Är nyinflyttad sen några månader till i en lägenhet och hade tänkt byta ut några brytare. En kronbrytare i köket hade en knapp som inte gick till något uttag. Misstänkte att takdosan i köket var misstänkt till att ha haft en tidigare installerad lampa. Idag klättrade jag upp för att se efter hur det såg ut och mina misstankar visade sig vara korrekta. En tändtråd, neutral och jordkabel är lossade och sitter nu löst i dosan med kardeler synliga. När jag mäter mellan jorden och tändtråden med den lampknappen påslagen som inte är kopplad till något uttag, får jag ett utslag på 237 volt.
Tänker att jag ska isolera dessa kablar med varsin Wago-klämma men undrar nu hur det är med alla målarfärg som är på kablarna. Kan jag skala av kabeln utan att bry mig om målarfärgen på kablarna? Vad är bästa sättet att bli av med målarfärg på dessa kablar? Vill helst inte kapa av för mycket kabel om man i framtiden vill installera något nytt i dosan.
Har även samma problem med målarfärg på alla kablar i en annan väggdosa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att jag ska isolera dessa kablar med varsin Wago-klämma men undrar nu hur det är med alla målarfärg som är på kablarna. Kan jag skala av kabeln utan att bry mig om målarfärgen på kablarna? Vad är bästa sättet att bli av med målarfärg på dessa kablar? Vill helst inte kapa av för mycket kabel om man i framtiden vill installera något nytt i dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R rikand0102 skrev:Är nyinflyttad sen några månader till i en lägenhet och hade tänkt byta ut några brytare. En kronbrytare i köket hade en knapp som inte gick till något uttag. Misstänkte att takdosan i köket var misstänkt till att ha haft en tidigare installerad lampa. Idag klättrade jag upp för att se efter hur det såg ut och mina misstankar visade sig vara korrekta. En tändtråd, neutral och jordkabel är lossade och sitter nu löst i dosan med kardeler synliga. När jag mäter mellan jorden och tändtråden med den lampknappen påslagen som inte är kopplad till något uttag, får jag ett utslag på 237 volt.
[bild]
[bild]
Ser ut som att en gul/grön ledare inte är ansluten i dosan där, de där får du kolla upp mer noggrant.
Lägenheten byggdes säker på den tid då man visste att SNART skulle all jordas men inte än då drog man ofta med jorden så att det skulle bli enkelt att installera jordade "uttag" senare. Kostnaden för en extra tråd var försumbar lika som det extra arbetet med extr< tråden.R rikand0102 skrev:
Och försiktigt, skada inte isoleringen. Ta bara bort så lite färg som möjligt, råder jag till. Dvs om ledaren blivit för grov pga av färg, eller om man inte ser isoleringens färg, ta bara bort så man kan avgöra vad det är.E elmont skrev:
Nejdå, smart och bra att man förberedde.R rikand0102 skrev:
Jag drar som regel alltid fram en jordledare om jag väl drar in tråd, även om den för tillfället inte ska ändras. Då sparar anläggningsägaren mycket pengar nästa gång när elektrikern då finner en del trådar redan klart på plats.
Exakt, jag har flera gånger stött på, i hus från slutet av 80-talet, början 90, att det är draget fram skyddsjord till första dosan efter elcentralen. Mycket skönt att inte behöva rota i centralen för att jorda i en befintlig grupp.E elmont skrev:
Liknande trådar
-
Varför har jag 1 vit och 2 bruna kablar i min kontakt till takbelysningen
Belysning -
4 kablar ut från taket men spoten har bara 2
Belysning -
Får kablar mellan paneler vara i kontakt med plåttaket?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hög spänning kvar efter slagit av strömbrytare, och 3 kablar i taket!
El -
Elkablar tak
Belysning