N
Hej allihop!

Jag tänkte dela med mig om mitt projekt att måla om fasaden, tror det kommer ta ett bra tag innan jag är klar kanske nästa år?

Under tiden tänkte jag att jag kan lägga upp min progress och frågor längs vägen med förhoppning att få råd och tips och kanske det kan vara användbart inspirerande till en och en annan!

Mitt hus är från 2013 och är målad i svart slamfärg. Nu har jag bestämt mig att denna helg ska jag måla syd sidan då den har fått mest stryk. Syd sidan är också den korta sidan så det kanske lämpar sig som första försöket. Jag är total nybörjare här!

Här är en bild på innan:

Svartmålad husfasad med två vita fönster innan ommålning. Växtlighet i förgrunden och ett trägaller till höger. Tydlig borsteffekt synlig i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska sätta upp en ställning behöver komma upp typ 7m! Men började smått nu längst ner:

Svartmålad husfasad med nederdelen borstad ren. Trälameller skyddar fönster och lampa som lyser upp väggen. Grus och gräs vid husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga nr1: är det bra borstat i mitten ? Eller ska jag borsta bort ännu mer?

Jag skyddade fönster och lampor:

Svart träfasad med ett skyddat fönster täckt med plast, förberett för målning. Lampor och uttag på väggen, en del av ett målningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 2: ska jag borsta fog och knut och sedan måla med samma slamfärg? Falu Rödfärg pratar en en färg för Knut o fog. Kan jag inte bara måla med vanliga falu rödfärg (slam färg)?

Tacksam för alla råd och tips och fortsättningen följer (förhoppningsvis:) )
 
N
Nu har jag börjat borsta på höjden, ska upp en nivå till:
Metallställning uppställd mot en mörk trähusvägg för målning, fönster synligt ovanför ställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder