Ska koppla in dimmern i dubbeltrappen. Egentligen endast i behov av den högra armaturen men förstår att man kan koppla båda till samma dimmer? Kanske jag gör om det går!

På enklaste sätt. Någon som kan beskriva hur jag går till väga.

Bilder på uttaget och dimmern.

• Dimmertvåg med ledningar exponerade i ett vägguttag, redo för installation i dubbeltrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön smart dimmarmodul från Malmbergs med kopplingsschema, ligger på blommig bakgrund bredvid en röd plastdetalj.
    Skapa konto
På dimmern är
L inkommande fas
N inkommande nolla
L1 tändtråd till lampa 1
L2 tändtråd till lampa 2
S1 push-ingång för lampa 1. Kopplas från fas via strömbrytaren.
S2 push-ingång för lampa 2

Vad drar du för slutsatser över det vi ser på bild?
Kan du identifiera fas, nolla och tändtråd?
Vad drar du för slutsatser av att den högra vippan ser ut att vara kopplad mot två mellantrådar?

Du behöver själv förstå detta för att koppla. Du bör aldrig koppla på chans eller efter instruktioner som du inte förstår. Så försök lista ut detta så vägleder vi dig.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På dimmern är
L inkommande fas
N inkommande nolla
L1 tändtråd till lampa 1
L2 tändtråd till lampa 2
S1 push-ingång för lampa 1. Kopplas från fas via strömbrytaren.
S2 push-ingång för lampa 2

Vad drar du för slutsatser över det vi ser på bild?
Kan du identifiera fas, nolla och tändtråd?
Vad drar du för slutsatser av att den högra vippan ser ut att vara kopplad mot två mellantrådar?

Du behöver själv förstå detta för att koppla. Du bör aldrig koppla på chans eller efter instruktioner som du inte förstår. Så försök lista ut detta så vägleder vi dig.
Hej,

Den blå är nollan, svarta är tändtråden och bruna är fasen.
Att det är mellantrådar är för att det finns en till brytare tillkopplad.
Den vita och bruna som går ut från 2an är mellantrådarna? Finns en bygling som förser andra kretsen med ström. Tror jag fick med allt?

Gör ett nytt försök, och resonera lite kring eller motivera varför du tror så.

Varför tror du att blå är nolla? Det går inte att avgöra på bilden, men du ser ju mer än vad vi ser. Du kanske se att det sitter ett uttag nere vid golvet rakt under dessa strömbrytare? När det gäller färger så kan man inte lita på att de används enligt reglerna.

Din bild visar heller inte riktigt hur det är kopplat, men jag tycker mig se en svart tråd som går uppifrån, via strömbrytaren, byglad mellan två terminaler på strömbrytaren och vidare nedåt. Är det så? Varför tror du då att det är en tändtråd. Jag skulle, med säkerhet, tolka den som en fasledare.

Brun som sitter på vänstra halvan av strömbrytaren blir då en tändtråd.

Ang mellantrådar så har du helt rätt i och med att du säger att det finns två strömbrytare, dvs en trappkoppling, om du menar 1 och inte 2, dvs högra vippan sett framifrån. Det var just den du villa dimra. Vad innebär det? Hur vill du att den andra strömbrytaren ska fungera? Jag antar att du vill dimra från båda. Går det? (Jo det går, men det krävs lite omkoppling och en ny tråd behöver troligen dras in i rören)

Ursäkta om jag är elak. Någon annan kanske kommer in och ger facit, jag tänker inte göra det. Jag vill att du förstår vad som behöver göras och varför. Det är du som är ytterst ansvarig.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gör ett nytt försök, och resonera lite kring eller motivera varför du tror så.

Varför tror du att blå är nolla? Det går inte att avgöra på bilden, men du ser ju mer än vad vi ser. Du kanske se att det sitter ett uttag nere vid golvet rakt under dessa strömbrytare? När det gäller färger så kan man inte lita på att de används enligt reglerna.

