Hej!
Vi har precis blivit ägare till ljuvlig 70-talsstuga där allt är furu. Jag älskar det och vill gärna behålla det så - men är inte överens med min partner. Han vill åtminstone måla taket och jag känner att jag vill se bilder på lyckade resultat.
Kan tillägga att det är högt i tak och att vi har fina bjälkar, dock är det dåligt ljusinsläpp så det känns lite mörkt trots det.
Det bär så emot att måla. Det är ett sådant fint gammalt "pepparkakshus" med snickarglädje och charm, så rädd att förstöra husets härliga karaktär. Det finns ju ingen återvändo liksom.
Finns det någon som har målat tak till furuväggar och vill posta bilder? Är ni nöjda eller har ni ångrat er? Gärna olika kulörer/brytningar. Inspirera mig!
Sedan blir jag nyfiken på vad ni har för färgskalor till furu på inredning och detaljer. Jag tycker mycket om färg, men tycker många färger krockar med den gamla furun. Fattar att denna fråga kanske hamnar i fel forum.
Vi har precis blivit ägare till ljuvlig 70-talsstuga där allt är furu. Jag älskar det och vill gärna behålla det så - men är inte överens med min partner. Han vill åtminstone måla taket och jag känner att jag vill se bilder på lyckade resultat.
Kan tillägga att det är högt i tak och att vi har fina bjälkar, dock är det dåligt ljusinsläpp så det känns lite mörkt trots det.
Det bär så emot att måla. Det är ett sådant fint gammalt "pepparkakshus" med snickarglädje och charm, så rädd att förstöra husets härliga karaktär. Det finns ju ingen återvändo liksom.
Finns det någon som har målat tak till furuväggar och vill posta bilder? Är ni nöjda eller har ni ångrat er? Gärna olika kulörer/brytningar. Inspirera mig!
Sedan blir jag nyfiken på vad ni har för färgskalor till furu på inredning och detaljer. Jag tycker mycket om färg, men tycker många färger krockar med den gamla furun. Fattar att denna fråga kanske hamnar i fel forum.
Standardtips när man köper något gammalt som är nytt för en själv är att ta det lugnt. Det finns alltid en anledning till varför förre ägaren har gjort som det är. Avvaktar man ett år ser man hur saker och ting fungerar under årets alla säsonger. Det ger bättre underlag för beslutI innes skrev:
Är det obehandlad furu är det helt underhållsfritt nästa 50 år oxo.I innes skrev:
Målar man lär man få måla om...
Det finns lampor.I innes skrev:
Genom att sätta dolda LED lister eller uppåtriktade spottar kan man lysa upp taket. Furu mörknar med tiden. När den är ny är den ljus i sig själv. Först när den är äldre och mörkare behövs detta för att lysa upp.
Ljus kan dimmas och ändras i färg så man kan få den effekt man vill.
Släpljus kan ge väldigt fina effekter och framhäva takets struktur.
Och man kan släcka eller tända när man vill. Det ger flexibilitet!
👍I innes skrev:
Naturligtvis kan man måla. Men som jag ser det är det fel väg att gå. Att måla är ett onödigt arbete som skapar mer framtida onödigt arbete. Samt riskerar att sänka värdet på huset...I innes skrev:
Jag tycker man kan vara ganska fri i vilka färger man väljer. Det fungerar nog med det allra mesta i färgväg. Jag kommer inte på något som inte passar. Viktigast är här vad man själv tycker om. Om man gillar det själv spelar det ingen roll vad "alla andra! tycker. Det är liksom grejen med ett eget hus!I innes skrev:
Det blir inredningen som sätter färg på huset, inte väggarna. Man kan göra mycket med textilier. Och man kan byta gardiner varje vecka om man vill.
Målar man blir det bildligt talat lätt att man målar in sig i ett hörn.
Tusen tack för kloka argument och tips!! Uppskattas verkligen. Vi börjar där, med ljuskällor och ser hur partern upplever det, om han fortfarande upplever det som lite klaustrofobiskt. Det är ju ingen återvändo efter målning - så ett år att sitta på händerna känns klokt. Nu ska jag googla släpljusO skrev:Standardtips när man köper något gammalt som är nytt för en själv är att ta det lugnt. Det finns alltid en anledning till varför förre ägaren har gjort som det är. Avvaktar man ett år ser man hur saker och ting fungerar under årets alla säsonger. Det ger bättre underlag för beslut
Är det obehandlad furu är det helt underhållsfritt nästa 50 år oxo.
