12 197 läst · 2 svar
12k läst
2 svar
Måla oljat golv?
Kan man täckmåla ett oljat furugolv med hyfsat resultat? Om så är fallet, ska man gå över kvisthål etc. med shellack? Blir inte riktigt nöjd med den vitpigmenterade oljan, har lagt tre lager hittills, men det är inte närmelsevis så vitt som jag önskar:eek: Funderar därför på detta mer drastiska alternativ... Eller är det ett bättre alternativ att köra på med fler lager olja? (Känns dock som det skulle behöva 7 lager innan jag blir nöjd..)
Du kan helt klart täckmåla golvet. Det du måste göra är att tvätta av golvet med avfettningsmedel först och därefter en målartvätt för att få ur det feta i oljan. Antar att du har slipat golvet innan du började med oljan och inte har lust att slipa det igen.
Efter tvätt tar du ett fint sandpapper och ruggar upp ytan lite. Pensla ut schellack över kvistar och grunda golvet med en snickerislip V om du ska använda en halvblank vattenlöst golvfärg. Ska du använda en alkydoljefärg till golvet (blank) spär du ut färdigstrykningsfärgen med 10% lacknafta.
När grundfärgen torkat ordentligt färdigstryker du minst två gånger med den typ av färg som du valt.
Efter tvätt tar du ett fint sandpapper och ruggar upp ytan lite. Pensla ut schellack över kvistar och grunda golvet med en snickerislip V om du ska använda en halvblank vattenlöst golvfärg. Ska du använda en alkydoljefärg till golvet (blank) spär du ut färdigstrykningsfärgen med 10% lacknafta.
När grundfärgen torkat ordentligt färdigstryker du minst två gånger med den typ av färg som du valt.
Tack för tydligt svar som inte ens undertecknad kan misstolka (Slutar för övrigt aldrig att förvånas över min förmåga att i efterhand känna ambivalens över val man gör, stora som små, i byggandets härliga värld.. I nio fall av tio kommer frågan "skulle det inte bli bättre om man gjorde si eller så istället..?")