B
J Jesper Karlsson3 skrev:
Menar du allvar? I så fall är jag uppenbarligen i fel bransch...
Nej, vi har en riskmatris som vi sätter upp för olika moment, och sedan sammanväger till en samlad bild för projektets riskjusterade kostnad. Fast pris mot kund ett antal procent upp på det, kanske 10-15% eller så.

Utfall brukar oftast ligga mellan +- 5-15% mot den förväntade kostnaden, även om något enskilt (ofta litet) projekt emellanåt kan gå typ 200% över förväntad kostnad. Tycker sällan det blir så värst mycket billigare än förväntat.

Det är ju inte ofta som allt bara klaffar, verkar alltid vara oväntade negativa saker eller sådant som man helt missat att ta höjd för som inträffar.

(Jag jobbar inte med målning...)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Salaschenko skrev:
Hej
Anlitade en målarfirma som först tvättade huset och därefter började skrapa. De hade uppenbarligen tänkt sig skrapning för 1 dag men meddelade under dagens slut att de räknat alldeles för lågt och deras offert inte skulle hålla om de skulle skrapa mer (står inte specificerat i offerten att de bara skulle skrapa 1 dag).

I offert står att de ska tvätta, skrapa och måla 2lager (+1 lager där det blir trärent). Det behövs uppenbarligen skrapas trärent mer än de tänkt sig. Färgen köper vi själva så det kan inte vara något problem.

Min fråga är: Rent principiellt har väll ändå jag som konsument rätt att de utför jobbet (skrapningen) fackmannamässigt enligt offerten som vi båda parter kommit överens om på förhand. Det är inget löpande, utan en fastpris-offert. Just nu har de lämnat huset halvt skrapat och stora partier trärena.

Jag vill givetvis att det ska bli ett bra jobb, och har viss medkänsla för att alla kan göra (räkna) fel. Vill ju ändå ha ett bra slutresultat. Men visst borde vi egentligen kunna stå på oss och säga att offertens pris gäller, och det ska utföras enligt den. Det står inte att det ska skrapas trärent visserligen, men om det ska utföras fackmannamässigt så innebär det väl det?
Jag skulle godkänna att betala lite mer för att underarbetet är halva jobbet" trots ett sk fast pris, sen kan man kanske fundera över hur dom räknat på jobbet"
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Av uppriktig nyfikenhet så skulle det vara intressant att göra en omröstning på "Vilka anser att hantverkaren skall få ta mer betalt" pga felkalkylerad offert. Inom nedan 3 kategorier.
Dvs inget som kund har förutsett eller vilselett.
Kategori 1. Jag är hantverkare!
Kategori 2, Jag är Själv företagare,
Kategori 3 Jag är beställare/konsument.

Vi diskuterar ju ofta denna fråga. Det finns solklart synpunkter åt båda håll inom alla kategorier. men hur ser vi annorlunda på det beroende på vilken stol vi sitter på. Jag tillhör själv kategori 2 och kategori 3. För mig är det en självklarhet att ett fastpris gäller. I min företagarroll vore det ju självklart mumma att alltid kunna få frångå det. Men i vår värld finns de inte på kartan. Det spiller säkert över även på min syn när jag själv beställer jobb. Nu ber jag kanske av min insikt i hur ovan fungerar rätt sällan om fast pris. Tycker det är bättre att det blir rättvist både för mig och utförare.

Även inom fast så kommer det ju dock upp oförutsedda frågor som kan motivera en prisändring. men den behöver ju tas upp direkt när den upptäcks. Vi kan tex inte förutse vad som inför en projektering inte kan upptäckas okulärt, eller via bifogade handlingar (Oftast upphandling i vårt fall). Om något då avviker från det förväntade, så måste vi omg ta kontakt med beställaren om detta medför avsteg från anbud. Till detta räknas definitivt inte "vi räknade med att det skulle ta längre tid".
 
Någon som varit med om en hantverkare som gjort det motsatta?

