Bad om offert på att måla om ett hus, men blev förvånad.
Förutsättningar:
Hus från 20-talet, träfasad, lockläkt-variant.
Senaste målningen för 20+ år sen. Ganska risigt skick nu. Mycket skrapning krävs.
Ganska litet, 100m2 boyta.
Däremot högt hus, två våningar.
Snickarglädje o andra detaljer.
Fönster med spröjs etc. (men i hyfsat skick)
Skåne.
I offert ingår:
Tvättning
Två strykningar.
Slipning fönster. Omkittning vid behov.
Målning av fönster.
Ingår ej:
Byggställningar.
Pris i offert: 250 tusen exkl moms.
Är det rimligt?
Förutsättningar:
Senaste målningen för 20+ år sen. Ganska risigt skick nu. Mycket skrapning krävs.
Skåne.
I offert ingår:
Tvättning
Två strykningar.
Målning av fönster.
Ingår ej:
Byggställningar.
Är det rimligt?
Väldigt svårt att säga.
Hjälpte en ex-svåger med liknande förutsättningar där all färg behövde skrapas bort först.
Hade han betalat för mantid så hade det kostat betydligt mer än så.
Vi var många som tillbringade sommaren med att skrapa på den där kåken...
Offerten bör vara fördelad på material och arbetstid, annars kan de ju inte ha räknat på ROT-avdrag.
Kolla hur många timmar de räknar med att det ska ta. Då blir det enklare att se om det är rimligt eller ej.
Det finns ju färg i väldigt olika prisklasser och deras timpenning kan ju också variera.
Hjälpte en ex-svåger med liknande förutsättningar där all färg behövde skrapas bort först.
Hade han betalat för mantid så hade det kostat betydligt mer än så.
Vi var många som tillbringade sommaren med att skrapa på den där kåken...
Offerten bör vara fördelad på material och arbetstid, annars kan de ju inte ha räknat på ROT-avdrag.
Kolla hur många timmar de räknar med att det ska ta. Då blir det enklare att se om det är rimligt eller ej.
Det finns ju färg i väldigt olika prisklasser och deras timpenning kan ju också variera.
Det står inte utryckligen att skrapning ingår men det får man väl anta.
Och priset är exklusive material. För materialet vill de ha 20 tusen.
Och priset är exklusive material. För materialet vill de ha 20 tusen.
Generellt är jag väldigt skeptisk till firmor där grundläggande saker för att utföra jobbet inte ingår i huvud offerten. Så som ställning, jobbet kan inte göras utan den och har de offererat ett pris har de en drivkraft att bli klara i tid står ställningen på rullande räkning till dig försvinner den drivkraften. Samma med materialet, många bäckar små kommer säkert fler kostnader som inte inkluderas i det stora beloppet. ”Du de va mycket mer skrapning än vi trodde, visst vi kan måla på det lösa men det kommer inte bli bra. Vi kan fixa det men de kommer ta en dag extra för oss (10 000)”
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med ska ju priser anges inkl moms om det är till privatpersoner.A andersgrebin skrev:Bad om offert på att måla om ett hus, men blev förvånad.
Förutsättningar:
Skåne.
I offert ingår:
Tvättning
Två strykningar.
Målning av fönster.
Ingår ej:
Byggställningar.
Är det rimligt?
Omkittning vid behov lät ju lite luddigt. Det kan ju vara från ingenting till flera dagars arbete.
Jag skulle rekomendera att be om en offert som är nerbruten per större områden och be om ett pris för material ex. färgen. Vår målare hade väldigt fina rabatter (färg mm) vi aldrig hade fått, det var värt många tusen bara det.
Efter att ha renoverat alla fönster (en del i dåligt skick) i huset från 27 ska man ha respekt för omfattningen av det... Ska man plocka ner dom några i taget? Ingår kåpa?
Vad jag reagerar på är att materialet "bara" är 20k kr. Det är ändå grundfärg, grundolja, fasadfärg, fönsterfärg penslar osv...
Efter att ha renoverat alla fönster (en del i dåligt skick) i huset från 27 ska man ha respekt för omfattningen av det... Ska man plocka ner dom några i taget? Ingår kåpa?
Vad jag reagerar på är att materialet "bara" är 20k kr. Det är ändå grundfärg, grundolja, fasadfärg, fönsterfärg penslar osv...
Det är inget att snacka om. Detta är inte rimligt. Ingen betalar 250 000 utan moms för att måla om ett hus.
Och ska dessutom ha ställning utöver de
Målaren vill inte ha jobbet.
Fråga nån annan. Polacker. Estländare. Litauer finns massor som målar hus.
Jag själv hade ryggat tillbaka vid 45 inkl moms
Men jag lanLs är snål
Och ska dessutom ha ställning utöver de
Målaren vill inte ha jobbet.
Fråga nån annan. Polacker. Estländare. Litauer finns massor som målar hus.
Jag själv hade ryggat tillbaka vid 45 inkl moms
Men jag lanLs är snål
Som andra skriver, kolla vad som ingår . Jag målade om mitt egen hus efter konstens alla regler ,och många timmar blev de.(risigt skick) grannen har exakt likadant hus målade sommaren efter då kom de 4 grabbar och slängde på ny färg och allt va klart på en 3 dagar. Båda hus ser fina ut nu men misstänker att mitt kommer hålla sig .. Så kontentan är kolla va som ingår för gör man de riktigt och bra kan de ta tid. Men man kan också bara börja måla och då går de snabbt men resultatet lär göra en besviken.
Ta inte in svenska målare priserna de vill ha är helt absurda.A andersgrebin skrev:Bad om offert på att måla om ett hus, men blev förvånad.
Förutsättningar:
Skåne.
I offert ingår:
Tvättning
Två strykningar.
Målning av fönster.
Ingår ej:
Byggställningar.
Är det rimligt?
Tog själv in ett polskt bolag. Otroligt serviceminded och svarade på alla frågor inom 5 minuter morgon som kväll. Jobbade även helger så jobbet blev klart fort. Resultatet kanon.
Pris drygt 40% av de offerter jag fick från svenska bolag