Hej,
Jag står och väger mellan att köpa ett hus och att vänta på något "bättre".
Det som just nu gör mig osäker är att jag fått höra av flera vänner att fasaden ser ut att vara fuktskadad och att det kanske är fukt i bakomliggande konstruktion. Jag tyckte det var konstigt att besiktningsmannen inte kommenterat på det (anmärkning kring underhållsmålning) och vill ändå ha lite input från er här på forumet.
Jag lägger till en bild på fasaden, ommålad 2016, jag vet inte vilken sorts färg som använts.
Vad tror ni, behöver man riva fasaden eller räcker det med att måla om?
 
  • Rödmålad träfasad med slitage, fönster, vita karmar, takränna, del av byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wooe
  • Laddar…
M Marida skrev:
Hej,
Jag står och väger mellan att köpa ett hus och att vänta på något "bättre".
Det som just nu gör mig osäker är att jag fått höra av flera vänner att fasaden ser ut att vara fuktskadad och att det kanske är fukt i bakomliggande konstruktion. Jag tyckte det var konstigt att besiktningsmannen inte kommenterat på det (anmärkning kring underhållsmålning) och vill ändå ha lite input från er här på forumet.
Jag lägger till en bild på fasaden, ommålad 2016, jag vet inte vilken sorts färg som använts.
Vad tror ni, behöver man riva fasaden eller räcker det med att måla om?
Ser ut som dåligt underhåll på bilden. Dina vänner är inga hantverkare va?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut som dåligt underhåll på bilden. Dina vänner är inga hantverkare va?
Nej, husägare men inte hantverkare.
Blir det husköp så hade vi tänkt att måla om nästa år (tillträde under vintern) men med tanke på kommentarerna så vill jag veta om vi behöver räkna med att byta panel, kanske sanera fukt innanför osv och vad det kan komma att kosta oss och om det är värt det.
 
M Marida skrev:
Nej, husägare men inte hantverkare.
Blir det husköp så hade vi tänkt att måla om nästa år (tillträde under vintern) men med tanke på kommentarerna så vill jag veta om vi behöver räkna med att byta panel, kanske sanera fukt innanför osv och vad det kan komma att kosta oss och om det är värt det.
Nej, det tycker jag inte. Det ser ut som falurödfärg så skrapa/borsta och måla om bör räcka.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag tycker det ser ut att vara målat med slamfärg. Det skulle i så fall vara dags att borsta bort lössittande färg med en borste, och sedan måla ett nytt lager.
Hyggligt odramatiskt.

Tycker inte plankorna ser ruttna ut.
Men du kan ju gå dit och sticka lite försiktigt med en skruvmejsel eller kniv om avgöra om det känns murket eller fast.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker det ser ut att vara målat med slamfärg. Det skulle i så fall vara dags att borsta bort lössittande färg med en borste, och sedan måla ett nytt lager.
Hyggligt odramatiskt.

Tycker inte plankorna ser ruttna ut.
Men du kan ju gå dit och sticka lite försiktigt med en skruvmejsel eller kniv om avgöra om det känns murket eller fast.
Men de mörkare områdena, kan det vara mögel?
Rödmålat trä, vertikala plankor, slitet, textur, en vit del i bildens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske, spelar ingen roll om panelen under är torr och hel. Mögel är ofarligt på fasader
 
  • Gilla
Marida och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nej det tycker jag inte det ser ut som, men det kan vara murket trä under färgen. Som någon föreslog så låter det som ett bra nästa steg att trycka lite med något vasst för att känna om det är mjukt murket trä eller om det känns fast. Att det skulle vara fukt i bakomliggande konstruktion anser jag vara väldigt långsökt, om det ska hända måste fasaden vara i betydligt sämre skick än den vi ser på bilden.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
AXS
Jag tror regn slagit upp från markiskasetten/taket på panelen och den har därmed blivit något missfärgad.

Markisen ser ut att ha gjort sitt så ta ner den och måla om så kommer det nog se bra ut i många år.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej det tycker jag inte det ser ut som, men det kan vara murket trä under färgen. Som någon föreslog så låter det som ett bra nästa steg att trycka lite med något vasst för att känna om det är mjukt murket trä eller om det känns fast. Att det skulle vara fukt i bakomliggande konstruktion anser jag vara väldigt långsökt, om det ska hända måste fasaden vara i betydligt sämre skick än den vi ser på bilden.
Vi får kolla det på den kommande köpargenomgången.
Jag blev lite orolig då flera reagerat och menar att fasaden ser riktigt dålig ut. Det är skönt att man får helt opartisk och ärlig feedback här :)
 
AXS AXS skrev:
Jag tror regn slagit upp från markiskasetten/taket på panelen och den har därmed blivit något missfärgad.

Markisen ser ut att ha gjort sitt så ta ner den och måla om så kommer det nog se bra ut i många år.
Tack för kommentaren. Då ingen här verkar tycka att fasaden ser oroväckande ut så blir det nog att gå till köp (efter köpargenomgången) :)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Som det redan föreslagits, så tar du en mejsel/kniv och känner efter om det är mjukt trä.
Är det inte det, borsta och måla. (Känner mig hyfsat säker på att det är faluröd)

Om det är mjukt, så behöver du ju inte byta alla brädor på kåken bara för att några är dåliga. Det går bra att bara byta dom som är dåliga.

Att brädorna ser lite tråkiga ut där, skulle kunna bero på att dom kanske står med för litet avstånd till midjeplåten.

Vill även tillägga att om huset känns "rätt" i övrigt och det bara är panelen som gör dig osäker, så är det inget jätte avancerat jobb att byta den. Det tar lite tid, men det är tillfredsställande att se resultatet.
Man får räkna med att man kan behöva lappa och laga lite på gamla hus. Det hör till livet som husägare.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, ser inte allt för kritiskt ut, men innan köp bör ni definitivt känna på fasaden med ngt vasst.

Det är inte otänkbart att träet kan vara lite ankommet, men det fina med gamla robusta hus och träfasader målade med slamfärg är att det funkar i förvånansvärt många år att fortsätta måla panelen även om den är lite dålig nertill. Det är först när träet är så ankommet att det är stora sprickor, och bitar som saknas, så att den underliggande konstruktionen blottas som det nödvändigtvis måste åtgärdas.

Sedan har det också stor betydelse om just det fasadpartiet är mkt eller litet utsatt för slagregn. Hos oss är sydvästsidan hårt utsatt och kräver underhåll relativt ofta, medan nordöstsidan i stort sett klarar sig helt utan underhåll.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Det blev affär till slut :)
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Grattis! Och kul med återkoppling, det brukar folk glömma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.