”Det här gick verkligen mycket fortare än vad jag hade beräknat, jag sänker det fasta priset med 20 procent”
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ett problem som ligger i botten är att av TS anlitade firma beter sig på ett misstänkt sätt. Dvs först kommer man överens om ett fast pris och sedan tidigt i arbetet vill de ha mer pengar.
Där ringer varningsklockor för mig.
Här är komplikationen att de har ett kontrakt och arbetet är påbörjat. Så det är svårt att ta sig ur på ett bra sätt.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
De hade kunnat provskrapa en bit av en fasadbräda (förslagsvis i norrläge) innan de lämnade offert. De har slarvat och får stå sitt kast, det är solklart såväl juridiskt som moraliskt.

Misstänker TS att målaren kommer slarva med underarbetet skulle jag slänga upp några kinakameror för att dokumentera.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M Mickenr1 skrev:
Jag skulle godkänna att betala lite mer för att underarbetet är halva jobbet" trots ett sk fast pris, sen kan man kanske fundera över hur dom räknat på jobbet"
Nej, det ska man inte. Har de lämnat ett fast pris så är det vad som gäller. Att något moment skulle kunna anses vara viktigare än något annat spelar ingen roll.

Och kunden ska absolut inte behöva fundera på hur entreprenören har räknat. Det är inte kundens bekymmer.
 
  • Gilla
CarVal och 4 till
  • Laddar…
T Troedsn skrev:
Dom kan höjja max 15% av priset.
15% gäller för ett uppskattat pris. För fasta priser är procentsatsen exakt noll.
 
  • Gilla
mojjen och 3 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Borde inte TS själv insett att den angivna tiden för skrapning var för lågt räknad? Det tar tid att skrapa.

Jag ägde ett hyreshus från 1885. En lägenhet om 317 kvm skulle renoveras och hyras ut som kontorslokal. Under en period då man trodde att huset skulle komma att rivas hade dåligt måleriarbete gjort och nu fanns det massor med flagnande alkydfärg på profilerade snickerier.

Jag hade en sträng målerimästare som konsult och kontrollant. Jobbet gjordes på löpande räkning. Det tog två proffsmålare sex månader att skrapa rent innan de kunde börja att måla om. Jag var med hela tiden och hade koll. Resultatet blev mycket bra.
Nej, kunden borde inte själv insett att den angivna tiden för skrapning var för lågt räknad. Varför skulle en amatör vara bättre än proffsen?

Men du är inte ensam om det tänket. I många av de här diskussionerna dyker den åsikten upp att kunden ska ha bättre koll på jobbet än de som är proffs på att göra det. Och inte bara jobbet och alla ingående moment, kunden ska också ha koll på vilka verktyg som behövs, vilka verktyg firman har, vilka verktyg deras konkurrenter har, vad dessa verktyg kostar i inköp och underhåll osv.

(Här var nån annan diskussion om hyresverktyg som fick mig att skriva en lång rant om samma ämne: https://www.byggahus.se/forum/threads/dold-avgift-vid-badrumsrenovering.383840/page-3#post-3797057)
 
  • Gilla
JuPN och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ni pratar i nattmössan båda två.

Vid ett offererat FAST pris finns ingen prisglidning om 15%. Det gäller när säljaren lämnat en prisuppskattning för ett arbete. Ett fast avtalat pris är inte en uppskattning utan ska betraktas som en utfästelse, ett löfte, något som alltid gäller.

...och det har inget att göra med om det är skrapning eller målning det handlar om....
Jag vet vad jag pratar om..
Är det något jag kan så är det måleriyrket.
Samt upphandlingar och offerter.
100%
Du är är ute i de blå om du tror jag pratar i nattmössan..
Är du seriös eller ??
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett problem som ligger i botten är att av TS anlitade firma beter sig på ett misstänkt sätt. Dvs först kommer man överens om ett fast pris och sedan tidigt i arbetet vill de ha mer pengar.
Där ringer varningsklockor för mig.
Här är komplikationen att de har ett kontrakt och arbetet är påbörjat. Så det är svårt att ta sig ur på ett bra sätt.
Jag har samma gnagande känsla. Men i verkligheten utanför tråden så har ju TS tillgång till människorna, referenserna och Google och de kan ju ge en annan bild av företaget och de som driver det än den knapphändiga informationen här. Med mänsklig relation med i ekvationen brukar ju också tillit kunna byggas.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Målare-med-Yrkesstolthet Målare-med-Yrkesstolthet skrev:
Inte för skrapning..
Läs offerten..
Sluta nu.
någon sa: de kan höja Max 15%.
Du svarar: ”inte för skrapning”

