Vår lilla trall under tak på framsidan vid entrédörren börjar se väldigt gammal och ful ut, det finns te.x gamla vita färgfläckar sen förra ägarna förmodligen målade vita staketet runt men inte var så noga med färgstänk.
Den är ganska gråaktig, och lite sprucken men ok. Har inte oljat, förra året (första året i huset) rengjorde jag bara med såpa och såpade sen in den. Blir ju ren men inte så snygg kanske...

Funderar på om man skulle kunna gå över den med sandpapper och sen MÅLA med en mörkbrun fönsterfärg/utefärg jag har kvar??? Det är Beckers Tinova oljelasyr, någon som tror det skulle funka?

Behöver man GRUNDOLJA före? Trallen är förmodligen oljad förr, men bortslitet.
 
Ingen som har nåt råd ;-)
 
Lär vara svårt att få färgen att hålla, kan du inte slipa ner lätt och sen olja?

/Kent
 
finns ju brutna oljor idag, blir ett snyggt resultat av dom.
 
Mmmm blir nog till att slipa lätt där det behövs, och olja in den har jag tänkt nu. Ev bruten olja, tror ni det döljer "skavanker" mera?? ;-)
 
Hej Basilika!

Titta på bilden. Det ljusare partiet är nytt virke, det mörkare är 30 år. Det senare var helt svart och rengjordes med "trallrent", flera gånger, varefter det fick torka. Sedan slipades det med vinkelslipen och ganska grov skiva, långa lätta drag.

pic00225eh0.jpg

Därefter oljning två gånger. Visst blir virket mörkare, och jag får väl ge mig till tåls till dess det nylagda partiet efter några år också antar en mörkare färg.

per
 
Tack för att jag fick se din altan! :) Vad fint.
 
pernitta skrev:
Titta på bilden. Det ljusare partiet är nytt virke, det mörkare är 30 år. Det senare var helt svart och rengjordes med "trallrent", flera gånger, varefter det fick torka. Sedan slipades det med vinkelslipen och ganska grov skiva, långa lätta drag.
Det där ser intressant ut! Vad hade du för "skiva" på vinkelslipen? Menar du en lamellskiva eller någon sorts rondell med slippapper på? Eller något annat?

Jag har nämligen en altan med skabbig golvtrall på som jag funderat över om man kan göra något åt... Och du ser ut att ha en bra lösning, som vanligt!
 
JPW skrev:
Det där ser intressant ut! Vad hade du för "skiva" på vinkelslipen? Menar du en lamellskiva eller någon sorts rondell med slippapper på? Eller något annat?

Jag har nämligen en altan med skabbig golvtrall på som jag funderat över om man kan göra något åt... Och du ser ut att ha en bra lösning, som vanligt!
Körde på mitt trallgov på balkongen med vanlig lasyr tycker det blev bra

/Palm
 
  • DSC01142.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag har gjort en altan för några veckor sedan och skulle lägga träoljan idag. De på affären rekommenderade mig att inte lägga träoljan än utan bör vänta ett helt år för att trät ska torka först. Själv ser jag att trädet har redan torkat efter några veckor men skulle vilja höra vad ni tycker. Bör dessutom nämna att det är gröntaktigt träd jag har.

Tack
 
Hej JPW!

Jag använde vinkelslipmaskin, stödrondell i gummi och fiberrondell 40 korn.

Högsta varvtal, långa lätta tag.

per
 
basilika skrev:
Vår lilla trall under tak på framsidan vid entrédörren börjar se väldigt gammal och ful ut, det finns te.x gamla vita färgfläckar sen förra ägarna förmodligen målade vita staketet runt men inte var så noga med färgstänk.
Den är ganska gråaktig, och lite sprucken men ok. Har inte oljat, förra året (första året i huset) rengjorde jag bara med såpa och såpade sen in den. Blir ju ren men inte så snygg kanske...

Funderar på om man skulle kunna gå över den med sandpapper och sen MÅLA med en mörkbrun fönsterfärg/utefärg jag har kvar??? Det är Beckers Tinova oljelasyr, någon som tror det skulle funka?

Behöver man GRUNDOLJA före? Trallen är förmodligen oljad förr, men bortslitet.
Det finns någon tråd sen ett par år tillbaka om en särskild färg som man kunde ha på altangolv. Jag var just på väg att leta efter den för min egen altan när jag såg detta inlägg.
Hittar ni den före mig så lägg en genväg här är ni snälla.;)

Hittade det.

Hej,

Vi har använt Trebitt träolja, som också laserar altanen. Fördelen är att du bara behöver göra det varannat, var tredje år. Nu är det tre år sen men det ser faktiskt helt ok ut fortfarande! Finns i olika färger och suveränt bra.

Gillar inte att olja altaner,......
 
Inga problem med att måla tryckimpregnerat virke. en vanlig oljefärg eller täcklasyr går bra att använda. men det kommer att bli samma visa igen, om man nu skall trampa runt på golvet, för det blir slitet där man går, och då kan det se tråkigare ut, än vad det gjorde innan.
Växthusen t ex målades med vit oljefärg omgående, på den tiden man började använda tryckt virke till dessa (tidigt 60-tal) men förr torkades det tryckta strax efter arsenikbehandlingen, men det görs inte idag med det virke som brädgården säljer som trallvirke. men efter en månad utomhus i sol och vind, går det att måla.
 
pernitta skrev:
Hej JPW!

Jag använde vinkelslipmaskin, stödrondell i gummi och fiberrondell 40 korn.

Högsta varvtal, långa lätta tag.

per
Okej! Tack så mycket Pernitta!
 
Rambodal_hus skrev:
Hej,

Jag har gjort en altan för några veckor sedan och skulle lägga träoljan idag. De på affären rekommenderade mig att inte lägga träoljan än utan bör vänta ett helt år för att trät ska torka först. Själv ser jag att trädet har redan torkat efter några veckor men skulle vilja höra vad ni tycker. Bör dessutom nämna att det är gröntaktigt träd jag har.

Tack
Har hört från "min" brädgård att man kan olja redan första året, och gärna, eftersom det motverkar sprickor. man blir ju lite konfunderad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.