdömt, så ett nytt utanpå kaklet borde inte göra något.
jag är helt med på problematiken med dubbla tätskikt. Jag ringde till Länsförsäkringar som hänvisade till branschregler, som är tydliga med att det inte finns några godkända system för målning av kakel. det hänvisas tillbaka till försäkringsbolag.
när jag sedan läser om att remaljering är ok så blir jag fundersam. I stort sett vad jag får fram är att remaljering ”lackeras” och skapar en hård vattentät yta.. dvs nytt tätskikt. Hållbarheten bör bli den samma som en 2-komponents båtlack, vilket i min värld skulle stänga in eventuell fukt på samma sätt som vanlig färg, men mer hållbar.
Min fråga är egentligen, vad gäller? Ingen jag pratat med verkar ju vilja svara. Vårt tätskikt är ändå förmodligen utdömt, så ett nytt utanpå kaklet borde inte göra något.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Hej, jag har samma funderingar.niclas_swe skrev:Jag har ett kaklat gästbadrum som används ytterst sällan. Allt är i bra skick men äldre, så den tekniska livslängden på tätskiktet borde vara på sluttampen. Även omodernt.
Fick du fram någon mer info?
Hälsningar
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Okej. Är i samma situation. Skulle gärna vänta några år innan det blir en helrenovering. Uppdatera gärna om du väljer att måla.niclas_swe skrev: