Hej

Har ett hus som har alldeles för mycket gammal, drygt 20år, träpanel i taket. Antar att det börjat mörkna då det känns väldigt mörkt i rummen. Skulle nu vilja få det lite ljusare och tänkte då lacka taket i en vit kulör.

Tanken var att köra en panellack med vitt pigment i för att få det ljust vitt men så att man ändå ser kvistarna osv.

Nu är det så att det sitter mässingsspikar med rätt stora huvuden i taket som iofs är rätt tjusigt men frågan är nu hur det reagerar på att lackas. Finns det risk för att de ärjar och blir gröna om man lackerar med panellack i taket med en vit kulör i?

Alternativet är väl att täckmåla allt vitt men riskerar man att det blir missfärningar ändå?

Någon som har erfarenhet alt vet ändå hur det fungerar?
 
Är du säker på att det är hela spik? Det kanske är sk dekorspik som du kan ta bort innan du lackar.
 
Hmm väldigt bra fråga. Ser iofs ut som spik med tanke på att de sitter insjunkna i trät så att säga. Fast kan ju försöka pilla bort en i ett hörn av taket och se om de ploppar loss. Dekorspik kanske man också dunkar i så att säga.

Tack för tipset
 
Här är några varianter men det är dekorspik koppar på den här sidan som jag tänker på.
 
Ja de ser ju precis ut som de på din första änk, dekorspiken i koppar. Prövade dock att försöka pilla bort en och den satt som berg. Märkte att jag började förstöra taket när jag försökte bända bort en. Med tanke på att det kanske är ca 100 som ska bort så är det nog tyvärr uteslutet att försöka bända bort.

Men då borde det betyda att de är troligtvis är i koppar och inte mässing som jag trodde. Frågan är hur de reagerar på övermålning. Dvs om de blir missfärgade. Samt hur lång tid tar det att se om de missfärgar. Kan man provmåla på ett spikhuvud och vänta en dag och se om det missfärgar eller kan missfärgningen komma efter 6 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.