Jag bytte min garageport igår och hantverkarna satte upp obehandlat virke som smyg/foder utvändigt. Går detta att måla nu eller ska man vänta till våren?

Och vilken färg ska jag välja? Dom ska vara vita.
 
Brukar stå på burken, typ 5 grader under torktiden (ett par timmar). Välj ett system från någon av de stora, Alcro, Beckers, Flügger, Nordsjö, Jotun, etc med olja+grundfärg+täckfärg. Impregneringsoljan och grundfärgen skall målas direkt efter varandra, sedan två lager täckfärg.
 
Spelar inte luftfuktigheten in också?
 
Oftast står något i stil med att färgen ska vara dammtorr innan risken för dagg uppstår med viss variation för tillverkare. Daggpunkten är ju givetvis beroende på luftfuktigheten
 
Det går att måla nu beroende på vart du bor givetvis, det ska helst inte gå under +5 grader C. Det bästa är om det blåser lite så att daggen inte lägger sig på natten.
 
Tack för svar, får köpa olja+färg och hoppas att det blir fint i helgen så det går att måla. Känns onödigt att behöva vänta till våren.

Men om det skulle vara så att det är för hög luftfuktighet, är det bara att stryka nån gång till nästa år eller går färgen "sönder" så det blir massa mer jobb?
 
Du vinner alltid på att göra så mycket som möjligt nu.
 
Redigerat:
Så länge du inte målar i regn så kommer färgen torka, kanske tar 6 timmar istället för tre. Måla inte för tjocka lager, hellre en extra gång isf.
 
Kan du inte spänna upp en presenning och ställa en byggfläkt under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.