J JIMMEN skrev:
Diskutera men håll i åtanke att han max kan ta 15 % ökad kostnad. Detta är ditt konsumentskydd mot oseriösa firmor.
Fulingar är bara att säga åt dem att göra klart så gör vi upp sen. Sen vifta med det fasta priset. Han kan göra smack noll.
Men risken är att han gör ett skitarbete.
Känn av och fundera på hur seriösa de är.
Avbryt arbete om obehaglig diskussion uppstår.
Nej 15 % gäller vid offert för rörligt arbete
 
T Troedsn skrev:
???
Du menar att skrapning inte skulle ingå i konsumenttjänstlagen?
Ni pratar i nattmössan båda två.

Vid ett offererat FAST pris finns ingen prisglidning om 15%. Det gäller när säljaren lämnat en prisuppskattning för ett arbete. Ett fast avtalat pris är inte en uppskattning utan ska betraktas som en utfästelse, ett löfte, något som alltid gäller.

...och det har inget att göra med om det är skrapning eller målning det handlar om....
 
  • Gilla
mojjen och 5 till
  • Laddar…
Målare-med-Yrkesstolthet Målare-med-Yrkesstolthet skrev:
Då har du inte hittat det du söker.
Privata marknaden är den som ger mest pengar.
Hur kan du skriva som du gör. Finns mycket okunskap i tråden, men många bra med.
Gäller att betala bra, hitta seriös firma.
Och först och främst va ute 1-2 år i förväg.
Tro inte du hittar en duktig målare som inte är bokad två år framåt..
Men läs på..
Man får vad som blir över när man är ute för sent..
Så funkar det med allt här i livet.
1-2 år för att hitta en målare? Var lever du någonstans.
 
Målare-med-Yrkesstolthet Målare-med-Yrkesstolthet skrev:
Dom måste göra ett fackmannamässigt arbete.
Det går att kontrollera färgtjockleken efter arbetet. Kontakta färgtillveraren och be om en tekniker..
Det är väl dock häre personligheten spelar in.
Säg att det kostar 5000 kr mer att betala det dom begär och det tar 10 min av din tid.
Att ta in en besiktning efteråt kostar också 5000 kr, och kostar kanske 1-2 h av din tid. Och hittas det då slarv så kan man räkna med ytterligare massa tid (dagar - veckor).
Så frågan är vad det är värt för TS och hur relationen med målaren ser ut och hur den vidare relationer kommer vara (en liten ort med få hantverkare ger ju andra efterverkningar än om det är storstaden med 100 tals företag att välja bland när man ska göra nästa jobb)
 
HogeN HogeN skrev:
Mycket vanligt den billigaste offert blir tagen och i slutändan blir dyrare

Men när dom har har satt fastpris så är det "voivoi" så här är det kunden som får avgöra ska han betala vad offertsäger elr ska han vara medmänsklig och betala extra.

som kanske i sin tur var samma summa för en annan firma som blev klart 1dag snabbare om tog den offerten

kan bjuda på gofika imorgon som morot att skrapa snabbare för samma betalt :D
En motfuling kan ju vara att säga ja muntligen och sedan neka till detta och peka på avtalet när fakturan kommer. Om man uttrycker sig som "det är klart att det ska göras facknässigt" kan målaren se det som en beställning och du hävda att det är en hänvisning till att de inte får fuska för att de räknat fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
D Deww skrev:
jag tycker det är värre om en kund är en privatp
S sjoelund skrev:
Precis. Vi har ofta en faktor 3.14 (pi) vi multiplicerar med på fastpris och går ändå med förlust ibland.
Jag måste fråga- menar du att ni räknar på hur många timmar ni kommer att behöva lägga och sedan multiplicerar det med 3.14?!
 
T
G gråsten skrev:
Borde inte TS själv insett att den angivna tiden för skrapning var för lågt räknad? Det tar tid att skrapa.

Jag ägde ett hyreshus från 1885. En lägenhet om 317 kvm skulle renoveras och hyras ut som kontorslokal. Under en period då man trodde att huset skulle komma att rivas hade dåligt måleriarbete gjort och nu fanns det massor med flagnande alkydfärg på profilerade snickerier.

Jag hade en sträng målerimästare som konsult och kontrollant. Jobbet gjordes på löpande räkning. Det tog två proffsmålare sex månader att skrapa rent innan de kunde börja att måla om. Jag var med hela tiden och hade koll. Resultatet blev mycket bra.
Om firman uppenbarligen inte ens visste det, hur ska TS kunna veta det?
Ansvaret är 100% firmans.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
B
J Jesper Karlsson3 skrev:
Jag måste fråga- menar du att ni räknar på hur många timmar ni kommer att behöva lägga och sedan multiplicerar det med 3.14?!
Det finns ju olika läror där, vi är lite mer konservativa och tillämpar eulers tal istället när vi sätter fastprisofferter.
 
  • Haha
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Jag måste fråga- menar du att ni räknar på hur många timmar ni kommer att behöva lägga och sedan multiplicerar det med 3.14?!
nej det är inte så man räknar på fastprisjobb om man har den minsta lilla aning om vad man pysslar med.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl dock häre personligheten spelar in.
Säg att det kostar 5000 kr mer att betala det dom begär och det tar 10 min av din tid.
Att ta in en besiktning efteråt kostar också 5000 kr, och kostar kanske 1-2 h av din tid. Och hittas det då slarv så kan man räkna med ytterligare massa tid (dagar - veckor).
Så frågan är vad det är värt för TS och hur relationen med målaren ser ut och hur den vidare relationer kommer vara (en liten ort med få hantverkare ger ju andra efterverkningar än om det är storstaden med 100 tals företag att välja bland när man ska göra nästa jobb)
Konflikträdd
Att det är liten ort har inget med arbetet att göra.
Gnäll inte då..
Ta vad du får..
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det finns ju olika läror där, vi är lite mer konservativa och tillämpar eulers tal istället när vi sätter fastprisofferter.
Menar du allvar? I så fall är jag uppenbarligen i fel bransch...
 
MathiasS MathiasS skrev:
nej det är inte så man räknar på fastprisjobb om man har den minsta lilla aning om vad man pysslar med.
Nej det var ju just det jag menade. I min bransch räknar vi på 15-20% marginal men vet inte hur man gör i andra branscher.
 
  • Gilla
S7200 och 1 till
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Jag måste fråga- menar du att ni räknar på hur många timmar ni kommer att behöva lägga och sedan multiplicerar det med 3.14?!
Mjukvaruutveckling är svårt att beräkna tid på och du kommer inte ha hela kravspecen innan det är dags att skriva kontrakt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Man skulle ju kunna använda Lichtenbergmetoden för att skatta tiden också. Men det kanske är överdrivet för ett sådant litet arbete?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.