Rätt svar är förstås: de kan inte höja priset för något alls eftersom priset är fast enligt avtal. Om det är skrapning eller penseltvätt eller fikapause man vill ha betalt för spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Målare-med-Yrkesstolthet och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
någon sa: de kan höja Max 15%.
Du svarar: ”inte för skrapning”

Rätt svar är förstås: de kan inte höja priset för något alls eftersom priset är fast enligt avtal. Om det är skrapning eller penseltvätt eller fikapause man vill ha betalt för spelar ingen roll.
De kan höja priset / göra tilläggsarbeten / avsäga sig uppdraget om det är någon komplikation som inte är förutsägbar som ägaren ska stå för. Typ panelen på ena sidan är rutten och behöver bytas ut.
 
Hej alla och tack för all respons.
Kan meddela att vi haft ett samtal med firman nu och saker och ting har blivit lite klarare.
När de tittade på vårt hus inför jobbet sa vi att det var målat med moden oljefärg (vilket vi fått till oss av förra ägare). De ställen de testskrapade på verkade inte antyda något annat heller.
Vid själva arbetet tyckte firman dock inte det betedde sig som det när de skrapade. De misstänkte att något av de tidigare lagerna färg var plastfärg. Vi kollade själva när vi testskrapat lite efteråt och det stämmer, iallafall på vissa delar av huset.
För att det ska bli ett bra resultat när man målar med nya färgen (modern oljefärg) behöver gammal plastfärg skrapas bort, eftersom det annars är risk att fukt blir inmålat och träet ruttnar. Till saken hör att vi VET att senaste målningen gjordes för sent på året och det därmed troligtvis inte var så torrt som man hade hoppats.
Vissa delar som vi skrapat bort visar tecken på fukt i träet (dock inte överallt).

Firman har haft en väldigt bra dialog med oss, förklarat att det varit med om fall där fukt målats in och resulterat i svartmögel på insidan av vägg.

De kan inte garantera att målningen blir bra om inte mer skrapas bort. Det är en lokal firma och vi känner oss rätt säkra på att de inte försöker lura oss på mer pengar, de vill helt enkelt bara att slutresultatet ska bli bra. Och det vill ju vi med.
Skulle vi kunna krångla och hamna i en tvist kring hur mycket skrapning det innebär när offerten enbart specificerar "skrapning av hus"? Tveksamt. De har ju faktiskt skrapat, står inte i vårt kontrakt att det ska skrapas trärent (vilket antagligen behövs, på vissa delar). Priset som de offererat var också relativt billigt jämfört med andra större firmor.

Till alla som gör och tar emot offerter i sommar kring målning kan det ju vara en god idé att i förhand specificera om man med skrapning menar att bara gå över ytorna som behövs med en skrapa eller att skrapa huset trärent. Det är ju väldig stor skillnad.

Vi kommer gemensamt kolla på hur mycket av huset som vi tror behöver skrapas trärent och därefter få ett pris på det jobbet. Men troligtvis kommer vi skrapa det mesta av detta själva eftersom vi inte är så sugna på att lägga ut massa mer pengar.

Tror det kommer bli bra resultat till sist och till ett rimtligt pris, vilket ju är det viktigaste.
 
  • Gilla
Tribaliztic och 18 till
  • Laddar…
TRJBerg
S sjoelund skrev:
De kan höja priset / göra tilläggsarbeten / avsäga sig uppdraget om det är någon komplikation som inte är förutsägbar som ägaren ska stå för. Typ panelen på ena sidan är rutten och behöver bytas ut.
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.