Din bild visar heller inte riktigt hur det är kopplat, men jag tycker mig se en svart tråd som går uppifrån, via strömbrytaren, byglad mellan två terminaler på strömbrytaren och vidare nedåt. Är det så? Varför tror du då att det är en tändtråd. Jag skulle, med säkerhet, tolka den som en fasledare.

Brun som sitter på vänstra halvan av strömbrytaren blir då en tändtråd.

Ang mellantrådar så har du helt rätt i och med att du säger att det finns två strömbrytare, dvs en trappkoppling, om du menar 1 och inte 2, dvs högra vippan sett framifrån. Det var just den du villa dimra. Vad innebär det? Hur vill du att den andra strömbrytaren ska fungera? Jag antar att du vill dimra från båda. Går det? (Jo det går, men det krävs lite omkoppling och en ny tråd behöver troligen dras in i rören)

Ursäkta om jag är elak. Någon annan kanske kommer in och ger facit, jag tänker inte göra det. Jag vill att du förstår vad som behöver göras och varför. Det är du som är ytterst ansvarig.
Nej det finns inget uttag nertill. Endast de två brytarna i bild. Inga kablar går alltså vidare neråt mot golvet utan vänder vid den nedre brytaren.
Blå är i regel nollan och därför tänkte jag så. Men jag fattar, man kan inte räkna med att kablarna är vad de utger sig för att vara.

Okej om den svarta som kommer uppifrån är fasen så förstår jag den delen. Byglingen förser den andra kretsen med ström och fortsätter även ner i strömbrytaren under för samma uppdrag. Alltså svart kabel rakt igenom.

Bifogar tydligare bilder hur det är kopplat. Samt kopplingsschemat för dimmern.

Då kan jag nog inte identifiera en neutralledare. Om det inte är den vita kabeln? Men fattar som att neutral går mot armaturen och inte mot brytaren. Dimmern jag har verkar kräva en neutralledare så den kanske inte är lämplig i mitt fall?

Jag har nyss flyttat till huset och har inte identifierat en till brytare som tänder samma lampa. Men gjorde som tidigare antagande, att vit kabel ofta används som mellankabel. När jag tittar tänker jag att den är tändtråd.. Men du säger att de bruna är tändtrådar.

Jag behöver inte dimma den andra om det kräver att jag drar fler kablar. Då nöjer jag mig med den högra vippan.

Du är inte elak. Jag ser det som att du guidar mig 👍

• Bild på elinstallation med öppet vägguttag, kablar i olika färger som brunt, svart och vitt kopplade till en strömbrytare.
    Skapa konto
  • Närbild av en elektrisk koppling med två vita brytare och etiketterade kablar i en metallram, som visar installationen bakom en strömbrytare.
    Skapa konto
  • Närbild av en monterad elektrisk strömbrytare med vita och gröna kontakter på en metallplatta, visar kopplingsschema och ledningar bakom.
    Skapa konto
  • Illustration av kopplingsschema för inkoppling av dimmer med och utan strömbrytare, visar anslutningar L, N, L1, L2, S1, och S2.
    Skapa konto
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Om du även lossar på den nedre brytaren, hur ser det ut bakom den?

R roli skrev:
Om du även lossar på den nedre brytaren, hur ser det ut bakom den?

• Elektrisk installation med synliga kablar och kopplingsdosor i en väggstruktur.
    Skapa konto
  • Grön elektrisk strömbrytare monterad i väggen med exponerade ledningar i olika färger, hålls av en hand.
    Skapa konto
Hmm, udda att koppla fas på en blå tändtråd. Känns lie "hemmapulat" när man gör så. Vilken sida på den övre strömbrytaren skulle helst vilja förse med dimmer, den med vit tändtråd eller den sida med de bruna mellantrådarna?

R roli skrev:
Hmm, udda att koppla fas på en blå tändtråd. Känns lie "hemmapulat" när man gör så. Vilken sida på den övre strömbrytaren skulle helst vilja förse med dimmer, den med vit tändtråd eller den sida med de bruna mellantrådarna?
Jag vill ha dimmer på höger vippa på övre brytaren.