Målar man lär man få måla om...
Det finns lampor.
Genom att sätta dolda LED lister eller uppåtriktade spottar kan man lysa upp taket. Furu mörknar med tiden. När den är ny är den ljus i sig själv. Först när den är äldre och mörkare behövs detta för att lysa upp.
Ljus kan dimmas och ändras i färg så man kan få den effekt man vill.
Släpljus kan ge väldigt fina effekter och framhäva takets struktur.
Och man kan släcka eller tända när man vill. Det ger flexibilitet!
👍
Naturligtvis kan man måla. Men som jag ser det är det fel väg att gå. Att måla är ett onödigt arbete som skapar mer framtida onödigt arbete. Samt riskerar att sänka värdet på huset...
Jag tycker man kan vara ganska fri i vilka färger man väljer. Det fungerar nog med det allra mesta i färgväg. Jag kommer inte på något som inte passar. Viktigast är här vad man själv tycker om. Om man gillar det själv spelar det ingen roll vad "alla andra! tycker. Det är liksom grejen med ett eget hus!
Det blir inredningen som sätter färg på huset, inte väggarna. Man kan göra mycket med textilier. Och man kan byta gardiner varje vecka om man vill.
Målar man blir det bildligt talat lätt att man målar in sig i ett hörn.
Personligen tycker jag att kontexten är viktig. Även hur man brukar en byggnad har betydelse. Jag skulle absolut kunna hantera en sportstuga i fjällen, som jag besöker max en vecka i taget vid spridda tillfällen, som ser ut som en bastu invändigt. Ett bostadshus eller annan byggnad jag förväntas spendera längre perioder i är en helt annan femma.
Det är ju dock, naturligtvis, en fråga om tycke och smak.
Vad gäller vitlasering av gammal furu, så vill jag hävda att det kanske inte är den bästa idén. Kulören kan lätt dra åt det aprikosa hållet efteråt. Jag har själv ägnat orimligt mycket tid åt att måla vitlaserat furutak (ca 90-100kvm), furulister, -foder och -dörrar det senaste året. Kvistlack (lokalt), två lager spärrgrund och två lager snickerifärg på det (S 0500-N). Man kan ha roligare... Att slippa den laserade furun har dock gjort under för min mentala hälsa.
OM ni bestämmer er för att lasera tak eller annat, då är mitt råd att ni överväger en vit kulör med lite grått i, för att slippa ett slutresultat som drar åt det aprikosa hållet. Prata med någon duktig målare eller personal på en vettig färgbutik, så kan ni säkert få bra råd.
Ett bra tips det där om att avvakta, för att hinna boa-in-sig lite, innan beslut fattas.
Det är ju dock, naturligtvis, en fråga om tycke och smak.
Vad gäller vitlasering av gammal furu, så vill jag hävda att det kanske inte är den bästa idén. Kulören kan lätt dra åt det aprikosa hållet efteråt. Jag har själv ägnat orimligt mycket tid åt att måla vitlaserat furutak (ca 90-100kvm), furulister, -foder och -dörrar det senaste året. Kvistlack (lokalt), två lager spärrgrund och två lager snickerifärg på det (S 0500-N). Man kan ha roligare... Att slippa den laserade furun har dock gjort under för min mentala hälsa.
OM ni bestämmer er för att lasera tak eller annat, då är mitt råd att ni överväger en vit kulör med lite grått i, för att slippa ett slutresultat som drar åt det aprikosa hållet. Prata med någon duktig målare eller personal på en vettig färgbutik, så kan ni säkert få bra råd.
Ett bra tips det där om att avvakta, för att hinna boa-in-sig lite, innan beslut fattas.
Liknande trådar
-
Takfläkt för att driva ut fukt ur tvättstugan
Ventilation -
Val av luft-luftvärmepump till stuga i Småland
Värmepumpar -
Målat vägg/tak - nu golvlister i ek
Färg, Måla & Tapetsera -
Nybyggd tvättstuga inkl. badrum - måla tak? Våtrumsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla plåttak på sommarstuga?
Färg, Måla & Tapetsera