Antingen kan man troligen, men ej testat, använda cyanoacrylate (superlim) som späds ut med aceton och sedan måla detta på insidan av någon tapet som därefter fästs på röret. Eller så sprayar man insidan av tapeten och sätter upp den på röret.
När det är uppsatt hela vägen runt och härdat så kan man prova att måla.
Förslagsvis övar man på en lös bit PP rör först för att se om metoden fungerar som önskat.
Material:
* Superlim
* Aceton
* Pensel
* Bytta att blanda i
* Tapetbord täckt med wellpapp eller annat för skydd.
Skyddsutrustning:
* Skyddshandskar
* Utomhus
När det är uppsatt hela vägen runt och härdat så kan man prova att måla.
Förslagsvis övar man på en lös bit PP rör först för att se om metoden fungerar som önskat.
Material:
* Superlim
* Aceton
* Pensel
* Bytta att blanda i
* Tapetbord täckt med wellpapp eller annat för skydd.
Skyddsutrustning:
* Skyddshandskar
* Utomhus
Varför skulle det inte gå att måla på en klibbig yta menar du?Johan Gunverth skrev:
Det finns även flytande latex man kan köpa på burk och måla med. Hurvida det fungerar med ev latexallergiker på besök är en annan sak..
Blir det visuella okej? Och hur förberedde du röret?hlph skrev:
Undrar om det blir lite mer motståndskraftigt om man lackar efteråt..? Då håller kanske ytan ihop bättre.
Jag tänkte köra väggfärg, samma kulör som väggen så det smälter in bättre...
Jag tycker att det blev tillräckligt bra, med bra täckning. Men man ser ju lite penseldrag. Jag har ingen större erfarenhet av den här typen av målning, men när jag målat på andra svåra ytor har det hänt att färgen släpper om när man målar andra gången, så jag tror inte att man vinner något på att lägga lack utanpå. Jag preparerade inte rören på något sätt.L L10 skrev:
Ser ju bra ut! Är det endast ett lager färg här? Misstänker att mitt kommer behöva två lager med den väggfärger jag har.hlph skrev:Jag tycker att det blev tillräckligt bra, med bra täckning. Men man ser ju lite penseldrag. Jag har ingen större erfarenhet av den här typen av målning, men när jag målat på andra svåra ytor har det hänt att färgen släpper om när man målar andra gången, så jag tror inte att man vinner något på att lägga lack utanpå. Jag preparerade inte rören på något sätt.
Produkter som diskuteras i tråden