Hej! Nyinflyttad i hus och ska bygga en lekstuga. Det är en lekstuga i byggsats av obehandlat trä.

Som fundament har jag lecablock och sen syllpapp. Jag tänkte behandla undersidan med ett lager grundolja och sen ett lager trägrund. Räcker det eller måste jag måla två lager fasadfärg också? (Har vattenbaserad akrylatfärg) Det är alltså undersidan av lekstugan, den del som är nedåt mot marken. Det jag är ute efter är såklart att träet ska vara skyddad från markfukt för att slippa röta eller mögel.

Lekstugan kommer i övrigt målas med trägund och två lager vattenbaserad akrylatfärg.

Tre ytterligare, korta målningsfrågor:
1) Behöver jag måla träplankorna för också, eller kan de vara obehandlade? Kommer använda ytpapp/takpapp?
2) Behöver jag måla insidan av lekstugan med trägrund och fasadfärg också? För att skydda den mot fukt?
3) Visst bör två lager terrasslasyr räcka för att behandla golvets och lekstugans altan?

Såg att denna tråd borde ligga under "Fasad" så jag skapade en ny tråd där. Lyckas dock inte hitta hur jag tar bort denna tråd. Någon som vet hur jag gör? Ny på forumet :):thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.