MathiasS MathiasS skrev:
Det viktiga här är att förstå att hantverkaren har mycket långt gående ansvar att själv förstå vad som behöver göras. Det går inte att teckna att fastprisavtal och sedan säga "oj, här behövde det skrapas mer än jag trodde" och sedan förvänta sig att man har rätt att be om mer pengar. Det ska till extraordinära omständigheter innan det är något som ens kan diskuteras.
Ja men om de blir klara på halva tiden mot vad de har sagt så debiterar de ju bara halva priset
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver läsa §8 också.....
Håller med , läs även § 4 utföraren skall ha gjort en grundlig besiktning och samrått med konsument
om arbetet . Om utföraren missat detta finns sämre möjlighet till prisglidning eller betalt .
Enl §4 skall näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt ( gäller även besiktning och offert ).
Läs även § 6 + § 7om miss i (ej fackmässig ) besiktning innebär kostnad som konsumenten inte vill ta eller
merarbete som konsumenten inte anser vara lönt att utföra, står utföraren risken för nyttigheten.
Enligt TS senaste inlägg verkar utföraren ha handlat ganska rätt och konsumenten lämnat fel info som
kan ha påverkat utförarens offert .
Bättre att inte lämna info utan låta utföraren göra sin självständiga besiktning som han ensam får stå för.
 
L Lusbunken skrev:
Massa jibberjabber från din sida. Inte förvånad.
Oavsett vilka scenarion och omständigheter du målar upp kvarstår faktum. De gav en offert, kunden accepterade.

De brast i sin uppskattning av jobbet. De ska inte ens säga något till kunden. Gör jobbet som ni gett en offert för, på bästa sätt dessutom.

Sen kan de gå i en kurs hur man lägger upp en offert och förbättra sina uppskattningar.
Du fortsätter att dundra på utan att tänka eller läsa den info som finns. Som du ser var inte världen så svartvit denna gång heller.

Kunden hade lämnat uppgifter som inte stämde för hela huset. Givet detta har kunden kommit till en bra slutsats med hantverkaren enligt sin beskrivning ovan. Din metod hade denna gång slutat med bakslag för kunden eftersom han helt enkelt inte hade rätten på sin sida. Konsumenttjänstlagen gäller både köpare och säljare.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
K kortis skrev:
Ja men om de blir klara på halva tiden mot vad de har sagt så debiterar de ju bara halva priset
?
 
  • Haha
Berra39
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
?
De vill ju ha extra betalt om det tar längre tid än planerat, då blir det väl billigare om det tar kortare tid än planerat. Jo jag vet kunder är helt dumma
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K kortis skrev:
De vill ju ha extra betalt om det tar längre tid än planerat, då blir det väl billigare om det tar kortare tid än planerat. Jo jag vet kunder är helt dumma
Är det fast pris blir det aldrig billigare - det är ju fast.
 
S sjoelund skrev:
Är det fast pris blir det aldrig billigare - det är ju fast.
Då kan det ju inte heller bli dyrare. Det kallas för konsekvens
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Salaschenko skrev:
Hej
Anlitade en målarfirma som först tvättade huset och därefter började skrapa. De hade uppenbarligen tänkt sig skrapning för 1 dag men meddelade under dagens slut att de räknat alldeles för lågt och deras offert inte skulle hålla om de skulle skrapa mer (står inte specificerat i offerten att de bara skulle skrapa 1 dag).

I offert står att de ska tvätta, skrapa och måla 2lager (+1 lager där det blir trärent). Det behövs uppenbarligen skrapas trärent mer än de tänkt sig. Färgen köper vi själva så det kan inte vara något problem.

Min fråga är: Rent principiellt har väll ändå jag som konsument rätt att de utför jobbet (skrapningen) fackmannamässigt enligt offerten som vi båda parter kommit överens om på förhand. Det är inget löpande, utan en fastpris-offert. Just nu har de lämnat huset halvt skrapat och stora partier trärena.

