Hejsan allihopa :) det här är helt nytt för mig, har precis köpt hus med min sambo, i huset har många av rummen furu tak. När jag vitmålar dessa måste jag då slipa dom mycke, bara rugga lite på ytan med slipen eller är det bara att måla efter att ha tvättat dom med nålar tvätt?

Tack på förhand :)
 
Är det behandlat innan? Annars bar en lätt slipning.

Glöm ej kvistlacka om det är relativt nytt.
 
  • Gilla
Smulan83
  • Laddar…
Taket är från slutet av 60 talet, det ser blank ut så misstänker att det kan vara typ lackat. Måste man målat tvätta det?
 
Slipa till det och torka av med lite diskmedel så är det lugnt.
 
Glöm ej grundfärg dock.
 
ok tack för alla tips nu kommer alla taken bli vita och fina :)
 
Om det är lackat är det nog bra att slipa lite. Om det inte är lackat bör du använda spärrgrund, men jag tror inte det behövs om det är lackat. Spärrgrund ska torka minst 24 timmar innan man målar på nästa lager, för att härda. Det framgår tyvärr inte av texten på burken, oavsett märke.
 
Kom ihåg att målartvätta innan du slipar så att du inte "gnuggar" in skiten i taket! Kvistlacka!
 
Man får verkligen olika tips varje gång den här frågan dyker upp :)

Vi hade ett furutak från 1972/2008.Tacket var lackat en gång. Vi sprutmålade allt 3 ggr (Juli 2012) med vit spärrgrund (ingen kvistlack, ingen slipning, ingen tvättning) Och so far so good! Blev ett enormt lyft :)
 
Redigerat:
Gamla tak behövs inte kvistlackas för knaggarna har torkat ur. Och är det lackat så är det ju spärrat.
 
huggan skrev:
Gamla tak behövs inte kvistlackas för knaggarna har torkat ur. Och är det lackat så är det ju spärrat.
Där har du fel, det är precis tvärtom. Gamla obehandlade furutak behöver "kvistlackas" över hela ytan, annars blöder det gulnade rakt igenom alla färglager.
Utan spärrskikt: 5 lager färg.
Spärrskikt målat enligt anvisning på burken: 3 lager
Spärrskikt härdat 24 timmar: 2 lager.
 
  • Gilla
Mucklarn och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Där har du fel, det är precis tvärtom. Gamla obehandlade furutak behöver "kvistlackas" över hela ytan, annars blöder det gulnade rakt igenom alla färglager.
Utan spärrskikt: 5 lager färg.
Spärrskikt målat enligt anvisning på burken: 3 lager
Spärrskikt härdat 24 timmar: 2 lager.
Det var nytt för mig. Alltid hört det jag skrev innan. Bra att sanningen kommer fram.
 
Njae... Det finns väl ingen riktig "sanning" alla trätak är ju unika... Tror inte att det finns en "regel" som kan tillämpas varje gång. Bara att göra det så "noga"man kan och hoppas på det bästa :)
 
huggan skrev:
Det var nytt för mig. Alltid hört det jag skrev innan. Bra att sanningen kommer fram.
I affären sade de som du när jag skulle handla färg första gången. Jäklar vad arg jag blev, när jag fick måla om kökstaket en gång i veckan hela sommaren i princip.
Andra gången var det rätt färg, och rätt anvisningar, men maken hade missat det där med härdning (som inte står på burken) och skulle vara snäll och hjälpa mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.