Antingen kan man troligen, men ej testat, använda cyanoacrylate (superlim) som späds ut med aceton och sedan måla detta på insidan av någon tapet som därefter fästs på röret. Eller så sprayar man insidan av tapeten och sätter upp den på röret.

När det är uppsatt hela vägen runt och härdat så kan man prova att måla.

Förslagsvis övar man på en lös bit PP rör först för att se om metoden fungerar som önskat.

Material:
* Superlim
* Aceton
* Pensel
* Bytta att blanda i
* Tapetbord täckt med wellpapp eller annat för skydd.

Skyddsutrustning:
* Skyddshandskar
* Utomhus

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det där är ett klibbigt lim (har det själv för att fästa slippapper på stenskiva), så det beter ju sig precis som en klibbig folie. Det griper tag men sitter inte helt fast. Som primer lär det inte funka, men man kan ju grunda med det för att fästa papp som sedan målas.
Varför skulle det inte gå att måla på en klibbig yta menar du?

Det finns även flytande latex man kan köpa på burk och måla med. Hurvida det fungerar med ev latexallergiker på besök är en annan sak..

Jag har målat pp-rör med vanlig takfärg. Det fäster ju inte, men om man inte rör det så kan det väl färgen bli på ett rätt bra tag. Mitt har så här långt hållit några år. Jag har dammat rören men inte mer än så.

hlph hlph skrev:
Jag har målat pp-rör med vanlig takfärg. Det fäster ju inte, men om man inte rör det så kan det väl färgen bli på ett rätt bra tag. Mitt har så här långt hållit några år. Jag har dammat rören men inte mer än så.
Blir det visuella okej? Och hur förberedde du röret?

Undrar om det blir lite mer motståndskraftigt om man lackar efteråt..? Då håller kanske ytan ihop bättre.

Jag tänkte köra väggfärg, samma kulör som väggen så det smälter in bättre...

Jag har målat ett sådant rör till separettoa med vanlig våtrumsfärg slipade bara av lätt o målade direkt sitter bra

• Gilla
L10
  • Laddar…
L L10 skrev:
Blir det visuella okej? Och hur förberedde du röret?

Undrar om det blir lite mer motståndskraftigt om man lackar efteråt..? Då håller kanske ytan ihop bättre.

Jag tänkte köra väggfärg, samma kulör som väggen så det smälter in bättre...
Jag tycker att det blev tillräckligt bra, med bra täckning. Men man ser ju lite penseldrag. Jag har ingen större erfarenhet av den här typen av målning, men när jag målat på andra svåra ytor har det hänt att färgen släpper om när man målar andra gången, så jag tror inte att man vinner något på att lägga lack utanpå. Jag preparerade inte rören på något sätt.

• Nymålat rör med synliga penseldrag, utan förberedelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
L10
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har målat ett sådant rör till separettoa med vanlig våtrumsfärg slipade bara av lätt o målade direkt sitter bra
Målade du en eller två gånger?

hlph hlph skrev:
Jag tycker att det blev tillräckligt bra, med bra täckning. Men man ser ju lite penseldrag. Jag har ingen större erfarenhet av den här typen av målning, men när jag målat på andra svåra ytor har det hänt att färgen släpper om när man målar andra gången, så jag tror inte att man vinner något på att lägga lack utanpå. Jag preparerade inte rören på något sätt.
Ser ju bra ut! Är det endast ett lager färg här? Misstänker att mitt kommer behöva två lager med den väggfärger jag har.

L L10 skrev:
Målade du en eller två gånger?
Jag kommer tyvärr inte ihåg, jag misstänker att det bara är en

• Gilla
L10
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.