Hejs!

Jag är i målningsfasen på mitt nybyggda garage och har lagt på ett lager täckfärg på panelen som var färdiggrundad från fabrik. Sen har vi bestämt oss för att ha samma färg under takfoten och på de utstickande takbjälkarna. Nu körde jag på i bara farten och slängde på täckfärg direkt. Har hunnit en sida innan jag fick mig en tankeställare. Kommer jag få problem i framtiden för att jag inte har grundmålat här? Jag struntade i det när jag fik omlagt taket på huset och målade samma sak där. Nu var det visserligen lasyr, vet inte om det är skillnad. Men där har inte hänt något på fem år.

Det värsta som kan hända är väl att färgen flagar på några ställen? Det pissiga är att det är på hängrännesidan! Blir ju kul att göra om om ett par år...

Bästa svaret

R
Under så finns ingen sol som knäcker färgen så måla på du , arbeta in den ordentligt så klara den nog många år

Oh, tack för det svaret! Nu blev jag lugnare igen. Panelen har liksom varit prio ett att få målad och då har man ju slabbat med den färgen under takfoten när man målat skarven mellan vägg och tak. Men då kör jag på!

Jag ska alltså ha samma färg under takfoten som väggen :)

Kommer bli skitbra detta. Men fy fan vad jag hatar att måla. Och sen har jag hela insidan kvar också :(

R
bonkeman bonkeman skrev:
Jag ska alltså ha samma färg under takfoten som väggen
Klart du ska inga regnbågar där :)

Jag har kört ett lager oljefärg på takfoten endast. Grundoljade inte ens

Byggde nytt hus + garage förra året som var grundmålat ifrån fabrik. Alla målare gav mig rådet att köra på nytt lager grund färg innan täckfärgen för att göra jobbet optimalt och därmed öka livslängden. Hade fungerat med fabriksgrunden men inte lika optimalt.

Skulle aldrig hoppa över grundfärgen på takfoten då den har en viktig funktion. Men det är väl lite försent för dig nu, men har du inte målat allt skulle jag inte ha fortsatt utan grundfärg på naket virke även om det är skyddat. En till fördel med grundfärg är att virket inte suger åt sig lika mycket av täckfärgen dvs det kommer gå åt mer täckfärg för dig. Känns lite som "dolt fel du målar in"

Dåliga råd att få att det är ok att hoppa över grundfärg kan jag tycka, och förstår inte att man snålar in på det viktigaste för att skydda ett nybyggt garage optimalt, men självfallet är det ditt garage och val. Läs gärna på om grundfärgens funktion om du är osäker.

i all välmening

och har du som avsikt att bara måla ett lager täckfärg på panelen? 2 lager skall det vara

Fast kör man oljefärg är det väl inte lika viktigt

Men två lager täckfärg är nog ändå bra. Det kanske till och med jag gör. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.