Hej,

Skall måla mina takfotsbrödor första gången kommande veckor och dessvärre har eksjöhus redan monterat hängrännor så det blir till att måla med dom på.

Finns det nåt generaltips på hur man smidigast gör detta utan att kladda färg på hängrännorna? Förutom då det mest uppenbara med 30 rullar maskeringstejp :)

Vol
 
Kanske finns bättre tips, men jag har varit i samma sits som du. Jag tog en mindre pensel och tog bara färg på ena sidan. Sedan bara upp och svabba på färg.
Klarade mig bra, något enstaka misstag där jag fick färg på, men skulle säga att det handlar mer om att man inte var noggrann utan började slarva för att det är så jävla tråkigt... :) Sen målar jag vitt på vita rännor så det syns inte jättemycket heller.
Nu när jag satt och skrev kom jag på en annan idé som kanske fungerar. Ta en stor spackelspade och lägg mot hängrännan. Sen bara upp och svabba...
 
Jag håller på att måla om en del av mina hus och när jag skall måla takfotsbrädan hänger jag helt enkelt av hängrännan från rännkrokarna för att komma åt bättre.
När jag målar bakom stuprören är också dom nedtagna.
Besväret med att demontera och montera rör och rännor uppvägs av den förenklade målningen.
 
nikasp
Bra där, tänkte just fråga detsamma. Riktigt petig så blir att snäppa loss hängrännorna för att komma åt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.