N
Hej allihop!

Jag tänkte dela med mig om mitt projekt att måla om fasaden, tror det kommer ta ett bra tag innan jag är klar kanske nästa år?

Under tiden tänkte jag att jag kan lägga upp min progress och frågor längs vägen med förhoppning att få råd och tips och kanske det kan vara användbart inspirerande till en och en annan!

Mitt hus är från 2013 och är målad i svart slamfärg. Nu har jag bestämt mig att denna helg ska jag måla syd sidan då den har fått mest stryk. Syd sidan är också den korta sidan så det kanske lämpar sig som första försöket. Jag är total nybörjare här!

Här är en bild på innan:

Svartmålad husfasad med två vita fönster innan ommålning. Växtlighet i förgrunden och ett trägaller till höger. Tydlig borsteffekt synlig i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska sätta upp en ställning behöver komma upp typ 7m! Men började smått nu längst ner:

Svartmålad husfasad med nederdelen borstad ren. Trälameller skyddar fönster och lampa som lyser upp väggen. Grus och gräs vid husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga nr1: är det bra borstat i mitten ? Eller ska jag borsta bort ännu mer?

Jag skyddade fönster och lampor:

Svart träfasad med ett skyddat fönster täckt med plast, förberett för målning. Lampor och uttag på väggen, en del av ett målningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 2: ska jag borsta fog och knut och sedan måla med samma slamfärg? Falu Rödfärg pratar en en färg för Knut o fog. Kan jag inte bara måla med vanliga falu rödfärg (slam färg)?

Tacksam för alla råd och tips och fortsättningen följer (förhoppningsvis:) )
 
N
Nu har jag börjat borsta på höjden, ska upp en nivå till:
Metallställning uppställd mot en mörk trähusvägg för målning, fönster synligt ovanför ställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

när jag har borstat klart då börjar jag måla ner medan av tar bort övre nivåer för att kunna flytta ställningen sidled. Få se hur det blir!
 
S
Det måste väl vara målat någon gång efter 2013? Borstningen är i mitt tycke lite väl noggrant utförd. Jag brukar arbeta lite snabbare än så. Antingen löst med stålborste eller hårt med piassavakvast, allt behöver inte borstas bort. Och vad gäller färgen på knutar och foder så fortsätt men det som redan är målat. Är det slamfärg, fortsätt med det.
 
N
Tack Söne för tips, jag kanske ska också borsta lite lättare för det tar tid 😩

Men när man väl målar så känns det skönt ! Fasad av ett hus målat i mörk färg med ett pågående målningsprojekt synligt från metallställningen framför väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis nymålat !


Ibland hittar jag partier på färgen som sitter riktigt hårt, borste från Falu orkar inte med men en styvare borste från Bauhaus tar lite men man ser hur den repar brädan! Finns det bättre verktyg för att ta bort hårt färg som den som finns precis i kanten:


Nymålad trävägg på ett hus, byggnadsställning synlig på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
S
Den färg som sitter bra behöver du inte borsta bort. Slit inte på ytan i onödan. Lägg lite tunnare med färg där istället. Under takfoten är ganska klassikt att varken sol eller regn kommer åt att slita. Nu vet jag inte om din färg innehåller linolja men de visa säger att man kan mätta dessa ytor med linolja och då fäster inte slamfärgen i framtiden. Så lite försiktighet och måla väldigt tunt på skyddade ytor, framför allt om de är i gott skick. Slamfärg bygger inga lager utan den nya färgen blir homogen med den gamla och vid för tjockt lager kan den krackelera.

Sen rekommenderas det att man målar en bräda åt gången i sin helhet. Du kan få streck, nyansskillnad, på väggen där du överlappar ny torkad färg med ytterligare färg. Men jag har också högt hus och vet att det är praktiskt omöjligt utan proffsställning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
N
Intressant! Tack för tipsen! Nyansskillnader blir svårt för att undvika:(

Du undrade om huset har varit målat en gång innan? Vad jag vet så har det inte målats sen den byggdes 2013. Klarar inte slamfärg 10-12år ? Eller ska man måla offtate?

Fasad av trähus delvis målad med mörk slamfärg, med ställning bredvid för målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vädret bestämt sig och regna tidigare än planerat
Fråga: måste jag måla minst 24h timmar innan det är tänkt och regna?

Tack!
 
S
Fasaden ser för bra ut för att inte ha varit målad någon gång till. 5-7 år är normalt för slamfärg.

Generellt, följ anvisningarna på burken gällande regn. Men luftens fukthalt, värme osv spelar också roll. När du målat huset ett par gånger märker du snart att man kan snabba på allt lite. Jag maskerar inte längre, borstar snabbare, rätt storlek på penslar hjälper mycket om man som jag har vita foder/knutar (sparmålning). Regn har väl kommit lite väl nära inpå. Går bra ändå.
 
S Söne skrev:
Fasaden ser för bra ut för att inte ha varit målad någon gång till. 5-7 år är normalt för slamfärg.

Generellt, följ anvisningarna på burken gällande regn. Men luftens fukthalt, värme osv spelar också roll. När du målat huset ett par gånger märker du snart att man kan snabba på allt lite. Jag maskerar inte längre, borstar snabbare, rätt storlek på penslar hjälper mycket om man som jag har vita foder/knutar (sparmålning). Regn har väl kommit lite väl nära inpå. Går bra ändå.
Det håller jag inte med om. Med rätt underarbete bör inte färgen slitas särskilt mycket ens på 10 år, undantaget de mest utsatta lägena.
 
Mats-S
S Söne skrev:
Sen rekommenderas det att man målar en bräda åt gången i sin helhet. Du kan få streck, nyansskillnad, på väggen där du överlappar ny torkad färg med ytterligare färg. Men jag har också högt hus och vet att det är praktiskt omöjligt utan proffsställning.
Helt rätt, men som sagt inte praktiskt görbart alltid. Så då brukar jag se till att jag gör skarven helt oregelbunden mellan de olika panelbrädorna så att det inte blir en rak kant. På slutet drar jag även ut penseln så att det blir ett uttunnat avslut, och när jag fortsätter där så gör jag samma sak mot den tidigare målade delen, en uttunning på starten.

Garanterad osynlig skarv om man gör så här :)
 
Jag vill slå ett slag för skylift. Gör ditt liv så mycket enklare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.