Hej,

vi har renoverat källaren, blåst ut allt, blir putsade väggar överallt och klinker på alla golv. Huset känns absolut friskt MEN trappan ned från hallen är av trä och den verkar på något sätt ha tagit lukt. Jag hade ju inte tänkt byta trappan oxo även om det naturligtvis kunde vara en lösning. Min fundering är nu om det går att "stänga in" lukten genom att måla trappan? och i så fall vilken färg ska användas? Ska ju sägas att det endast är lukten som är jobbig och att trappan i övrigt verkar kärnfrisk. Normalt sett brukar man ju säga att alla ytskikt ska kunna andas men här kanske motsatsen är en lösning?

Någon som har samma erfarenhet? Tacksam för alla tips

Buggaren

Det finns ingen färg, i min vetskap, som är till för att isolera lukter. Det skulle dessutom blir riktigt svårt att "kapsla in" hela trappan - det är ju inte 1 lös träbit utan en kontruktion som i så fall skulle behöva målas på alla sidor.

Lukten måste ju ha kommit in i träet på något sätt så det kanske går att tvätta eller vädra bort?

(...och ytskikt ska vara täta, det är konstruktionen som ska andas, men det brukar man ju glömma)

Jag skulle prova med denna färg Hör med Beckers kundtjänst hur väl den stoppar lukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.