Jag tror inte någon varit och pillat där förut. Det är nog originalkablar från när huset byggdes 07, skulle jag tro utan att säkert veta.

Men då blir det ju på den sidan där du har den vita tändtråden, det är den högra sidan för mig. Och då slipper du ju söka fram den andra brytaren som borde vara kopplad till de två bruna mellantrådarna på brytarens vänstra sida.

R roli skrev:
Men då blir det ju på den sidan där du har den vita tändtråden, det är den högra sidan för mig. Och då slipper du ju söka fram den andra brytaren som borde vara kopplad till de två bruna mellantrådarna på brytarens vänstra sida.
Så tänker jag också! Men min fråga tidigare, ingen nolla verkar vara framdragen till brytaren så min dimmer verkar inte funka?

Det normala är att man inte dra nolla till brytare om det inte finns något uttag efter brytardosan. När så är fallet får man endera dra dit en nolla eller placera dimmer i en annan dosa på väg mot armaturen som man skall dimras där de kablar man behöver finns.

R roli skrev:
Det normala är att man inte dra nolla till brytare om det inte finns något uttag efter brytardosan. När så är fallet får man endera dra dit en nolla eller placera dimmer i en annan dosa på väg mot armaturen som man skall dimras där de kablar man behöver finns.
Taget. Tack! Blir att byta dimmer 👍

S Snoosaren skrev:
Nej det finns inget uttag nertill. Endast de två brytarna i bild. Inga kablar går alltså vidare neråt mot golvet utan vänder vid den nedre brytaren.
Blå är i regel nollan och därför tänkte jag så. Men jag fattar, man kan inte räkna med att kablarna är vad de utger sig för att vara.
Nä, precis. Blå borde vara en nolla, för det vi ser på din undre strömbrytare bryter mot reglerna, så man borde kunna anta att blå är en nolla. Men det går tyvärr inte att lita alls på färger.
S Snoosaren skrev:
Okej om den svarta som kommer uppifrån är fasen så förstår jag den delen. Byglingen förser den andra kretsen med ström och fortsätter även ner i strömbrytaren under för samma uppdrag. Alltså svart kabel rakt igenom.
Precis 👍Det är ett bra sätt att med tillräcklig säkerhet dra slutsatsen att det är en fasledare.
S Snoosaren skrev:
Då kan jag nog inte identifiera en neutralledare. Om det inte är den vita kabeln? Men fattar som att neutral går mot armaturen och inte mot brytaren. Dimmern jag har verkar kräva en neutralledare så den kanske inte är lämplig i mitt fall?
Du har ingen som ni konstaterat. Och jag rekommenderar att du skaffar fram en nolla för att öka chansen att dimmern fungerar mot dagens LED. Utan nolla riskerar du flimmer och andra konstigheter.

Om du tittar angränsande kopplingsdosor så bör du hitta både nolla och tändtråd där. Då kan pucken placeras där istället om den får plats. Men om det handlar om takdosan mitt i rummet så kan det vara trångt.
S Snoosaren skrev:
Jag har nyss flyttat till huset och har inte identifierat en till brytare som tänder samma lampa. Men gjorde som tidigare antagande, att vit kabel ofta används som mellankabel. När jag tittar tänker jag att den är tändtråd.. Men du säger att de bruna är tändtrådar.
Jag sa att den bruna som hör till den vänstra vippan (sett framifrån) är en tändtråd. Den andra bruna ser ut att vara en mellantråd tillsammans med vit. Det är alltså högra vippan som är trappkopplad.

Det finns ingen rimlig förklaring till två trådar kopplade på detta sätt utan att det är en trappkoppling. Men den andra strömbrytaren har kanske kopplats bort.
S Snoosaren skrev:
Jag behöver inte dimma den andra om det kräver att jag drar fler kablar. Då nöjer jag mig med den högra vippan.
Men det är den högra vippan som är mest problematisk då den är trappkopplad. Är vi helt överens om vad som är höger och vänster här? Höger vippa har en vit tråd enligt min mening.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.