10 477 läst · 9 svar
10k läst
9 svar
Måla om IKEA-garderob
Hej, skaffade ett konto endast för denna fråga.
Jag o sambon har köpt PLATSA-garderober från IKEA. De kommer tyvärr bara i vitt, och vi vill ha svart.
Okunniga som vi är, tänkte vi först måla utan något förarbete. Färgen släppte direkt man kom åt med nageln.
Provade sandpappra ytan något- i princip samma resultat.
Köpte grundfärg- något bättre, men släpper fortfarande för lätt.
Vad bör vi göra? Behöver man slipa ner riktigt j***a ordentligt?
Garderoberna är "klädd" i vit pappersfolie... vänta... i skrivande stund tänker jag efter och inser... Har vi använt fel färg?
Vi använder Beckers Living 40 halvblank.
Tack för svar!
Jag o sambon har köpt PLATSA-garderober från IKEA. De kommer tyvärr bara i vitt, och vi vill ha svart.
Okunniga som vi är, tänkte vi först måla utan något förarbete. Färgen släppte direkt man kom åt med nageln.
Garderoberna är "klädd" i vit pappersfolie... vänta... i skrivande stund tänker jag efter och inser... Har vi använt fel färg?
Tack för svar!
Husägare
· Klagshamn
· 278 inlägg
Vad använde ni för grundfärg? Häftgrund ska användas på industrimålade ytor och annat som kan vara lite svårt att få färg att fästa bra på.
Grunda de å vänta en dag sen måla sen vänta en dag sen måla. En riktig snick färg tar upp till 40 dagar innan den härdar helt
Nordsjö häftgrund sen Lady supreme eller Nordsjös ambiance snick färg rekommenderas
Funkar bra, slipar gör du för å rugga upp ytan för bättre vidhäftning å t röd mattar ner ytan spelar ingen roll i vilken ordning du kan även köra ett varv med målar tvätt UTE innan å de mattar ner de med
Nyfiken på hur det gick fick ni färgen att fästa?
Vi har samma problem med att måla just Platsa, testat både att slipa och använda häftgrund, men färgen släpper ändå.
Mannen tror inte att t röd eller målartvätt skulle göra någon skillnad - hur mycket skillnad gör det egentligen? Någon som vet med säkerhet vilken skillnad det gör?
Kan det ha med materialet att göra att det är problem att få färgen att fästa på just den? Platsa är pappersfolie. Jag har tidigare målat metod (köksstommar) med gott resultat men vet inte vilket material det är (står bara folie).
Vi har samma problem med att måla just Platsa, testat både att slipa och använda häftgrund, men färgen släpper ändå.
Mannen tror inte att t röd eller målartvätt skulle göra någon skillnad - hur mycket skillnad gör det egentligen? Någon som vet med säkerhet vilken skillnad det gör?
Kan det ha med materialet att göra att det är problem att få färgen att fästa på just den? Platsa är pappersfolie. Jag har tidigare målat metod (köksstommar) med gott resultat men vet inte vilket material det är (står bara folie).
N NoobSara skrev:Hej, skaffade ett konto endast för denna fråga.
Tack för svar!