Jag vill givetvis att det ska bli ett bra jobb, och har viss medkänsla för att alla kan göra (räkna) fel. Vill ju ändå ha ett bra slutresultat. Men visst borde vi egentligen kunna stå på oss och säga att offertens pris gäller, och det ska utföras enligt den. Det står inte att det ska skrapas trärent visserligen, men om det ska utföras fackmannamässigt så innebär det väl det?
Typiskt hantverkare bara suga ut sina kunder.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
B Berra39 skrev:
Typiskt hantverkare bara suga ut sina kunder.
eller så läser du Trådskaparens förklaring och dialog med målarfirman varför det blev dyrare, och sen varför trådskaparen blir riktigt nöjd.....
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
eller så läser du Trådskaparens förklaring och dialog med målarfirman varför det blev dyrare, och sen varför trådskaparen blir riktigt nöjd.....
Jag tycker det är förskräckligt. Har man fått ett pris så har man och arbetet utförs med samma yrkesskicklighet antingen det går back el med vinst.
Om man ex fick ett pris på ombyggnad av en lastbil för sprutmålning då säger verkstaden vi tänkte inte på att det var så mycket slipjobb på svetsarna så vi vill höja priset. Ja det är klart säger ju målaren. Eller?
Eller om det gick mycket fortare än beräknat så ska väl verkstaden sänka priset.
Något jävla konsekvenstänk måste till och med för hantverkare ha. Eller
 
TRJBerg
K kortis skrev:
Jag tycker det är förskräckligt. Har man fått ett pris så har man och arbetet utförs med samma yrkesskicklighet antingen det går back el med vinst.
Om man ex fick ett pris på ombyggnad av en lastbil för sprutmålning då säger verkstaden vi tänkte inte på att det var så mycket slipjobb på svetsarna så vi vill höja priset. Ja det är klart säger ju målaren. Eller?
Eller om det gick mycket fortare än beräknat så ska väl verkstaden sänka priset.
Något jävla konsekvenstänk måste till och med för hantverkare ha. Eller
Jag tycker inte det är så förskräckligt i trådskaparens fall, han verkar ha kommit fram till en nöjaktig överenskommelse från hans sida sett.

MEN jag retar mig på resonemangen från prohantverkar inlägg i tråden. Tydligen vill de mena att om hantverkaren gör en dålig bedömning och det blir dyrare för honom än han tänkt sig så är det naturligt att konsumenten ska hosta upp pengarna; medan om det i stället blir billigare så tar hantverkaren mellanskillnaden och konsumenten kan ta sig i röven.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tydligen vill de mena att om hantverkaren gör en dålig bedömning och det blir dyrare för honom än han tänkt sig så är det naturligt att konsumenten ska hosta upp pengarna; medan om det i stället blir billigare så tar hantverkaren mellanskillnaden och konsumenten kan ta sig i röven.
Vem har sagt så?
 
  • Gilla
PatricS67
  • Laddar…
TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
Vem har sagt så?
Samtliga prohantverkar deltagare i tråden; de har dels uttryckligen sagt att det är självklart att hantverkaren ska höja sitt pris, oavsett fast pris. Detta samtidigt som de inte andas ett ord om att konsumenten skulle få ta del av en eventuell kostnadssänkning. Vilket i sammanhanget betyder just att de tycker att konsumenten kan ta sig i röven vad gäller det. Vilket är uppenbart. Om man inte vill ljuga.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Samtliga prohantverkar deltagare i tråden; de har dels uttryckligen sagt att det är självklart att hantverkaren ska höja sitt pris, oavsett fast pris. Detta samtidigt som de inte andas ett ord om att konsumenten skulle få ta del av en eventuell kostnadssänkning. Vilket i sammanhanget betyder just att de tycker att konsumenten kan ta sig i röven vad gäller det. Vilket är uppenbart. Om man inte vill ljuga.
Samtliga hantverkare som tycker det är ok att höja priset efter man är överens om priset och fått en offert kan ta sig i röven!!!
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Samtliga prohantverkar deltagare i tråden; de har dels uttryckligen sagt att det är självklart att hantverkaren ska höja sitt pris, oavsett fast pris. Detta samtidigt som de inte andas ett ord om att konsumenten skulle få ta del av en eventuell kostnadssänkning. Vilket i sammanhanget betyder just att de tycker att konsumenten kan ta sig i röven vad gäller det. Vilket är uppenbart. Om man inte vill ljuga.
Min fråga var specifikt vilka det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.