V vessen skrev:
Fast näe, denna liknelse tappar i och med att korvgubben redan gett dig resultatet och sen begär pengar. I detta fall ligger resultatet helt i målarens händer. Visst de får inte mer betalt men de kanske slarvar lite lagom då, eller de får igenom sin vilja tar mer betalt och gör ett fullgott jobb. Nu säger jag inte att de blir så men risken finns.

Ska liknelsen funka så håller korvgubben fortfarande i korven när han begär extra pengar, och får han inte de får du en halvkokt korv för dina 25 kr istället för en helkokt för 25+15 kr.

Sen håller jag med i sak, målaren skall ha tagit höjd i fastpriskalkylen, denne hade knappast gett pengar tillbaka ifall jobbet gått smidigare.
Får en professionell utförare slarva bara för att den lämnat en billig offert? Måste det inte vara fackmässigt utfört? Om beställaren har chans att inspektera jobbet så kan man väl skita i att betala förrän jobbet är korrekt gjort
 
TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
Min fråga var specifikt vilka det var.
Gör du en vetenskaplig undersökning?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Gör du en vetenskaplig undersökning?
Ja. Jag känner inte igen det du säger från tråden, så jag undrade helt enkelt vilka personer du avsåg, specifikt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vem har sagt så?
För det mesta så säger ju hantverkare just det
 
S Sir Duke skrev:
Får en professionell utförare slarva bara för att den lämnat en billig offert? Måste det inte vara fackmässigt utfört? Om beställaren har chans att inspektera jobbet så kan man väl skita i att betala förrän jobbet är korrekt gjort
Något som varenda målare vet är att när det är precis nymålat så ser kunden inte en skavank det är först efter några veckor som skitjobbet liksom framträder.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag tycker inte det är så förskräckligt i trådskaparens fall, han verkar ha kommit fram till en nöjaktig överenskommelse från hans sida sett.

MEN jag retar mig på resonemangen från prohantverkar inlägg i tråden. Tydligen vill de mena att om hantverkaren gör en dålig bedömning och det blir dyrare för honom än han tänkt sig så är det naturligt att konsumenten ska hosta upp pengarna; medan om det i stället blir billigare så tar hantverkaren mellanskillnaden och konsumenten kan ta sig i röven.
Iof men det innebär ju inte att han INTE är lurad av en bra försäljare, en del kan sälja snö till eskimåer
 
Konstig logik företaget har angående fast pris. 1: Tiden räckte inte till måste ha mer tid = mer betalt. Blir nästa steg färgen räckte inte till Måste ha mer pengar att köpa mer färg
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
SågaBygga SågaBygga skrev:
Konstig logik företaget har angående fast pris. 1: Tiden räckte inte till måste ha mer tid = mer betalt. Blir nästa steg färgen räckte inte till Måste ha mer pengar att köpa mer färg
Det finns många moment i byggindustrin allt är inte svart och vitt speciellt inte med äldre hus så ibland måste man ta till extra arbeten som ej gick att förutse vid kontraktsskrivningen.
 
H hushem skrev:
Det finns många moment i byggindustrin allt är inte svart och vitt speciellt inte med äldre hus så ibland måste man ta till extra arbeten som ej gick att förutse vid kontraktsskrivningen.
Jo men skrapa är väl inget extra arbete...
 
S Sir Duke skrev:
Jo men skrapa är väl inget extra arbete...
Jo i detta fall visade det att det sig var andra förutsättningar vid skrapningen, och det blev extra jobb för firman.
 
H hushem skrev:
Jo i detta fall visade det att det var andra förutsättningar vid skrapningen, och det blev extra jobb för firman.
Men varför då lämna fast pris?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men varför då lämna fast pris?
Detta är väl inte så svårt att förstå, har du läst inläggen från TS?

Kunden har ju lämnat en uppgift som man använt som grund för offerten, denna uppgift har senare visat sig vara fel för delar av huset varför förutsättningarna är annorlunda.

Att lämna ett fast pris baserat på uppgifter från en kund är knappast något konstigt.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men varför då lämna fast pris?
Kunden ville väl ha ett fast pris.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är väl inte så svårt att förstå, har du läst inläggen från TS?

Kunden har ju lämnat en uppgift som man använt som grund för offerten, denna uppgift har senare visat sig vara fel för delar av huset varför förutsättningarna är annorlunda.

Att lämna ett fast pris baserat på uppgifter från en kund är knappast något konstigt.
För mig är det inte svårt att förstå.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
För mig är det inte svårt att förstå.
Varför då fråga om det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.